Πολιτιστικά
Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου 2016 07:10

Στείρα επιθυμία που γίνεται εμμονή

Με αφορμή την επέτειο των 80 χρόνων από τον θάνατο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, ένα από τα τρία του θεατρικά έργα της «ισπανικής υπαίθρου» και κορυφαίο έργο του παγκόσμιου θεατρικού ρεπερτορίου, η «Γέρμα», παρουσιάζεται σε μια ιδιαίτερη πολυσυλλεκτική μουσική παράσταση, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, τη Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου, στις 9 το βράδυ.

Με αφορμή την επέτειο των 80 χρόνων από τον θάνατο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, ένα από τα τρία του θεατρικά έργα της «ισπανικής υπαίθρου» και κορυφαίο έργο του παγκόσμιου θεατρικού ρεπερτορίου, η «Γέρμα», παρουσιάζεται σε μια ιδιαίτερη πολυσυλλεκτική μουσική παράσταση, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, τη Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου, στις 9 το βράδυ.

Το έργο παρουσιάζεται με τη μορφή μιας συμφωνικής σκηνικής μπαλάντας σε τρεις πράξεις, σε πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Νίκου Χατζηελευθερίου, μετάφραση του Περουλή Σακελλαρίδη και δραματουργική επεξεργασία του Εδουάρδου Γεωργίου και της Αναστασίας Διαμαντοπούλου. Ερμηνεύει η συμφωνική ορχήστρα Underground Youth Orchestra, υπό τη διεύθυνση του Κώστα Ηλιάδη, και συμπράττει η Έλλη Πασπαλά ως σολίστ.

Δεν καταφέρνει να ξεφύγει από τη μοίρα της

Η ηρωίδα του έργου, η Γέρμα, είναι εγκλωβισμένη σε έναν γάμο, που δεν τον επέλεξε. Με μοναδική της πλέον διέξοδο τη μητρότητα, κάνει ό,τι μπορεί, για να ολοκληρώσει την ύπαρξή της, κατά τα πρότυπα της εποχής, και να δώσει νόημα στη ζωή της. Όμως, όσο κι αν προσπαθεί, δεν καταφέρνει να ξεφύγει από τη μοίρα της, αφού «yerma» σημαίνει στείρα. Το παιδί, που δεν έρχεται ποτέ, της γίνεται εμμονή, οδηγώντας την αναπόφευκτα στο έγκλημα.

Σαν νυστέρι στα πιο βαθιά συναισθήματα

Ο μεταφραστής του έργου, Περουλής Σακελλαρίδης, σημειώνει: «Όταν οι νόμοι, φυσικοί ή ανθρώπινοι, ορθώνονται σαν τείχος απέναντι στις βαθιές ανάγκες ή επιθυμίες των ανθρώπων, γεννιέται η τραγωδία. Βαθύς γνώστης του αρχαίου ελληνικού θεάτρου, ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, με αξεπέραστη μαεστρία, πλέκει αργά τον ιστό του δράματος, καταγγέλλοντας ταυτόχρονα τις αμετακίνητες κοινωνικές νόρμες, που καταπιέζουν μέχρι εξαντλήσεως τη γυναίκα της ανδαλουσιανής υπαίθρου των αρχών του περασμένου αιώνα.

Στο πρόσωπο της Γέρμας, ενσαρκώνεται η σύγκρουση της βαθιάς ανθρώπινης επιθυμίας με τους κοινωνικούς περιορισμούς. Το ένστικτο της μητρότητας, που αποτελεί συστατικό στοιχείο της ύπαρξής της ηρωίδας, είναι αυτό που, από τη στιγμή που αποκλείεται να ικανοποιηθεί στα πλαίσια του γάμου, μετατρέπεται προοδευτικά στο εκρηκτικό κίνητρο, που οδηγεί στον φόνο του συζύγου.

Η “τιμή” της δεν της επιτρέπει να αναζητήσει αλλού την ικανοποίηση του ενστίκτου. Η σύγκρουση είναι αναπότρεπτη. Με τον φόνο του Χουάν, ο γόρδιος δεσμός λύνεται. Η οδυνηρή αναμονή τελειώνει. Καλύτερα ένα άθλιο τέλος, παρά μια ατελείωτη προσμονή δίχως τέλος! Γιατί “τα ανθρώπινα πλάσματα δεν θέλουν να γίνουν σκιές”.

Τα λόγια του Λόρκα ακουμπούν σαν το νυστέρι τα πιο βαθιά συναισθήματα και κινητοποιούν τις πιο μύχιες σκέψεις του θεατή. Είναι απλά, χωρίς να είναι απλοϊκά. Δυναμικά, χωρίς να είναι βίαια. Και τολμηρά, χωρίς να γίνονται χυδαία. Οι στίχοι του απλώνουν μπροστά μας με τρόπο μοναδικό το πλούσιο ανδαλουσιανό τοπίο, που τόσο καλά γνωρίζει, χορταίνουν με χρώματα το μάτι και γεμίζουν τον αέρα μυρωδιές.

Το ποιητικό και δραματικό του έργο συνδυάζει τα πολλαπλά του ταλέντα ως ζωγράφου, μουσικού, σκηνοθέτη και, ασφαλώς, ως ποιητή και δραματουργού. Σαν αποτέλεσμα, μεγάλο μέρος της ποίησής του περιέχει δραματικά στοιχεία και μεγάλο μέρος του θεάτρου του, ποιητικά. Είναι στιγμές, που νιώθεις πως ο μαθητής ξεπέρασε τον μεγάλο δάσκαλο Χουάν Ραμόν Χιμένεθ. Γι’ αυτό, “όσο το φεγγάρι λάμπει, θα συνεχίσουμε να μιλάμε για τον Φεντερίκο”».

Ταυτότητα παράστασης

Μουσική σύνθεση: Νίκος Χατζηελευθερίου, ενορχήστρωση: Κώστας Ηλιάδης, συμμετέχουν οι κιθαριστές Χρήστος Φάκλαρης και Βαγγέλης Γαγλίας, μετάφραση - διασκευή - στίχοι: Περουλής Σακελλαρίδης, δραματουργική επεξεργασία: Εδουάρδος Γεωργίου  - Αναστασία  Διαμαντοπούλου, σκηνοθεσία: Αναστασία Διαμαντοπούλου, σκηνικά: Εδουάρδος Γεωργίου, βίντεο/ηχητικός σχεδιασμός: Κώστας Μπώκος - Βασίλης Κουντούρης (Studio 19), φωτογραφίες: Παντελής Κονσολάκης - Pikon Photography, παραγωγή: Ekfrassis Productions, οργάνωση παραγωγής - επικοινωνία: Στέλλα Πεκιαρίδη. Ερμηνευτές: Έλλη Πασπαλά - Κωνσταντίνα Κορδούλη - Απόστολος Κίτσος, μουσικοί: The Underground Youth Orchestra, υπό τη διεύθυνση του Κώστα Ηλιάδη. Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Ιωάννα Αγγελίδη.

Πληροφορίες

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης - Αίθουσα: Θέατρο: Πειραιώς 206, Ταύρος - Αθήνα, τηλ.: 210 3418550. Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: προπώληση: 15 ευρώ, στο ταμείο την ημέρα της παράστασης: 18 ευρώ, φοιτητικό και κάτοχοι κάρτας ανεργίας ΟΑΕΔ: 12 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμείο Ιδρύματος, Ticket Services (Πανεπιστημίου 39), ηλεκτρονικά: mcf.gr.

naftemporiki.gr