ΕΛΕΓΧΟΥΣ σε δισεκατομμύρια δολάρια, που δόθηκαν ως βοήθεια, στις αεροπορικές βιομηχανίες Airbus SA και Boeing Co., άρχισε να κάνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΥ), συνεχίζοντας τη μεγαλύτερη μάχη στην ιστορία του Οργανισμού. Η υπόθεση περιλαμβάνει προσφυγές, οι οποίες ενδέχεται να διαρκέσουν χρόνια.
ΗΠΑ και Ευρωπαϊκή Ενωση, απέκρουσαν τις αρχικές αιτήσεις αντιδικίας στις 13 Ιουνίου, όταν η κάθε μία κατηγόρησε την άλλη, για προσθήκη αγωγών την τελευταία στιγμή, οι οποίες δεν ανακοινώθηκαν κατά τη διάρκεια, των επί μηνών διαπραγματεύσεων. Η αρχική δικαστική απόφαση θα χρειαστεί τουλάχιστον εννέα μήνες.
«Αυτή, είναι η πιο πολύπλοκη υπόθεση στην ιστορία του ΠΟΥ, οπότε πρέπει να εκτιμήσουμε σωστά τα στοιχεία», ανέφερε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Fabian Delcros, μιλώντας σήμερα από την Γενεύη, συμπληρώνοντας: «Δεν υπάρχουν διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ σε αυτό το επίπεδο, αλλά τα κανάλια επικοινωνίας θα παραμείνουν ανοιχτά».
ΗΠΑ και Ε.Ε., συνέταξαν τον Μάϊο μηνύσεις, επιδιώκοντας να θέσουν εκτός νόμου μελλοντικές επιχορηγήσεις στις μοναδικές μεγάλες κατασκευάστριες εμπορικών αεροσκαφών στον κόσμο. Κάτω από τους νόμους του διεθνούς εμπορίου, ο ΠΟΥ δεν μπορεί να διατάξει βοήθεια, η οποία φανερά είναι παράνομη για να επαναληφθεί και οι ΗΠΑ δεν μπορούν να στοχεύσουν σε πληρωμές, οι οποίες δεν έγιναν.
Αυτό σημαίνει ότι η κατηγορία των ΗΠΑ, δεν μπορεί να αποτρέψει τις επιχορηγήσεις για το νέο μοντέλο της Airbus SAS, το οποίο σχεδιάστηκε να ανταγωνιστεί το 787 της Boeing Co., επειδή οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις δεν έχουν ακόμη δεχτεί κάτι τέτοιο. H Airbus, έχει πεί, ότι μπορεί να παραιτηθεί από αυτά τα δάνεια για το Α350 και στο μεταξύ να καλύψει τις απαιτήσεις για χρηματοδότηση από τη χώρα της.
Η European Aeronautic, Defense & Space Co., η οποία έχει στην κυριότητά της το 80% της Airbus, ενώ το υπόλοιπο 20% το έχει η BAE Systems Plc., θα αποφασίσει τον Σεπτέμβριο εάν θα προχωρήσει με την παραγωγή του Α350, ύψους 4,3 δισ. ευρώ (5,2 δισ. δολ.), σύμφωνα με τον οικονομικό της διευθυντή, Hans Peter Ring, στις 7 Ιουλίου.
Το Boeing 787 με τις 250 θέσεις, που θα παρουσιαστεί το 2008, έχει ευνοηθεί από συνδυασμένη οικονομική βοήθεια ύψους 5 δισ. δολ., σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Airbus υπέβαλε αιτήσεις οικονομικής βοηθείας από την Βρετανία, την Ισπανία, την Γαλλία και την Γερμανία, με στόχο την επιχορήγηση 650 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του Α350. Τη στιγμή που εταιρεία δεν έχει αποφασίσει ακόμη εάν θα χρησιμοποιήσει τα δάνεια, έκανε αυτές τις αιτήσεις, επειδή είναι μια «χρονοβόρα διαδικασία» και η Airbus θέλει να είναι σίγουρη για τις χρηματοδοτήσεις εάν τις χρειαστεί, σύμφωνα με τον εκπρόσωπό της, David Voskuhl.
Η Boeing έχει 252 συμφωνίες για το 787, εκ των οποίων οι 143 είναι κανονικές παραγγελίες, ανέφερε η εκπρόσωπος της εταιρείας, Yvonne Leach said. Βασίζεται στο νέο αεροσκάφος, προκειμένου να γίνει και πάλι ηγέτιδα του κλάδου μέσα σε τρία χρόνια. Η Airbus εκτιμά ότι οι συμφωνίες για το Α350 μέχρι τα τέλη του 2005 να ανέλθουν σε 150, επεσήμανε με τη σειρά του ο Ring.
Oι επιχορηγήσεις για το τελευταίο αεροσκάφος της Airbus, το Α380, ανήλθαν σε 3,7 δισ. δολ., όπως υποστηρίζουν οι ΗΠΑ. Τα δάνεια μπορεί να είναι στο επίπεδα των βασικών επιτοκίων δανεισμού, συν πλην 1% και θα αποπληρωθούν μόνο εάν το αεροσκάφος έχει εμπορική επιτυχία.
Η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Τζωρτζ Μπους, στα έγγραφά της προς τον ΠΟΥ αναφέρει, ότι δεν δόθηκε καμμία απολύτως επιχορήγηση στην Airbus, όταν κατασκεύασε το Α300 το 1972. Οι ΗΠΑ υποστηρίζουν ότι η Ευρωπαϊκή Επενδυτική Τράπεζα έδωσε περισσότερα από 1 δισ. δολ. ως επιχορήγηση στις εταιρείες της Airbus και οι τοπικές κυβερνήσεις δαπάνησαν περισσότερο από 1 δισ. δολ. για να αναπτύξουν και να αναβαθμίσουν τις εγκαταστάσεις της εταιρείας.
Την ίδια χρονική περίοδο οι πληρωμές των ΗΠΑ στην Boeing υπερέβησαν τα 29 δισ. δολ., σύμφωνα με την Ε.Ε. Αυτές, περιλαμβάνουν φορολογικά κίνητρα της πολιτείας της Ουάσινγκτον, πληρωμές αναδιάρθρωσης, βοήθειας από την Ιαπωνία, χρηματοδότηση έρευνας από το αμερικανικό υπουργείο Αμυνας και διακοπή φόρων εξαγωγής.