Κόσμος
Σάββατο, 11 Ιουνίου 2016 09:01

Στο Πεκίνο η Μέρκελ

Στο Πεκίνο ταξιδεύει σήμερα η Άγκελα Μέρκελ για ένατη φορά αφότου ανέλαβε καγκελάριος της Γερμανίας, εν μέσω πιέσεων από τον βιομηχανικό κλάδο και από οργανώσεις προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων να αντιμετωπίσει με πιο δυναμικό τρόπο την κινεζική κυβέρνηση.

Στο Πεκίνο ταξιδεύει σήμερα η Άγκελα Μέρκελ για ένατη φορά αφότου ανέλαβε καγκελάριος της Γερμανίας, εν μέσω πιέσεων από τον βιομηχανικό κλάδο και από οργανώσεις προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων να αντιμετωπίσει με πιο δυναμικό τρόπο την κινεζική κυβέρνηση.

Το ταξίδι πραγματοποιείται την ώρα που η καγκελάριος επικρίνεται στη Γερμανία διότι σιώπησε για τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Τουρκία, αλλά και καθώς οι κινεζικές εξαγορές στην Ευρώπη ωθούν πολιτικούς να απευθύνουν εκκλήσεις για τη θέσπιση αυστηρότερων περιορισμών.

Καταγράφεται μια «εξάπλωση και κλιμάκωση κρυφών και ανοικτών συγκρούσεων στη σχέση Γερμανίας-Κίνας», επισήμανε ο Σεμπάστιαν Χάιλμαν, επικεφαλής του ινστιτούτου μελετών MERICS του Βερολίνου. «Δεν θα μπορέσουμε να αποφύγουμε σκληρές συγκρούσεις με την Κίνα τους επόμενους μήνες και τα επόμενα χρόνια. Αυτό θα είναι ένα δύσκολο ταξίδι», προέβλεψε ο ίδιος.

Η Μέρκελ ταξιδεύει στο Πεκίνο συνοδευόμενη από έξι υπουργούς της και μια μεγάλη αντιπροσωπεία στελεχών κολοσσών της γερμανικής βιομηχανίας, ανάμεσά τους διευθύνοντες συμβούλους εταιρειών όπως οι Volkswagen, BMW, Siemens, ThyssenKrupp, Lufthansa και Airbus.

Θα δειπνήσει με τον Κινέζο πρωθυπουργό Λι Κετσιάνγκ αύριο Κυριακή και με τον πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπίνγκ μεθαύριο Δευτέρα. Ενδιάμεσα, η ίδια και ο Λι θα παρευρεθούν σε μια συνάντηση με επιχειρηματίες στην οποία οι Γερμανοί αναμένεται να εκφράσουν ανοικτά τα παράπονά τους για τους όρους που καλούνται να εφαρμόσουν στην κινεζική αγορά.

Η Γερμανία έχει επωφεληθεί περισσότερο από κάθε άλλη ευρωπαϊκή οικονομία από την ταχεία ανάπτυξη της κινεζικής οικονομίας την τελευταία δεκαετία. Μεταξύ του 2005 και του 2014, οι γερμανικές εξαγωγές στην Κίνα υπερτριπλασιάστηκαν στα 74 δισεκατομμύρια ευρώ. Ενώ γερμανικές εταιρείες, κυρίως οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίας, επωφελήθηκαν από την ταχεία αύξηση της ζήτησης στην Κίνα, που εξισορρόπησε την πτώση των πωλήσεών τους στην Ευρώπη.

Το 2015 όμως οι γερμανικές εξαγωγές μειώθηκαν σε ετήσια βάση για πρώτη φορά τις τελευταίες σχεδόν δύο δεκαετίες. Ενώ η προσοχή επικεντρώνεται πλέον όχι στο ίδιο το διμερές εμπόριο αλλά τις προϋποθέσεις που καλούνται να εκπληρώνουν οι γερμανικές εταιρείες στην Κίνα, όπου η οικονομική ανάπτυξη επιβραδύνεται.