Πολιτιστικά
Σάββατο, 12 Μαρτίου 2016 08:30

Αντιφατικά σκοτεινός «Ριγολέττος» σε μια άλλη εποχή

Μια από τις δημοφιλέστερες όπερες όλων των εποχών, ο «Ριγολέττος» του Τζουζέπε Βέρντι - το τρίπρακτο μελόδραμα που είναι εμπνευσμένο από το θεατρικό «Ο βασιλιάς διασκεδάζει» (1832) του Βίκτωρος Ουγκώ με το ποιητικό κείμενο να φέρει την υπογραφή του Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε -, παρουσιάζεται από την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), για πέντε μόνο παραστάσεις.

Μια από τις δημοφιλέστερες όπερες όλων των εποχών, ο «Ριγολέττος» του Τζουζέπε Βέρντι - το τρίπρακτο μελόδραμα που είναι εμπνευσμένο από το θεατρικό «Ο βασιλιάς διασκεδάζει» (1832) του Βίκτωρος Ουγκώ με το ποιητικό κείμενο να φέρει την υπογραφή του Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε -, παρουσιάζεται από την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), για πέντε μόνο παραστάσεις.

Πρόκειται για την επιτυχημένη παραγωγή, σε σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια του Νίκου Σ. Πετρόπουλου, η οποία ανέβηκε για πρώτη φορά την καλλιτεχνική περίοδο 2008 - 2009, σημειώνοντας ιδιαίτερη καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία, και τώρα επιστρέφει σε μουσική διεύθυνση του Ηλία Βουδούρη, στο θέατρο Ολύμπια, στις 12, 16, 18, 20 και 23 Μαρτίου, στις 8 το βράδυ.

Αμείωτη μέχρι σήμερα

Ο Τζουζέπε Βέρντι εξέφρασε, σε αισθητικό επίπεδο, το πνεύμα του ώριμου ρομαντισμού και, σε πολιτικό επίπεδο, την επιθυμία των συμπατριωτών του να δουν την Ιταλία ελεύθερη και ενωμένη. Αγαπήθηκε από ιδιαίτερα πλατύ κοινό και απέκτησε εξαρχής δημοτικότητα, που παραμένει αμείωτη μέχρι σήμερα. Στις ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες του 19ου αιώνα, υπήρξε ο συνθέτης, που έζησε εκείνη τη μοναδική στιγμή στην ιστορία της μουσικής, κατά την οποία η υψηλή τέχνη έγινε ταυτόχρονα και λαϊκή.

Στον «Ριγολέττο», ο Βέρντι άλλαξε σελίδα στη συνθετική του διαδρομή και παρουσίασε ένα έργο με ξεκάθαρο στίγμα και αυξημένη διάθεση για πειραματισμό. Οι αντιθέσεις συνιστούν βασικό στοιχείο, καθώς οι μεταπτώσεις ανάμεσα σε λυρικές και δραματικές σκηνές εξασφαλίζουν τη διαρκή ροή της υπόθεσης, με μεγάλη ταχύτητα. Η αντιφατική σκοτεινή προσωπικότητα του χαρακτήρα του Ριγολέττου είναι το στοιχείο, που ενέπνευσε και παρακίνησε τον Βέρντι να συνθέσει την όπερα αυτή.

Η ιστορία του έργου μιλά για τον έρωτα της Τζίλντας, κόρης του καμπούρη αυλικού γελωτοποιού Ριγολέττου, για τον έκλυτο Δούκα της Μάντοβας, ο οποίος της παρουσιάζεται ως φτωχός φοιτητής. Προκειμένου να εκδικηθεί για τη χαμένη τιμή της κόρης του, ο Ριγολέττος καταστρώνει τη δολοφονία του Δούκα. Ανακαλύπτοντας τα σχέδια του πατέρα της, η Τζίλντα αποφασίζει να σώσει τον αγαπημένο της και να θυσιαστεί, παίρνοντας τη θέση του.

Σε μια εποχή συνομωσίας και υπεροψίας

Στη δική του σκηνοθετική προσέγγιση, ο Νίκος Σ. Πετρόπουλος μετέφερε τη δράση από τη Μάντοβα του 16ου αιώνα, στην Ιταλία του Μουσολίνι, λίγο πριν το ξέσπασμα του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου. Το αλαζονικό περιβάλλον του έκλυτου Δούκα της Μάντοβας μεταφέρεται σε αυτήν την εποχή της συνομωσίας και της υπεροψίας. Η έντονα δραματική μουσική του Βέρντι δένει με μία ατμόσφαιρα, όπου όλοι και όλα κινούνται μέσα σε σκιές.

Ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Μιλάνο, Μάρτιος του 1938. Η Ιταλία, αυτοκρατορία πλέον, από το 1936. Το απόγειο της φασιστικής δόξας. Ένα κράτος πριν την αρχή της κατάρρευσης και της καταστροφής. Ήθη έκλυτα, υπεροψία της εξουσίας, αυθαιρεσία, καμαρίλα, συνωμοσίες, οίηση. Το ιδανικότερο πλαίσιο για μία χρονολογική, τίμια μεταφορά του “Ριγολέττου” σε ένα φιλμ νουάρ. Όμως, όλα αυτά δεν τα αντιμετωπίζουμε ακόμα και σήμερα; Να, λοιπόν, η δυναμική του έργου».

Ταυτότητα παράστασης

Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης, σκηνοθεσία - σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Σ. Πετρόπουλος, αναβίωση σκηνοθεσίας: Ίων Κεσούλης, κινησιολογία - χορογραφία: Δέσποινα Τσουκαλά, φωτισμοί: Τζουζέππε ντι Ιόριο, επιμέλεια φωτισμών: Δημήτρης Κουτάς, διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Διανομή: Δούκας της Μάντοβας: Γιάννης Χριστόπουλος (12,18, 23/3) - Αντώνης Κορωναίος (16, 20/3), Ριγολέττος: Δημήτρης Πλατανιάς, Τζίλντα: Βασιλική Καραγιάννη (12,18, 23/3) - Μαρία Μητσοπούλου: (16, 20/3), Σπαραφουτσίλε: Πέτρος Μαγουλάς, Μανταλένα: Μαρισία Παπαλεξίου (12,18, 23/3) - Ελένη Βουδουράκη (16, 20/3), Τζοβάννα: Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (12,18, 23/3) - Μαρία Βλαχοπούλου (16, 20/3), Κόμης του Μοντερόνε: Δημήτρης Κασιούμης (12,18, 23/3) - Πέτρος Σαλάτας  (16, 20/3), Μαρούλλο: Άκης Λαλούσης (12,18, 23/3) - Δημήτρης Καρολίδης (16, 20/3), Μπόρσα: Γιάννης Κάβουρας (12,18, 23/3) - Φίλιππος Δελλατόλας (16, 20/3), Κόμης του Τσεπράνο: Γιώργος Ματθαιακάκης (12,18, 23/3) - Κωστής Μαυρογένης (16, 20/3), Κόμισσα του Τσεπράνο: Βάγια Κωφού (12,18, 23/3) - Ελισάβετ Κλονόβσκαγια (16,20/3), δεσμοφύλακας: Χρήστος Αμβράζης (12,18, 23/3) - Θεόδωρος Μωραΐτης (16, 20/3), ακόλουθος: Ειρήνη Αθανασίου (12,18, 23/3) - Θέη Σταύρου (16, 20/3). Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ.

Πληροφορίες

Θέατρο Ολύμπια: Ακαδημίας 59 - 61, Αθήνα (στάση Μετρό: Πανεπιστήμιο), τηλ.: 210 3662100. Τιμές εισιτηρίων: 55, 50, 40, 30, 25, 15, 10 (παιδικό - φοιτητικό) ευρώ. Προπώληση: ταμεία θεάτρου (Τρίτη - Κυριακή: 9.00 - 21.00, Δευτέρα: 9.00 - 16.00), τηλεφωνικά: 210 3662100, ομαδικά εισιτήρια: 210 3711342, ηλεκτρονικά: nationalopera.gr.

naftemporiki.gr