Με χάρτινες πινακίδες θα κυκλοφορούν προσωρινά τα καινούρια αυτοκίνητα, καθώς τον τελευταίο μήνα υπάρχει έλλειψη πινακίδων σε ολόκληρη τη χώρα. Το πρόβλημα προκλήθηκε ύστερα από την ακύρωση του διαγωνισμού από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Για το θέμα και με αφορμή σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας τα «ΝΕΑ» σχετικά με το διαγωνισμό που διενήργησε το υπουργείο Ανάπτυξης για την προμήθεια πινακίδων, ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γιάννης Παπαθανασίου εξέδωσε διευκρινιστική ανακοίνωση
Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο κ. Παπαθανασίου, στις 29/9/2004 διενεργήθηκε ανοικτός διαγωνισμός με συνολική προϋπολογισθέντα δαπάνη 3.900.000 ευρώ και κριτήριο κατακύρωσης την χαμηλότερη δυνατή τιμή, για την προμήθεια 500.000 ζευγών πινακίδων αριθμού κυκλοφορίας Οχημάτων (Ε.Ι.Χ. & Δ.Χ.) και 100.000 τεμαχίων αντίστοιχων πινακίδων μοτοσικλετών προοριζόμενων για τις ανάγκες των υπηρεσιών του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Στον παραπάνω διαγωνισμό κατατέθηκαν προσφορές από τις παρακάτω έξι επιχειρήσεις:
1. «ΟΔΟΣΗΜΑΝΣΗ Κ. ΧΡΟΝΗΣ Α.Β.Ε.Ε.»
2. «ART & ADS ΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ Α.Ε.»
3. «ΒΙΟΤΑΛ Α.Ε.»
4. «NEXT COM A.E.»
5. «ΣΠΗΛΙΟΣ ΠΑΝ. ΜΑΝΙΑΣ».
6. «ERICH UTSCH A.G» ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ
Στις 12/01/2005, έγιναν αποδεκτές κατ’ αρχήν οι προσφορές των επιχειρήσεων «ΒΙΟΤΑΛ Α.Ε.» και «ERICH UTSCH A.G». Οι υπόλοιπες εταιρείες αποκλείσθηκαν διότι δεν είχαν καταθέσει το σύνολο των δικαιολογητικών που απαιτούνται.
Οι εταιρείες «ΟΔΟΣΗΜΑΝΣΗ Κ. ΧΡΟΝΗΣ Α.Β.Ε.Ε.» & «ΣΠΗΛΙΟΣ ΠΑΝ. ΜΑΝΙΑΣ» κατέθεσαν ενστάσεις κατά της ανωτέρω απόφασης οι οποίες απερρίφθησαν.
Στις 26/1/2005, η εταιρία «ΣΠΗΛΙΟΣ ΠΑΝ. ΜΑΝΙΑΣ» κατέθεσε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στις 2/3/2005 συνεδρίασε η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας και απέρριψε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων.
Μετά το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών (6/5/2005) των δύο τεχνικά αποδεκτών εταιρειών (ΒΙΟΤΑΛ 4,56 ευρώ/ ζεύγος χωρίς ΦΠΑ για αυτοκίνητα και 2,60 ευρώ / τεμ. χωρίς ΦΠΑ για μηχανές, ERICH UTSCH 4,89 ευρώ/ ζεύγος χωρίς ΦΠΑ για αυτοκίνητα και 3,28 ευρώ / τεμ. χωρίς ΦΠΑ για μηχανές), έγινε εισήγηση από τη Αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορικών Μέσων & Μηχανολογικού Εξοπλισμού στην Επιτροπή Κρατικών Προμηθειών για κατακύρωση στη μειοδότρια και ετέθη υπ’ όψιν της επιτροπής η ουσιαστική διαφορά των τιμών με εκείνες του 2004, που επιτεύχθηκαν με απευθείας διαπραγματεύσεις μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών και των εταιρειών, εν’ όψει των ολυμπιακών αγώνων και της τότε έλλειψης πινακίδων.
Στις 17/5/2005, συνεδρίασε η Επιτροπή Κρατικών Προμηθειών και αφού έλαβε υπόψη της το συγκριτικό πίνακα τιμών, την τεχνική αξιολόγηση των προσφορών, το ενημερωτικό σημείωμα του τμήματος τεκμηρίωσης τιμών και την εισήγηση της υπηρεσίας, αποφάσισε να αναβάλει το θέμα της κατακύρωσης του διαγωνισμού, προκειμένου να εισαχθεί το θέμα στην υπηρεσία τεκμηρίωσης κόστους για έρευνα της τιμής του μειοδότη και στη συνέχεια να γίνει περαιτέρω διαπραγμάτευση με τη προμηθεύτρια εταιρεία για μείωση της τιμής προσφοράς.
Στις 18 Μαΐου του 2005, συνεχίζει ο κ. Παπαθανασιου, «και αφού είχαν γίνει όλα τα παραπάνω, έρχεται, εκ των υστέρων, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρης Πιπεργιάς και καταθέτει σχετική ερώτηση, κάνοντας λόγο για σκάνδαλο και αφήνοντας απαράδεκτα υπονοούμενα εναντίον του πρώην συνεργάτη μου και σημερινού γενικού γραμματέα Οικονομικών κ. Κωνσταντίνου Μίχαλου».
Στη συνέχεια, οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης διενεργούν κοστολογικό έλεγχο και μολονότι η εταιρεία ΒΙΟΤΑΛ (η οποία παρεπιπτόντως προμηθεύει το δημόσιο με πινακίδες τα τελευταία 15 χρόνια τουλάχιστον) μείωσε τις προσφερόμενες τιμές στα 4,10 Ευρώ για 500.000 ζεύγη πινακίδων αυτοκινήτων και σε 2,60 ευρώ ανά τεμάχιο για 100.000 πινακίδες μοτοσικλετών, αυτές κρίθηκαν ασύμφορες και ειδικά των αυτοκινήτων, γιατί ήταν ακριβότερες κατά 30% περίπου συγκρινόμενες με τις τιμές που είχε επιτύχει το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών το 2004, με απευθείας ανάθεση, λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων.
Στις 3/6/2005 το υπουργείο Ανάπτυξης και η γενική γραμματεία Εμπορίου, με εισηγήσεις της Υπηρεσίας, ματαίωσε το διαγωνισμό για την προμήθεια πινακίδων κυκλοφορίας και ενέκρινε την επανάληψη του Διαγωνισμού με συντετμημένη προθεσμία σε 36 ημέρες από την δημοσίευση της ανακοίνωσης στον τύπο (Απόφαση Δ2-1857 / 3-06-2005).
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Ανάπτυξης, από τα παραπάνω προκύπτει ότι:
α) το υπουργείο Ανάπτυξης ακολούθησε όλες τις νόμιμες και διάφανες διαδικασίες και προάσπισε το δημόσιο συμφέρον.
β) ουδεμία παρέμβαση μπορούσε να προκύψει υπέρ οποιασδήποτε εταιρίας, διότι ο διαγωνισμός ήταν μειοδοτικός, δημόσιος και ανοικτός ενώπιον την αρμόδιας επιτροπής.
γ) είναι φανερό, ότι στο σχετικό διαγωνισμό συμμετείχαν αρχικά έξι εταιρίες. Συνεπώς υπάρχουν συμφέροντα που έχουν κάθε λόγο και να κάνουν θόρυβο και να επιδιώκουν την προώθηση των ειδικών συμφερόντων τους.
δ) το υπουργείο Ανάπτυξης αναγνωρίζει πράγματι ότι έχει δημιουργηθεί πρόβλημα με την έλλειψη πινακίδων στο υπουργείο Μεταφορών, αλλά, όπως επισημαίνει ο κ. Παπαθανασίου «αυτό είναι το τίμημα της αδιαπραγμάτευτης απόφασης μας να προασπίσουμε το δημόσιο συμφέρον και τη διαφάνεια».