Έντονες επικρίσεις κατά του υπουργού Παιδείας διατυπώνει το ΠΑΣΟΚ, κατηγορώντας τον ότι καταργεί τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία (με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα) που ξεκίνησαν πιλοτικά το 2010 και είχαν επεκταθεί στο 65% του μαθητικού δυναμικού της χώρας.
Έντονες επικρίσεις κατά του υπουργού Παιδείας διατυπώνει το ΠΑΣΟΚ, κατηγορώντας τον ότι καταργεί τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία (με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα) που ξεκίνησαν πιλοτικά το 2010 και είχαν επεκταθεί στο 65% του μαθητικού δυναμικού της χώρας.
Σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ, αυτό σημαίνει ότι μειώνονται και καταργούνται ώρες από τα μαθήματα της Γυμναστικής, της Μουσικής, της Θεατρικής Αγωγής, της Πληροφορικής, της Ευέλικτης Ζώνης (Αγωγή Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικές Δραστηριότητες), της Αγγλικής Γλώσσας και στην Α΄ και Β΄ τάξη μίας ώρας της ελληνικής Γλώσσας-Φιλοαναγνωσίας.
«Πόσο αριστερό είναι κύριε Φίλη να μειώνετε σχεδόν κατά τρεις ώρες τον χρόνο που τα παιδιά του Δημοτικού έμεναν στο Σχολείο; Τι θα πείτε στους γονείς που ενώ θα απαλλάσσονταν από το κόστος μάθησης ξένης γλώσσας και πληροφορικής τώρα τους επιβαρύνετε και πάλι με κόστη φροντιστηρίων» ρωτά ο Τομέας Παιδείας του κόμματος και ειδικότερα σημειώνει:
Τι πρόσφερε το Ολοήμερο με ΕΑΕΠ (Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα) που καταργεί ο κ. Φίλης;
Τα Ολοήμερα με ΕΑΕΠ είχαν πετύχει σε όλα τι έχουμε τονίσει ότι χρειαζόταν ακόμη;
Όχι δεν είχαν πετύχει σε όλα τα Ολοήμερα με ΕΑΕΠ.
Είναι σημαντικό όμως να τονίσουμε ότι ξεκίνησαν πιλοτικά το 2010 και πολύ γρήγορα επεκτάθηκαν τόσο ώστε να καλύπτουν το 65% του μαθητικού πληθυσμού των Δημοτικών Σχολείων.
Αντί λοιπόν να αξιολογηθεί ο θεσμός – ο οποίος κρίθηκε από όλους θετικά – και να γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές παρεμβάσεις που απαιτούνται, το Υπουργείο Παιδείας τον καταργεί.
Χαρακτηριστικά χρειάζονταν παρεμβάσεις ώστε να υπάρξει σωστή καθοδήγησή των σχολείων για τη λειτουργία τους με ΕΑΕΠ. Θα έπρεπε να προωθηθεί η διεύρυνση των μαθημάτων που ενισχύουν την δημιουργικότητα και τα χαρακτηριστικά κάθε μαθητή. Θα έπρεπε να εξασφαλιστεί τουλάχιστον 1 ώρας μελέτης – προετοιμασίας στο σχολείο. Θα έπρεπε να επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί, ιδιαίτερα αυτοί των ειδικοτήτων που προέρχονται από άλλη βαθμίδα.
Το ΕΤΟΔΣ που φέρνει ο ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζει σημαντικά προβλήματα, αφού:
α) Δεν εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για όλους τους μαθητές καθώς αφορά σχολεία μεγαλύτερα από 4θεσια
β) Αποφεύγει να αντιμετωπίσει το μεγάλο πρόβλημα της ύπαρξης κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό
γ) Ουσιαστικά δημιουργεί σχολεία πολλών ταχυτήτων καθώς προσαρμόζει το πρόγραμμα σπουδών στο διαθέσιμο προσωπικό και δεν εξασφαλίζει το απαραίτητο προσωπικό ώστε να υλοποιείται το πλήρες πρόγραμμα.
δ) Θέτει διαφορετικές προϋποθέσεις εγγραφής στο ολοήμερο ανά σχολείο (πχ βεβαίωση εργασίας και των 2 γονέων απαιτείται μόνον στα 6θέσια και άνω και όχι στα υπόλοιπα σχολεία),
ε) Περιορίζει τις ώρες παραμονής των μαθητών στο σχολείο, εκθέτοντας σε μεγαλύτερη ανισότητα και πλήττοντας κυρίως μαθητές από “φτωχό” κοινωνικό-μορφωτικό οικογενειακό περιβάλλον, οι οποίοι στις συνθήκες της κρίσης που βρίσκεται η χώρα έχουν αυξηθεί.
στ) Το πρόγραμμα στην πράξη γίνεται πιο πυκνό, με περισσότερο ακαδημαϊκό προσανατολισμό ενώ μειώνονται κατά πολύ τα μαθήματα και οι δραστηριότητες ανάπτυξης της προσωπικότητας και των στοιχείων του χαρακτήρα του μαθητή.
Πολλοί κατηγορούν το ΕΑΕΠ ως ακριβό σχολείο
Ναι, το ΕΑΕΠ είναι πιο "ακριβό", ως τύπος σχολείου. Αλλά απαντά σε πραγματικές ανάγκες των μαθητών και των οικογενειών τους ειδικά μέσα σε συνθήκες κρίσης που η πολιτεία οφείλει να στέκεται δίπλα σε όσους το έχουν ανάγκη ειδικά για το αγαθό της παιδείας. Και υπάρχουν πολλές επιλογές ώστε να στηριχθεί ο θεσμός όπως πχ η λειτουργία του σε Ενότητες Σχολικών Μονάδων που θα διαμόρφωνε προϋποθέσεις γενίκευσης σε περισσότερα αλλά και μικρότερα σχολεία.
Επιπλέον όμως οφείλουμε να τονίσουμε ότι το ΠΑΣΟΚ εφάρμοσε τα ΕΑΕΠ το 2010 μέσα σε συνθήκες δυσμενέστερης δημοσιονομικής κατάστασης και μάλιστα μπόρεσε και τα ενέταξε σε χρηματοδοτήσεις ΕΣΠΑ γιατί μπόρεσε να το διεκδικήσει σωστά και επειδή το είχε θέσει ως προτεραιότητα. Άρα δεν μπορούν να επικαλούνται ότι σήμερα έχουν λιγότερα χρήματα απ’ ότι το 2010.
Πώς υποδέχτηκαν οι εκπαιδευτικοί τη ρύθμιση του κ. Φίλη
Πρόκειται για μία παρέμβαση που από την εκπαιδευτική κοινότητα έγινε δεκτή με τεράστια επιφύλαξη ως προς τους σκοπούς που στοχεύει να υπηρετήσει. Η κριτική από την πρώτη μέρα εστίασε και ανέδειξε τα προβλήματα ανεργίας που θα αντιμετωπίσουν τουλάχιστον 4.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, τις δυσκολίες διαμόρφωσης ενός λειτουργικού Εβδομαδιαίου Ωρολογίου Προγράμματος, την αναστάτωση στο ωράριο και τις εργασιακές συνθήκες των εκπαιδευτικών, την κατάργηση της πολύτιμης για τους εργαζόμενους γονείς Πρωινής Ζώνης.
Τι θέλει πραγματικά να εξυπηρετήσει ο κ. Φίλης με την κατάργηση των Ολοήμερων με ΕΑΕΠ
Είναι εμφανές ότι ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να ανοίξει με όσο δυνατόν λιγότερα κενά σε εκπαιδευτικούς τα σχολεία για τη χρονιά 2016-2017. Καταργεί λοιπόν τα ΕΑΕΠ για να εξοικονομήσει 4.000 θέσεις εκπαιδευτικών. Ωστόσο η καλύτερη κατανομή δασκάλων, η άρση αποσπάσεων και μετατάξεων, η λειτουργία σε εκπαιδευτικές ενότητες των ΕΑΕΠ αλλά και η ορθή διαχείριση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ για το έτος που ολοκληρώνεται, με την παράλληλη αποτελεσματική διεκδίκηση νέων πόρων θα μπορούσαν να στηρίξουν τα Ολοήμερα με ΕΑΕΠ.