Κόσμος
Τρίτη, 28 Ιουνίου 2005 16:53

Η μέρα των βιοκαυσίμων φαίνεται πως έφθασε (2)

Στη Γερμανία, τον μεγαλύτερο παραγωγό βιοντίζελ στον κόσμο, νέα εργοστάσια βιοντίζελ (του οποίου η παραγωγή αυξάνεται κατά 40-50% ετησίως) συνεχώς δημιουργούνται και η παραγωγή του έχει τριπλασιασθεί σε σχέση με το 2002 φθάνοντας τα 1,5 εκατ. τόνους (περίπου 1,7 δισ. λίτρα).

Ηδη το 4% των συνολικών πωλήσεων ντίζελ είναι βιοντίζελ, πάνω από το 2% των συνολικών καυσίμων για μετακινήσεις οχημάτων. Αντίθετα, η αιθανόλη δεν έχει εξάπλωση ακόμα, αλλά ήδη σχεδιάζονται τρία εργοστάσια συνολικής δυναμικότητας 500.000 τόνων ετησίως που θα χρησιμοποιούν σίκαλη ως πρώτη ύλη για την αιθανόλη.

Η Γαλλία σχεδιάζει να τριπλασιάσει την παραγωγή αιθανόλης και βιοντίζελ μέχρι το 2007. Η Diesel Industrie, ο μεγαλύτερος παραγωγός ντίζελ, έχει ήδη το μεγαλύτερο εργοστάσιο βιοντίζελ στην Ευρώπη, κοντά στη Ρουέν, δυναμικότητας 250.000 τόνων και σχεδιάζει άλλες τρεις μονάδες βιοντίζελ (τη μια σε συνεργασία με τον αμερικανικό αγρο-βιομηχανικό κολοσσό Cargill). Η αιθανόλη έχει πολύ μικρότερη ανάπτυξη, αλλά η γαλλική κυβέρνηση δίνει πια πιο γενναιόδωρα φορολογικά κίνητρα σε σχέση με το βιοντίζελ θέλοντας να ενισχύσει τους Γάλλους αγρότες που παράγουν σιτάρι και ζαχαροκάλαμα (την πρώτη ύλη της αιθανόλης).

Στη Βρετανία, η διείσδυση των βιοκαυσίμων είναι αρκετά μικρότερη, όμως φέτος θα είναι έτοιμο ένα εργοστάσιο βιοντίζελ 250.000 τόνων στην ανατολική ακτή, ενώ άλλη μια μεγάλη μονάδα σχεδιάζει η τεράστια αλυσίδα σούπερ μάρκετ Tesco. Η κυβέρνηση Μπλερ φέτος επέκτεινε και στην αιθανόλη την κρατική επιδότηση που υπήρχε στο βιοντίζελ.

Στη Φινλανδία η πετρελαϊκή εταιρεία Fortum Oil σχεδιάζει ένα εργοστάσιο βιοντίζελ 170.000 τόνων στο διυλιστήριο της στο Ελσίνκι. Η κίνηση είναι ενδεικτική ότι η παλιότερη εχθρική στάση των πετρελαϊκών εταιριών απέναντι στα βιοκαύσιμα αλλάζει και στο μέλλον ίσως οι ίδιες μπουν για τα καλά στην εναλλακτική αγορά. Η βραζιλιανική κρατική εταιρεία πετρελαίου Petrobras σχεδιάζει να εξάγει 8 δισ. λίτρα αιθανόλης ετησίως μέχρι το 2010.

Στην Ιταλία, που διαθέτει ζαχαροκάλαμα και δημητριακά που μπορούν να γίνουν αιθανόλη, η κυβέρνηση δίνει φορολογικά κίνητρα για την παραγωγή της. Στην Ισπανία η εταιρεία Abengoa, ηγέτης στην ευρωπαϊκή αγορά αιθανόλης, με παραγωγή 260.000 τόνων ετησίως σχεδιάζει νέα μονάδα 160.000 τόνων, καθώς και το πρώτο στην Ευρώπη εργοστάσιο αιθανόλης από αραβόσιτο, στη νότια Γαλλία.

Στις ΗΠΑ από τα 250 εκατ. παραγόμενου αραβόσιτου τα 30 εκατ. πήγαν για παραγωγή αιθανόλης. Υπάρχουν 84 εργοστάσια αιθανόλης και κτίζονται άλλα 16. Αντίθετα μικρή είναι ακόμα η παραγωγή βιοντίζελ: μόλις 30 εκατ. γαλόνια το 2004, έναντι συνολικής κατανάλωσης 36 δισ. συμβατικού ντίζελ.

Ακολουθώντας το διεθνές ρεύμα, άρχισε και στην Ελλάδα να αναζωογονείται το ενδιαφέρον για τα βιοκαύσιμα. Για το θέμα συνεργάζονται τα υπουργεία Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης, το ΕΜΠ, το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ), ενώ ενεργοποιείται και η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης για την παραγωγή εγχώριας αιθανόλης.

Προωθείται η απαλλαγή του βιοντίζελ από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ενώ στο νέο αναπτυξιακό νόμο περιλαμβάνεται η ενίσχυση των καλλιεργειών ενεργειακών φυτών, με στόχο τα βιοκαύσιμα να παράγονται και από ελληνικά εργοστάσια και από ελληνική πρώτη ύλη.

Πηγές: Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας, ΑΠΕ