Πολιτική
Τρίτη, 07 Ιουνίου 2016 20:49

Μαξίμου για Ελληνικό: Στα 2,4 δισ. το συνολικό όφελος του Δημοσίου

Για κέρδη για τους πολίτες της Αττικής αλλά και για το Δημόσιο κάνουν λόγο κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου, αναφερόμενοι στη σύμβαση του Ελληνικού. Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, «το συνολικό όφελος του δημοσίου από τη παραχώρηση ανέρχεται πλέον στα 915 εκατ. (τίμημα) + 1,5 δισ. (δημόσια έργα) = 2,415 δισ. ευρώ».

Για κέρδη για τους πολίτες της Αττικής αλλά και για το Δημόσιο κάνουν λόγο κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου, αναφερόμενοι στη σύμβαση του Ελληνικού. Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, «το συνολικό όφελος του δημοσίου από τη παραχώρηση ανέρχεται πλέον στα 915 εκατ. (τίμημα) + 1,5 δισ. (δημόσια έργα) = 2,415 δισ. ευρώ».

Κατά τους ίδιους κύκλους, η επένδυση για την ανάπλαση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού σε ό,τι αφορά το οικονομικό αντικείμενο και το όφελος του δημοσίου έχει δυο σκέλη: Το ένα αφορά το τίμημα παραχώρησης και το δεύτερο αφορά τη δέσμευση για επενδύσεις και ιδιαίτερα άμεσες επενδύσεις για δημιουργία δημόσιων υποδομών κοινωφελή χαρακτήρα.

Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, η διαφορά είναι ότι το μεν τίμημα, με βάση τα μνημόνια από τα οποία δεσμεύεται η χώρα, πηγαίνει απευθείας στο χρέος, ενώ οι επενδύσεις για δημόσιες υποδομές έχουν άμεση ανταποδοτικότητα και δημόσιο όφελος.

Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι «το σημαντικότερο είναι ότι το έργο θα ξεκινήσει από το Μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου και αναψυχής» και σημειώνουν ότι «η προηγούμενη μορφή της σύμβασης  άφηνε απολύτως ανοιχτό το ενδεχόμενο να ξεκινήσουν πρώτα τα έργα δόμησης και όταν αυτά απέδιδαν να κατασκευάζονταν μέρος του πάρκου».

Οι κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου σημειώνουν ότι με τη δέσμευση για 1 δισ. δημόσια έργα άμεσα, εξασφαλίζεται ότι στη πρώτη πενταετία οι πολίτες της Αττικής θα μπορούν να απολαμβάνουν το Πάρκο του Ελληνικού. Επίσης με τις παραπάνω αλλαγές, το τίμημα της συνολικής επένδυσης αυξάνεται από τα  5,4 δισ. περίπου στα 7 δισ. ευρώ.

«Σημαντική Αύξηση του Πάρκου και του Πρασίνου έναντι της οικοδομήσιμης γης»

Οι ίδιοι κύκλοι παρατηρούν ότι με την επαναδιαπραγμάτευση της Σύμβασης ανατρέπεται πλήρως ο συσχετισμός Πρασίνου και οικοδομήσιμης γης στο Ελληνικό. Όπως αναφέρουν, η οικοδομήσιμη γη μειώνεται από τα 3.600.000 τ.μ. στα 2.700.000 τ.μ. , ενώ οι συνολικοί χώροι Πρασίνου ανέρχονται στα 2.900.000 τ.μ.

Κατά τις ίδιες πηγές, από τα 2.900.000 τ.μ. πρασίνου, που προσεγγίζει σε ποσοστό  το 50% της συνολικής επιφάνειας παραχώρησης,  τα 2.000.000 τ.μ. θα είναι ενιαίο και ανεμπόδιστης πρόσβασης Πάρκο, επιπλέον 300.000 τ.μ. εφαπτόμενα στο ενιαίο Πάρκο, χώρος που είτε θα επεκταθεί το Πάρκο είτε θα μεταφερθούν δημόσιες χρήσεις κτηρίων από το υπόλοιπο λεκανοπέδιο με σκοπό να δημιουργηθούν αντίστοιχου εμβαδού πνεύμονες πρασίνου σε κατοικημένες περιοχές του κέντρου.

Εν συνεχεία, οι κύκλοι του Μαξίμου στέκονται σε ορισμένα σημεία της συμφωνίας.

Οικονομικά Στοιχεία

Όπως επισημαίνουν οι κύκλοι του Μαξίμου, «αυξήθηκε σημαντικά το ύψος της συνολικής επένδυσης μάσα από την αύξηση των έργων δημόσιου κοινωφελούς χαρακτήρα τουλάχιστον κατά 1,5 δισ. ευρώ». Οι ίδιοι κύκλοι υπογραμμίζουν ότι ο Επενδυτής αποδέχθηκε να αναλάβει το κόστος ενός σημαντικού αριθμού έργων πέρα των προβλεπόμενων στην αρχική σύμβαση, που ανεβάζουν το ύψος της συνολικής επένδυσης στα 7 δισ. ευρώ.

Έργα που δεσμεύεται ότι θα υλοποιήσει ο επενδυτής.

  1. Οι ανοιχτοί χώροι του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής
  2. Πρωτεύουσες συγκοινωνιακές υποδομές και εγκαταστάσεις
  3. Κύριες εγκαταστάσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας.
  4. Κέντρο διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών , σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρο μεταφόρτωσης/ προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων στο Ακίνητο για τη διαχείριση απορριμμάτων αποκλειστικά και μόνο του ακινήτου.
  5. Απαιτούμενα λιμενικά έργα
  6. Παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρος Ποσειδώνος, εφόσον εγκριθεί
  7. Έργα ανασύστασης/ διευθέτησης ρεμάτων
  8. Εκτεταμένο Δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων εκτιμώμενου μήκους περίπου πενήντα (50) χιλιομέτρων
  9. Ανάληψη του 50% του κόστους μελέτης και κατασκευής κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταμόρφωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης/ προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων σε περιοχή εκτός του ακινήτου υπό προϋποθέσεις
  10. Ενίσχυση συνδεσιμότητας μέσων σταθερής τροχιάς
  11. Υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους πολιτιστικών και αθλητικών χρήσεων εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου
  12. Αναπαλαίωση, λειτουργία και ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων εντός του ακινήτου
  13. Δημιουργία χώρων στέγασης των σωματείων ΑΜΕΑ εντός του Ακινήτου με αντίστοιχες των σημερινών προδιαγραφές
  14. Ανάπλαση/ αναβάθμιση παραλίας 1 χλμ περίπου

«Η επένδυση θα ολοκληρωθεί σε συντομότερο χρόνο»

Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους της κυβέρνησης, το 80% των επενδύσεων θα γίνει στα 12 χρόνια έναντι των 15 που προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση. Επιπλέον, προσδιορίζεται ότι ένα μεγάλο μέρος των επενδύσεων θα αφορά έργα υποδομής και ότι αυτά τα έργα θα γίνουν την πρώτη πενταετία, πρόβλεψη που -συνεχίζουν οι ίδιες πηγές- δεν υπήρχε στην αρχική σύμβαση.

Ειδικά ως προς το Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής συμφωνήθηκε ότι η ολοκλήρωσή του αποτελεί χρονικά επενδυτική προτεραιότητα, τονίζουν οι ίδιες πηγές και συμπληρώνουν ότι κάθε αυτοτελές τμήμα του που ολοκληρώνεται εντός των πρώτων 5 ετών θα τίθεται στη διάθεση των πολιτών.

«Η καταβολή του τιμήματος θα γίνει σε συντομότερο χρόνο»

Οι ίδιες κυβερνητικές πηγές εξηγούνότι το 51% του συνολικού ονομαστικού Τιμήματος Αγοράς Μετοχών θα καταβληθεί έως το 2018, ενώ προβλεπόταν η καταβολή έως το 2022. Επιπλέον, ο επενδυτής αναλαμβάνει την υποχρέωση να καλύψει τη συντήρηση και την ασφάλεια του Μητροπολιτικού Πάρκου Πράσινου και Αναψυχής.

Ο χαρακτήρας της επένδυσης περιγράφεται από τις κυβερνητικές πηγές ως εξής:

  1. Μητροπολιτικό ενιαίο Πάρκο Πράσινου και Αναψυχής 2.000.000 τμ. κοινόχρηστο και με ελεύθερη πρόσβαση σε όλους και με συγκοινωνιακή σύνδεση με τις γύρω περιοχές και την παραλία.
  2. Επιπλέον χώροι πρασίνου και κοινωφελών χρήσεων 600.000 τμ.
  3. 300.000 τ.μ. για κοινωφελή χρήση και κοινωνική ανταποδοτικότητα ( π.χ. για μεταφορά στο ακίνητο του Ελληνικού εγκαταστάσεων κοινωφελών χρήσεων από όμορες περιοχές και περιοχές του λεκανοπεδίου ώστε στη θέση τους να δημιουργηθούν πνεύμονες πρασίνου).
  4. Μεγάλο δίκτυο πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων μήκους τουλάχιστον 50χιλιομέτρων, συνδεσιμότητα μέτρων σταθερής τροχιάς , εσωτερική γραμμή Τραμ.
  5. Τουλάχιστον 1 χιλιόμετρο ανοικτού απολύτως αδόμητου μετώπου παραλίας προς όλους, διευκολύνοντας τις εξόδους του πάρκου προς τη θάλασσα. Έτσι εξασφαλίζεται η συνέχεια του Πάρκου προς τη θάλασσα.
  6. Παραμονή του υφιστάμενου σήμερα Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Νεότητας Αγίου Κοσμά. Σε αντίθεση με τη προηγούμενη συμφωνία, τώρα το κέντρο παραμένει σε λειτουργία μαζί με τις ομοσπονδίες των αθλητών, μέχρι την μετεγκατάστασή τους σε αντίστοιχες νέες εγκαταστάσεις μέσα στο χώρο του Έργου
  7. Εξασφάλιση της κατασκευής χώρων στέγασης των σωματείων ΑΜΕΑ εντός του Ακινήτου, με αντίστοιχες των σημερινών προδιαγραφές
  8. Μείωση του συντελεστή κάλυψης και ιδιαίτερα στην παραλία. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση μπορεί να ανέλθει σε 3.600.000 τ.μ., ωστόσο ο Επενδυτής δεσμεύεται ότι η συνολική δόμηση δεν θα υπερβεί τα 2.700.000τ.μ., στα οποία συμπεριλαμβάνονται και περίπου 60.000 τ.μ. υφιστάμενων διατηρητέων κτηρίων (3 υπόστεγα Πολεμικής Αεροπορίας, κτήριο Ανατολικού Αεροδρομίου Αθηνών κτλ).

«Δέσμευση του Επενδυτή για την επίλυση του προβλήματος απορριμμάτων των όμορων Δήμων»

Οι ίδιες κυβερνητικές πηγές υπογραμμίζουν ότι ο επενδυτής αναλαμβάνει τη συμμετοχή του με ποσοστό έως και 50%, στη μελέτη και κατασκευή κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης / προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων σε περιοχή εκτός του Ακινήτου.

Καταλήγοντας, οι ίδιοι κύκλοι υπογραμμίζουν ότι «όλα τα παραπάνω βελτιώνουν κατά πολύ την αρχική συμφωνία διότι:

  • εξασφαλίζουν σημαντικά οφέλη τόσο για την τοπική κοινωνία, όσο και για τους πολίτες όλου του λεκανοπεδίου,  με την αύξηση της προβλεπόμενης έκτασης πρασίνου και τη μείωση της δόμησης. 
  • ικανοποιούν την ανάγκη δημιουργίας θέσεων εργασίας σε σύντομο χρονικό διάστημα με το εμπροσθοβαρές των επενδύσεων, 
  • η αύξηση των επενδύσεων, με δημόσιο όφελος, από πλευράς του αναδόχου, συμβάλλει στην προσπάθεια για την επανεκκίνηση της οικονομίας».