Οι Jimmy Page και Robert Plant, κιθαρίστας και τραγουδιστής του θρυλικού ροκ συγκροτήματος Led Zeppelin, κατηγορούμενοι για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, θα βρεθούν ενώπιον δικαστηρίου την Τρίτη και θα προσπαθήσουν να υπερασπισθούν την πατρότητα του εμβληματικού τους τραγουδιού «Stairway to Heaven».
Οι Jimmy Page και Robert Plant, κιθαρίστας και τραγουδιστής του θρυλικού ροκ συγκροτήματος Led Zeppelin, κατηγορούμενοι για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, θα βρεθούν ενώπιον δικαστηρίου την Τρίτη και θα προσπαθήσουν να υπερασπισθούν την πατρότητα του εμβληματικού τους τραγουδιού «Stairway to Heaven».
Οι Spirit, ψυχεδελικό συγκρότημα του Λος Άντζελες, υποστηρίζουν πως η χαρακτηριστική μελαγχολική κιθαριστική μελωδία της εισαγωγής του τραγουδιού είναι δανεισμένη από το ορχηστρικό τους κομμάτι «Taurus», που κυκλοφόρησε το 1968, τρία χρόνια πριν τη δημιουργία των Page και Plant.
Ο κιθαρίστας των Spirit, Randy Wolfe, γνωστός και ως Randy California, όπως ήταν το προσωνύμιό του στη σκηνή - ουδέποτε είχε ασκήσει αγωγή πριν τον θάνατό του, το 1997. Η αγωγή κατατέθηκε τώρα από τον διαχειριστή της περιουσίας και των δικαιωμάτων του, Michael Skidmore.
«Εάν ακούσετε τα δύο τραγούδια, μπορείτε κάλλιστα να κρίνετε και μόνος σας. Είναι μία πραγματική… δεν θα ήθελα να πω κλοπή», είχε δηλώσει ο Randy California σε συνέντευξή του λίγο πριν τον θάνατό του, δηλώσεις που περιλαμβάνονται στα δικόγραφα που κατατέθηκαν.
«Κι αυτοί οι τύποι έχουν κερδίσει εκατομμύρια δολάρια και ποτέ δεν είπαν "ευχαριστώ", ή "μπορούμε να σας πληρώσουμε;". Αυτό είναι ένα πολύ αλγεινό σημείο για εμένα» είχε δηλώσει πικραμένος ο ίδιος.
Μετά διετή δικαστική διαμάχη, ο ομοσπονδιακός δικαστής Gary Klausner δεν έβγαλε ετυμηγορία για το εάν όντως υπάρχει παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων, αλλά εκτίμησε πως υπάρχει αρκετό υλικό ώστε να θεμελιωθεί μία δίκη.
Κατά τον δικαστή, οι δύο αντίδικοι αντιφάσκουν σε ένα βασικό σημείο: την πρόσβαση που μπορούσαν να έχουν οι Led Zeppelin στο «Taurus» προτού ηχογραφήσουν το «Stairway to Heaven» στο Λονδίνο, μεταξύ Δεκεμβρίου 1970 και Ιανουαρίου 1971.
Οι Led Zeppelin είχαν ανοίξει τη συναυλία των Spirit στις 26 Δεκεμβρίου 1968, στο Κολοράντο, στην διάρκεια της πρώτης τους εμφάνισης στην Αμερική.
Οι Plant, Page και ο πιανίστας John Paul Jones - καθώς ο ντράμερ John Bonham είχε πεθάνει το 1980 - κατέθεσαν στο δικαστήριο υπεύθυνη δήλωση, με την οποία βεβαιώνουν πως ουδέποτε είχαν κάποια σχέση με τους Spirit, ούτε και είχαν ακούσει τη μουσική τους. Οι δύο πρώτοι εναγόμενοι, που έχουν δώσει καταθέσεις, αναμένονται να παραστούν στο δικαστήριο την Τρίτη.
Τα μέλη των Led Zeppelin υποστηρίζουν πως η εισαγωγή του «Stairway to Heaven» (μία μελωδία σε κλίμακα λα μινόρε) έχει χρησιμοποιηθεί ως «δρόμος» στη μουσική για αιώνες και πως η αγωγή παραλείπει το υπόλοιπο τραγούδι, που διαρκεί οκτώ λεπτά.
Ωστόσο, ο δικαστής απέρριψε το επιχείρημά τους αυτό, διαπιστώνοντας πως τα δύο κομμάτια παρουσιάζουν κι άλλες πολλές ομοιότητες, όπως στη γραμμή του μπάσου.
Ο Michael Skidmore δεν έχει αποτιμήσει χρηματικά το ύψος της αποζημίωσης για διαφυγόντα κέρδη και δικαιώματα. Ο μουσικός Τύπος εκτιμά πως αυτή η αποζημίωση μπορεί να κυμανθεί από το συμβολικό ποσόν του ενός δολαρίου, έως το αστρονομικό ποσό των 40 εκατομμυρίων δολαρίων.
Στην αγωγή που κατατέθηκε στην Πενσυλβάνια τονίζεται επίσης πως οι Led Zeppelin «έχουν ένα μακρύ ιστορικό που σχετίζεται με τη χρήση συνθέσεων από μπλουζ καλλιτέχνες και άλλους συνθέτες που ουδέποτε έχουν μνημονεύσει».
Ως επίρρωση κατατίθενται άλλα 16 τραγούδια τους που και στο παρελθόν έχουν αποτελέσει αντικείμενο φιλικού διακανονισμού, που περιελάμβανε αναφορά του συνθέτη και χρηματική αποζημίωση. Αφορούν δε μεγάλες επιτυχίες του συγκροτήματος, όπως το «Whole lotta love» ή το «Baby I’m gonna leave you».
Επίσης, ο δικαστής απέρριψε την αιτίαση των Led Zeppelin πως το γεγονός αυτό έχει παραγραφεί, επικαλούμενος τη remastered εκδοχή του τραγουδιού που κυκλοφόρησε το 2014.
Εντούτοις, ο ίδιος δικαστής επεσήμανε πως ο Skidmore δεν θα δικαιούται παρά μόνον όσον αφορά το 50% των αποζημιώσεων και των δικαιωμάτων που θα μπορούσαν να επιδικασθούν από την έδρα, καθώς ο Randy California είχε υπογράψει συμβόλαιο που παραχωρούσε το 50% των συνθετικών δικαιωμάτων στη δισκογραφική του εταιρεία.
naftemporiki.gr