Με τις ενδιαφέρουσες απόψεις του, τις οποίες καταγράφει στα έργα του, αγγίζοντας με πολύ ευαισθησία διαχρονικά κοινωνικά θέματα και θέτοντας ερωτήματα και προβληματισμούς, ο ιδιαίτερος εικαστικός Νίκος Γιαβρόπουλος παρουσιάζει την έκθεση του, με τίτλο «SPHINX, το ακατάλυτο ερώτημα».
Με τις ενδιαφέρουσες απόψεις του, τις οποίες καταγράφει στα έργα του, αγγίζοντας με πολύ ευαισθησία διαχρονικά κοινωνικά θέματα και θέτοντας ερωτήματα και προβληματισμούς, ο ιδιαίτερος εικαστικός Νίκος Γιαβρόπουλος παρουσιάζει την έκθεση του, με τίτλο «SPHINX, το ακατάλυτο ερώτημα».
Σε επιμέλεια της Γωγούς Κολυβήρα, η έκθεση εγκαινιάζεται στην γκαλερί Dépôt Αrt, το Σάββατο 7 Μαΐου, από τις 7 το απόγευμα έως τις 11 το βράδυ, και θα διαρκέσει έως την 1η Ιουνίου. Τα κείμενά της υπογράφουν ο ψυχαναλυτής Αθανάσιος Αλεξανδρίδης και ο ιστορικός τέχνης Κωνσταντίνος Μπάσιος.
Η έκθεση συμπεριλαμβάνεται στις φετινές εκδηλώσεις της Εταιρείας Μελέτης Πολιτισμικής Ετερότητας. Από τις πωλήσεις των έργων θα αγοραστούν φάρμακα για το Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού.
Έχοντας πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις και συμμετάσχει σε σημαντικές εκθέσεις και διεθνή Φεστιβάλ, ο Νίκος Γιαβρόπουλος, το 2013, διακρίθηκε με το βραβείο Odysseus Best videoart, στο Λονδίνο, στο πλαίσιο του London Greek Film Festival, για το έργο του, με τίτλο «Selfexile».
Ως ένα έσχατο στοιχείο υπόμνησης
Ο ιστορικός τέχνης Κωνσταντίνος Μπάσιος σημειώνει: «Οι συσχετίσεις, αλλά, κυρίως, οι “συναντήσεις” μεταξύ μιας εύρωστης εικονολογικά Δύσης και μιας πλούσιας σε ιδέες, σκέψεις και διερωτήματα ελληνόγλωσσης παράδοσης, συνήθως χαρακτηρίζονται από μια πολιτικότητα, διότι ενυπάρχουν στοιχεία έντονης, αλλά εν πολλοίς λανθάνουσας, επιβολής, από εκείνη την πλευρά που χειρίζεται καλύτερα το φαίνεσθαι. Και από ό,τι ξέρουμε, ζώντας επί αιώνες σε χρόνια ισχυρής οπτικοποίησης, η εικόνα μοιάζει να έχει αυτονομηθεί από τις βαθιές υπαρξιακές μας αγωνίες και να επανακαθορίζει το είναι.
Η σημερινή έκθεση μάς δίνει τη δυνατότητα να ξαναζήσουμε, μέσα από τις αναπαραστάσεις της, ζητήματα ειπωμένα και μαθημένα σε ανύποπτες στιγμές της ζωής μας, προκαλώντας τις βεβαιότητες μας, ανακαλώντας ανασφάλειες και, ενδεχομένως, δημιουργώντας άλλης κατηγορίας προσδοκίες.
Με αφορμή το αίνιγμα ενός μύθου και τη διαχρονική του καταξίωση, που ορθώς θεωρείται μια τεράστια διανοητική σύλληψη, με προεκτάσεις και συνδηλώσεις διαρκείς μέχρι σήμερα, παρατηρούμε μια σταδιακή διαχείριση και διαπραγμάτευση των -κατά καιρούς - αρχετυπικών εικαστικών και γλυπτικών εκδοχών αυτού του μύθου (όπως από τον Ingres και τον Ziller), υπαινισσόμενος ο δημιουργός τις δικές μας συσκοτίσεις και προτείνοντας δυο ακόμη εμβληματικές αναφορές, τον Έκτορα και τον Πάτροκλο (του David), ως προέκταση του οιδιπόδειου μυθεύματος, που καταξιώθηκαν με αφορμή, όμως, τον θάνατό τους και μια πιο ερμητικά προσδιορισμένη φιγούρα, τον Άγγελο (Caravaggio).
Πέρα από την καλλιτεχνία την ίδια, όπως και άσχετα από την Ιστορία της Τέχνης ή την Ψυχανάλυση, το υπαινιχθέν από τη σφίγγα ήταν πρωτίστως στοιχείο επίγνωσης, δηλαδή ένα άλλο, επιπλέον, επίπεδο της ίδιας της γνώσης. Και ο καλλιτέχνης καταφεύγει στη γνώση, υποδεικνύοντας έναν πιθανό χώρο (όπως είναι η Βιβλιοθήκη του Hansen στην Αθήνα), εντός του οποίου κάτι τόσο φευγαλέο, αλλά ευτυχώς κληρονομούμενο, μπορεί να εντοπισθεί και, πιθανώς, να απελευθερώσει.
Ο Ν. Γιαβρόπουλος επιλέγει τρόπους, που σχετίζονται με το πώς συνδιαλέγεται ο ίδιος με όλες αυτές τις εικαστικές αποδόσεις του μύθου, επιτυγχάνοντας να τις καταστήσει και αυτές “μυθικές”: είτε χρησιμοποιώντας με μεγάλη ευστοχία μια σειρά από διακριτικά ξεχωριστές πολλαπλότητες, είτε υιοθετώντας την τεχνική της super - imposition επάνω στο γλυπτό, είτε προσφέροντας πληθωρικά τη δυνατότητα να σχολιάσουμε αδιαμεσολάβητα “ταυτόχρονες εικόνες” ενός απροσδιόριστου παρελθόντος και ενός ευκρινούς παρόντος στα γυμνά και στο αρχιτεκτονικό. Κυρίως, όμως, μάς υπενθυμίζει, με πολύ σύγχρονους όρους, χάρη στην οιονεί ομιλούσα κεφαλή της σφίγγας, ότι, ακόμη και σήμερα, θα μπορούσε να μας εκφοβίσει, ως ένα έσχατο στοιχείο υπόμνησης της δραματικής επικαιρότητας των πάντων»
Παράλληλες εκδηλώσεις
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν ανάλυση των έργων του καλλιτέχνη από τον ψυχαναλυτή Αθανάσιο Αλεξανδρίδη, με ανοιχτή συζήτηση, και συνάντηση Ελλήνων εικαστικών καλλιτεχνών με 20 διακεκριμένους Κινέζους ζωγράφους. Επίσης, το Σάββατο 21 και την Κυριακή 22 Μαΐου (12:00 - 3:00), θα παρουσιαστεί το «performative writing» workshop, από τη σκηνοθέτιδα Αλεξάνδρα Παπαγεωργίου (τηλ. συμμετοχής: 210 3648174).
Πληροφορίες
Γκαλερί Dépôt Αrt: Νεοφύτου Βάμβα 5, Κολωνάκι - Αθήνα, τηλ.: 210 3648174. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 12:00 - 21:00, Σάββατο: 11:00 - 17:00 (εκτός της ημέρας εγκαινίων), Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.