Πολιτική
Δευτέρα, 22 Αυγούστου 2005 13:13

Οι πρώτες εκτιμήσεις για την πτώση του Μπόινγκ

Ενδείξεις για τεχνική βλάβη στο σύστημα συμπίεσης του μοιραίου αεροσκάφους της Helios, η οποία ενδέχεται να οδήγησε στην πτώση του, διαπιστώνουν οι εμπειρογνώμονες της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων ΕΔΑΑΠ που ασχολούνται με τη διερεύνηση του αεροπορικού δυστυχήματος.

Ενδείξεις για τεχνική βλάβη στο σύστημα συμπίεσης του μοιραίου αεροσκάφους της Helios, η οποία ενδέχεται να οδήγησε στην πτώση του, διαπιστώνουν οι εμπειρογνώμονες της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων ΕΔΑΑΠ που ασχολούνται με τη διερεύνηση του αεροπορικού δυστυχήματος.

Σύμφωνα με επιστολή του προέδρου της Επιτροπής κ. Ακριβού Τσολάκη, προς τον υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών Μιχάλη Λιάπη, με την οποία τον ενημερώνει για την πρόοδο των ερευνών, εάν υπήρξε βλάβη στο σύστημα συμπίεσης, τότε αυτό θα είχε επιπτώσεις στη φυσική κατάσταση των επιβατών και του πληρώματος, γεγονός που δίνει απάντηση στο ερώτημα γιατί ο συγκυβερνήτης ήταν λιπόθυμος στο πιλοτήριο.

Οι εμπειρογνώμονες, από τα μέχρι στοιχεία που έχουν συλλέξει, καταλήγουν στην εκτίμηση ότι η πτώση του αεροσκάφους οφείλεται σε έλλειψη καυσίμων στους κινητήρες του. Επίσης, υπάρχουν ενδείξεις ότι ο δέκτης του συστήματος επικοινωνίας λειτουργούσε τα τελευταία 30 λεπτά.

Στο δεύτερο μαύρο κουτί, το λεγόμενο Voice Recorder, έχουν καταγραφεί συνομιλίες άλλων αεροσκαφών οι οποίες εξετάζονται. Επίσης ερευνάται αν η συσκευή επικοινωνίας είχε παραμείνει στη συχνότητα της Λευκωσίας.

Από τα μέχρι στοιχεία προκύπτει επίσης ότι στο κάθισμα του κυβερνήτη, ο οποίος, σύμφωνα με τους χειριστές των δύο μαχητικών αεροσκαφών, απουσίαζε από τη θέση του, καθόταν κάποιος φορώντας μάσκα και προσπάθησε δύο φορές να εκπέμψει σήμα κινδύνου αλλά με λάθος τρόπο. Ο τόνος της φωνής του, όπως είναι καταγεγραμμένη στο μαύρο κουτί, είναι καταπονημένη και εξασθενημένη.

Στην επιστολή Τσολάκη προς τον υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών, αναφέρεται ακόμη ότι στη διερεύνηση του αεροπορικού δυστυχήματος υπεισέρχονται πολυάριθμοι παράγοντες που χρήζουν εξονυχιστικής διερεύνησης για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων.

Μεταξύ αυτών είναι η τοξικολογική έκθεση των ιατροδικαστών, η διερεύνηση των ευρημάτων από την κατασκευάστρια εταιρία, οι καταθέσεις από όλους του εμπλεκόμενους, η συντήρηση του αεροσκάφους καθώς και τα στοιχεία από τα δύο μαύρα κουτιά.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων αναφέρει ότι τα συμπεράσματα αυτά εξάγονται από τα μέχρι στοιχεία που έχουν συλλεχθεί από τον τόπο της τραγωδίας, από την Κύπρο, από τους ελληνικούς και διεθνείς φορείς, καθώς και από τα στοιχεία που περιέχονται στα δύο μαύρα κουτιά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα στοιχεία αυτά δόθηκαν στη δημοσιότητα μέσα στα όρια που επιτρέπουν το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και οι διεθνείς οργανισμοί.

Τέλος, ο κ. Τσολάκης αναφέρει ότι η ΕΔΑΑΠ από την πρώτη στιγμή κινήθηκε με υποδειγματική ταχύτητα, γεγονός που έγινε αντικείμενο ευνοϊκότατων σχολίων από Ευρωπαϊκούς και Διεθνείς Οργανισμούς, που ασχολούνται με το συγκεκριμένο αντικείμενο.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής του κ. Τσολάκη:

«Κύριε Υπουργέ

Θα ήθελα να σας ενημερώσω για τα στοιχεία και ενδείξεις που έχει συγκεντρώσει και αξιολογήσει η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, μέχρι σήμερα, σχετικά με το δυστύχημα του BOEING 737-300 Πτήση HCY522 της Κυπριακής Αεροπορικής Εταιρείας HELIOS στις 14-8-05. Τα στοιχεία αυτά παρέχουν μία πρώτη εικόνα επί της πορείας της διερεύνησης και θεωρούμε σκόπιμο ότι μπορούν να τεθούν υπόψη της κοινής γνώμης.

Η ΕΔΑΑΠ, τελούσα σε ετοιμότητα άμεσης επέμβασης μετέβη πάραυτα στον τόπο του δυστυχήματος και εφάρμοσε όλα τα μέτρα που προβλέπονται από το ANEX 13 του ICAO, ακολουθώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες.

Η συλλογή και επεξεργασία των στοιχείων έγινε μετά από εντατικές προσπάθειες με υποδειγματική ταχύτητα χωρίς προηγούμενο για τα Ευρωπαϊκά χρονικά, γεγονός που έγινε αντικείμενο ευνοϊκότατων σχολίων των Ευρωπαϊκών Αεροπορικών Αρχών αλλά και του εκπροσώπου της Ομοσπονδιακής Αρχής Ασφαλείας Μεταφορών (NTSΒ) των ΗΠΑ ο οποίος ευρίσκεται στη χώρα μας ως εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος της χώρας κατασκευής του αεροσκάφους.

Μέσα στα όρια που επιτρέπει το θεσμικό πλαίσιο αλλά και το ANNEX 13 του ICAO για την παροχή πληροφοριών κατά τη διάρκεια της διερεύνησης, από τα μέχρι στιγμής συλλεγέντα στοιχεία από τον τόπο του ατυχήματος, από την Κύπρο, από τους ελληνικούς και διεθνείς φορείς με τους οποίους συνεργάζεται η ΕΔΑΑΠ, από την αποκωδικοποίηση του Καταγραφέα Δεδομένων Πτήσης (DFDR), από τον Καταγραφέα Ομιλίας Πληρώματος Θαλάμου Διακυβέρνησης (CVR) αλλά και από την κατάθεση του αρχηγού του σχηματισμού του F16 τα οποία πετούσαν κοντά στο αεροσκάφος, οδηγούμεθα μέχρι στιγμής στα εξής:

A. Υπάρχουν ενδείξεις ότι υπήρξε τεχνική ανωμαλία στο σύστημα συμπίεσης του αεροσκάφους. Εάν τούτο συνέβη τότε θα είχε επίπτωση στην φυσική κατάσταση των επιβατών και του πληρώματος

B. Υπάρχει απόδειξη ότι οι κινητήρες του αεροσκάφους έπαψαν να λειτουργούν λόγω εξάντλησης του καυσίμου των δεξαμενών που αποτέλεσε την τελική αιτία πτώσης

Γ. Υπάρχουν ενδείξεις ότι τουλάχιστον ο Δέκτης του συστήματος επικοινωνίας λειτουργούσε, τα 30 τελευταία λεπτά της πτήσης καθότι έχουν καταγραφεί συνομιλίες άλλων αεροσκαφών οι οποίες εξετάζονται. Ερευνάται εάν η συσκευή επικοινωνίας είχε παραμείνει στη συχνότητα της Λευκωσίας.

Δ. Υπάρχει απόδειξη ότι στο κάθισμα του κυβερνήτη του αεροσκάφους ο οποίος σύμφωνα με κατάθεση των χειριστών F-16 απουσίαζε από την θέση του, κατά τα τελευταία περίπου 10 λεπτά καθόταν άτομο με μάσκα οξυγόνου το οποίο προσπάθησε να εκπέμψει δύο συγκεκριμένες φορές σήμα κινδύνου (mayday) με τα χαρακτηριστικά της Πτήσης, με τρόπο που τεχνικά δεν μπορούσε να ακουσθεί από κανένα σταθμό. Ο τόνος της φωνής του έδειχνε ότι ήταν άνδρας καταπονημένος ή εξασθενημένος.

Στη διερεύνηση ενός αεροπορικού ατυχήματος υπεισέρχονται πολυάριθμοι παράγοντες οι οποίοι χρήζουν εξονυχιστικής διερεύνησης που είναι το παρόν έργο της ΕΔΑΑΠ και των συνεργατών της. Αναμένονται ως εκ τούτου πληθώρα άλλων αποτελεσμάτων μερικά από τα οποία είναι:

• Η τοξικολογική έκθεση των ιατροδικαστών

• Διερεύνηση σε βάθος των ευρημάτων από την κατασκευάστρια εταιρεία με την παρουσία μελών της ΕΔΑΑΠ

• Συμπλήρωση του έργου λήψης καταθέσεων από όλους τους εμπλεκόμενους

• Στοιχεία σε βάθος χρόνου που αφορούν την συντήρηση, τη λειτουργία, το φορέα, το πλήρωμα, το τεχνικό προσωπικό κλπ

• Στοιχεία από τις συνομιλίες που έχουν καταγραφεί στον CVR

• Στοιχεία που θα προκύψουν από την αναπαράσταση της πτήσης

Θα σας ενημερώσουμε με την εύρεση νέων σημαντικών στοιχείων».

Πηγή: ΑΠΕ