Προσφέροντας ένα φωτογραφικό, αλλά και καλλιτεχνικό εικαστικό σχόλιο πάνω στον ρόλο και τη λειτουργία του Μουσείου και, κατ’ επέκταση, την έννοια του εκθέτειν, ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης παρουσιάζει την ατομική του έκθεση, με τίτλο «Έκθεση σε 7΄΄», στο Κεντρικό Κτήριο του Μουσείου Μπενάκη.
Προσφέροντας ένα φωτογραφικό, αλλά και καλλιτεχνικό εικαστικό σχόλιο πάνω στον ρόλο και τη λειτουργία του Μουσείου και, κατ’ επέκταση, την έννοια του εκθέτειν, ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης παρουσιάζει την ατομική του έκθεση, με τίτλο «Έκθεση σε 7΄΄», στο Κεντρικό Κτήριο του Μουσείου Μπενάκη.
Ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης, από το 2000, εργάζεται στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Ασχολείται, κυρίως, με την ηλεκτρονική επεξεργασία πρωτότυπου υλικού, που φυλάσσεται στις συλλογές του Τμήματος. Παράλληλα, καταγράφει τις περιοδικές εκθέσεις του Ιδρύματος και φωτογραφίζει εκθέματα από τις μόνιμες συλλογές του, ενώ έχει επιμεληθεί και φωτογραφικές εκθέσεις.
Αντιστρέφοντας τους επιβεβλημένους εργασιακούς όρους
Ως φωτογράφος, με αυτήν την έκθεση, πέρασε από μια διεκπεραιωτικού τύπου φωτογραφία, από το φωτογραφικό τεκμήριο ενός ξένου καλλιτεχνικού έργου, στην προσωπική δημιουργία. Κάθε του φωτογραφική εικόνα είναι μια καλλιτεχνικά άρτια φωτογραφία, ένα αυτόνομο φωτογραφικό δημιούργημα, αλλά και μια ψηφίδα ενός ενιαίου εικαστικού έργου που έχει ως άξονα τα έργα και τις ημέρες του Μουσείου Μπενάκη. Έτσι, η «Έκθεση σε 7΄΄», κατά κάποιον τρόπο, είναι ένα hommage στον χώρο εργασίας του, από έναν αθόρυβο και ευαίσθητο καλλιτέχνη φωτογράφο.
Παρεκκλίνοντας από την επαγγελματική εργασία του φωτογράφου του Μουσείου που αποτυπώνει κάθε έκθεση με τους περαστικούς της θεατές, ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης συνέθεσε ένα προσωπικό έργο.
Αυτό το κατάφερε, αντιστρέφοντας τους επιβεβλημένους εργασιακούς όρους, απαλείφοντας τους θεατές και φωτογραφίζοντας άδειες τις αίθουσες, μεταφέροντας τον εαυτό του ως μετωνυμία του θεατή στο επίκεντρο της λήψης και μετατρέποντας την κάθε έκθεση, από κεντρικό θέμα, σε φόντο της κάθε φωτογραφίας.
Το ενσαρκωμένο βλέμμα του φωτογράφου
Φαινομενικά, το φωτογραφικό μάτι είναι εκείνο, που παραμένει αναλλοίωτο και σταθερό, καθώς παρελαύνουν οι εκθέσεις. Όμως, υπό μια έννοια, έχουμε να κάνουμε με την ίδια πάντα έκθεση (μια πληθώρα παραλλαγών και εκδοχών της ίδιας έκθεσης), με την πολλαπλή έκφραση του εκθέτειν, το οποίο αποτελεί την ουσία κάθε Μουσείου και τη σχέση του με το περαστικό βλέμμα του θεατή φωτογράφου.
Ένα βλέμμα που αλλάζει και εξελίσσεται με την πάροδο των ετών. Όπως επίσης, και με τη σωματοποιημένη του μορφή, που, με τη σειρά της, μεταβάλλεται μέσα στον χρόνο. Πρόκειται, εν ολίγοις, για μια αντιστροφή, με τον φωτογράφο να αλλάζει και να μεταμορφώνεται εντός ενός σταθερού εκθεσιακού πλαισίου. Όπως δυνητικά μεταμορφώνεται κι ο θεατής, που έρχεται σε επαφή και όσμωση με το μυστήριο της τέχνης.
Άρα, θέμα της έκθεσης αυτής είναι το ενσαρκωμένο βλέμμα του φωτογράφου μέσα στην ίδια του τη φωτογραφία. Αλλά και μέσα στον εκθεσιακό και εργασιακό του χώρο. Η έκθεση πασχίζει να προσδιορίσει παιχνιδιάρικα τον φωτογράφο ως βλέμμα, ως σώμα και ως επάγγελμα.
Ο εργαζόμενος στο Μουσείο είναι ένας μόνιμος θεατής των έργων του Ιδρύματος, ενώ, ταυτόχρονα, ο φωτογράφος είναι ένα μονίμως άγρυπνο μάτι των χώρων και των εκθεμάτων του. Ο δε φωτογράφος του Μουσείου, ένας συγκερασμός όλων των παραπάνω.
Ο περιπλανώμενος φωτογράφος δεν είναι, λοιπόν, παρά η ενσαρκωμένη υπενθύμιση του ανθρώπου, που βρίσκεται πίσω από τη φωτογραφική μηχανή. «Σε κάθε φωτογραφία οιασδήποτε έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη» λέει ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης «δεν αποτυπώνεται αποκλειστικά και μόνο το έργο ενός καλλιτέχνη, αλλά και η καλλιτεχνική ματιά ενός φωτογράφου.
Η κάθε έκθεση διασώζεται στον χρόνο μαζί με το βλέμμα του φωτογράφου που την απαθανάτισε και, κατ’ επέκταση, μαζί με το βλέμμα των ανθρώπων του Μουσείου, στα χέρια των οποίων εμπιστεύεται το έργο του ο κάθε καλλιτέχνης».
Σε επιμέλεια των Σπύρου Γιανναρά και Αλίκης Τσίργιαλου, αρχιτεκτονικό σχεδιασμό της Ναταλίας Μπούρα και γραφιστικές εφαρμογές της Ντόρας Πικιώνη, η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 3 Απριλίου. Συνοδεύεται από τη δίγλωσση έκδοση «Λεωνίδας Κουργιαντάκης. Έκθεση σε 7΄΄, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα», η οποία περιλαμβάνει 67 φωτογραφίες και κείμενα του Άγγελου Δεληβορριά και του Σπύρου Γιανναρά.
Πληροφορίες
Μουσείο Μπενάκη - Κεντρικό Κτήριο: Κουμπάρη 1 - Αθήνα, τηλ.: 210 3671000. Ωράριο λειτουργίας: Τετάρτη και Παρασκευή: 9.00 - 17.00, Πέμπτη και Σάββατο: 9.00 - 24.00, Κυριακή: 9.00 - 15.00, Δευτέρα και Τρίτη: κλειστά. Τιμή εισιτηρίου έκθεσης: κανονικό: 5 ευρώ, μειωμένο: 3 ευρώ.
naftemporiki.gr