Με τα θέματα της φυσικής της ομάδας προσανατολισμού θετικών σπουδών οι μαθητές στην αρχή χάρηκαν πολύ, διαπιστώνοντας ότι τα ξέρουν και μπορούν να τα γράψουν όλα. Όταν βγήκαν από τις αίθουσες ανακάλυψαν ότι όλοι έγραψαν πολύ καλά. Τα θέματα δεν είχαν καμία διαβάθμιση. Δεν το λέω εγώ, αλλά η Ένωση Ελλήνων Φυσικών που αναφέρει στην ανακοίνωσή της: "δεν ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας με συνέπεια να μην μπορέσει να υπάρξει διάκριση για τον άριστο μαθητή", γράφει ο Στράτος Στρατηγάκης.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή
[email protected]
Με τα θέματα της φυσικής της ομάδας προσανατολισμού θετικών σπουδών οι μαθητές στην αρχή χάρηκαν πολύ, διαπιστώνοντας ότι τα ξέρουν και μπορούν να τα γράψουν όλα. Όταν βγήκαν από τις αίθουσες ανακάλυψαν ότι όλοι έγραψαν πολύ καλά. Τα θέματα δεν είχαν καμία διαβάθμιση. Δεν το λέω εγώ, αλλά η Ένωση Ελλήνων Φυσικών που αναφέρει στην ανακοίνωσή της: "δεν ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας με συνέπεια να μην μπορέσει να υπάρξει διάκριση για τον άριστο μαθητή".
Αυτό σημαίνει ότι ο μέτριος, ο καλός και ο πολύ καλός μαθητής έγραψαν άριστα. Πώς θα ξεχωρίσει ο άριστος που διάβασε πολύ, κουράστηκε, ξενύχτησε για να καταφέρει να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα; Δεν θα ξεχωρίσει. Κι αν έκανε ένα χαζολαθάκι στις πράξεις θα πάρει χαμηλότερο βαθμό από ένα απλά καλό μαθητή, που διάβασε όλη τη χρονιά, αλλά όχι πολύ. Το αποτέλεσμα θα είναι να προηγείται ένας μαθητής που εργάστηκε λιγότερο, κουράστηκε λιγότερο. Είναι αυτό δίκαιο; Όχι βέβαια.
Τι θα πούμε στα παιδιά που ένιωσαν ότι ακυρώθηκε η προσπάθεια που κατέβαλαν όλη τη χρονιά; Κι επειδή πολλοί μαθητές υπερέχουν σ' ένα μάθημα και υστερούν σε κάποιο άλλο, ανάλογα με την κλίση του καθενός, πώς νιώθει ένα παιδί που θεωρούσε ότι το πλεονέκτημά του ήταν στη φυσική, τώρα που το έχασε όχι με δική του ευθύνη;
Επιπλέον τα εύκολα και μη διαβαθμισμένα θέματα στη φυσική ήρθαν ακριβώς την επόμενη χρονιά από τα δυσκολότερα θέματα όλων των ετών. Αυτό σημαίνει ότι οι καθηγητές φυσικής, προσαρμοζόμενοι στα περυσινά θέματα, δίδαξαν δύσκολα θέματα με πολύπλοκες ασκήσεις και όλα αυτά αποδείχτηκαν εκτός πνεύματος των φετινών θεμάτων. Ούτε αυτοί έφταιξαν, αλλά ίσως κάποιοι αντιμετώπισαν κακή κριτική από τους μαθητές τους, με το επιχείρημα ότι δίδαξαν άχρηστα πράγματα.
Δυστυχώς οι συνέπειες των τόσο εύκολων θεμάτων θα έχουν αντανάκλαση και στις βάσεις, αφού το 20 στη φυσική δίνει 5.400 μόρια. Αν πάρα πολλοί υποψήφιοι συγκεντρώσουν πάνω από 5.000 μόρια από τη φυσική, τότε οι βάσεις θα εκτιναχθούν και θα έχουμε κλάματα τον Αύγουστο με την ανακοίνωση των βάσεων.
Θα μπορούμε να μιλήσουμε με βεβαιότητα όταν ανακοινωθούν οι βαθμολογίες των μαθητών (περί τα τέλη Ιουνίου). Τότε θα μπορέσουμε να δούμε πόσο αδικήθηκαν οι άριστοι μαθητές από την αστοχία των θεμάτων. Γιατί τα θέματα δεν ήταν επιστημονικά λάθος, να το τονίσουμε αυτό για να μην έχουμε παρεξηγήσεις, απλά ήταν ακατάλληλα για ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων όπως είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις.