Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να ζητήσει από την Ελλάδα να υποβάλει τις παρατηρήσεις της σχετικά με τη συμβατότητα προς το κοινοτικό δίκαιο του ελληνικού Νόμου 3021/2002 που αποκλείει επιχειρήσεις “συνδεόμενες” με επιχειρήσεις των ελληνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης από την ανάληψη συμβάσεων του Δημοσίου.
Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή προειδοποιητικής επιστολής, το πρώτο στάδιο της διαδικασίας επί παραβάσει βάσει του άρθρου 226 της συνθήκης ΕΚ.
Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση της Κομισιόν, η νομοθεσία της ΕΕ περί δημοσίων συμβάσεων έχει σκοπό να διασφαλίσει ότι όλες οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις έχουν ίσες ευκαιρίες να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς για συμβάσεις του Δημοσίου. Ανοικτές και διαφανείς διαδικασίες υποβολής προσφορών συνεπάγονται περισσότερο ανταγωνισμό, ισχυρότερες διασφαλίσεις έναντι της διαφθοράς, αποτελεσματικότερες υπηρεσίες και καλύτερη σχέση απόδοσης-τιμήματος για τους φορολογουμένους και, σε τελική ανάλυση, μια ανταγωνιστικότερη Ευρώπη. Οι αγορές κρατικών προμηθειών στην ΕΕ αφορούν ποσό άνω των 1.500 δισ. ευρώ, πάνω από το 16% του συνολικού ΑΕΠ της ΕΕ. Οι υφιστάμενες οδηγίες ΕΕ περί δημοσίων συμβάσεων αύξησαν το διασυνοριακό ανταγωνισμό στις αγορές προμηθειών και μείωσαν περίπου κατά 30% τις τιμές που πληρώνουν οι αρχές για αγαθά και υπηρεσίες, σύμφωνα με έγγραφο εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ελλάδα – Νόμος 3021/2002 περί μέσων μαζικής ενημέρωσης
Μετά την αναστολή του Νόμου 3310/2005 για το ίδιο θέμα, επανήλθε σε ισχύ στην Ελλάδα ο προϋπάρχων Νόμος 3021/2002. Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή ζητώντας από την ελληνική κυβέρνηση να υποβάλει τις παρατηρήσεις της ως προς τη συμβατότητα με την κοινοτική νομοθεσία των εθνικών διατάξεων που απαγορεύουν την ανάθεση συμβάσεων του Δημοσίου σε εταιρείες “συνδεόμενες” με εταιρείες των ελληνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Κομισιόν, ο Νόμος 3021/2002, που εφαρμόζει την παράγραφο 6 του άρθρου 14 του Ελληνικού Συντάγματος, απαγορεύει σε εταιρείες που συνδέονται με επιχειρήσεις ελληνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης να συμμετέχουν σε διαδικασίες συμβάσεων του Δημοσίου.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η απαγόρευση αυτή είναι αντίθετη με το παράγωγο κοινοτικό δίκαιο (τις οδηγίες περί δημοσίων συμβάσεων), διότι θεσπίζει κριτήρια εξαίρεσης που δεν προβλέπονται στις εν λόγω οδηγίες και δεν τηρεί την ισότιμη μεταχείριση μεταξύ των υποψηφίων.
Είναι επίσης αντίθετη με το πρωτογενές κοινοτικό δίκαιο (τη συνθήκη ΕΚ), διότι θεσπίζει μέτρα που παρεμποδίζουν ή, τουλάχιστον, καθιστούν λιγότερο ελκυστική την άσκηση σχεδόν όλων των θεμελιωδών ελευθεριών που αναγνωρίζονται από τη συνθήκη ΕΚ.
Δεδομένου ότι ο εν λόγω νόμος ήδη παράγει αποτελέσματα, η Επιτροπή έθεσε προθεσμία 15 ημερών στην ελληνική κυβέρνηση για να απαντήσει, και διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει από το Δικαστήριο, σε περίπτωση παραπομπής της υπόθεσης σε αυτό, να επιβάλει τα απαιτούμενα προσωρινά μέτρα, δηλαδή την αναστολή εφαρμογής του Νόμου 3021/2002.
Ύστερα από την απόφαση αυτή της Επιτροπής, οι ελληνικές αρχές διαβίβασαν νέα στοιχεία στις υπηρεσίες της τελευταίας, από τα οποία προκύπτουν ότι η ελληνική κυβέρνηση λαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα έτσι ώστε ο παραπάνω νόμος να μην παραγάγει αποτελέσματα. Την παρούσα στιγμή οι υπηρεσίες της Επιτροπής αναλύουν τα στοιχεία αυτά, που θα καθορίσουν την παραπέρα εξέλιξη της διαδικασίας.