Έως ότου επιλεγεί το σημείο δημόσιας έκθεσης των «Μαγεμένων», τα αντίγραφα των θρυλικών γλυπτών θα περιμένουν συσκευασμένα σε ειδικά κιβώτια στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ, η οποία και ανέλαβε τη διατήρησή τους.
Περισσότεροι από 200.000 πολίτες, επισκέπτες της πόλης και το σύνολο σχεδόν της πολιτικής ηγεσίας της χώρας, επισκέφθηκαν στη διάρκεια του τελευταίου τετραμήνου την έκθεση αντιγράφων των θρυλικών γλυπτών των «Μαγεμένων», που ολοκληρώνεται απόψε στο Περίπτερο 3 της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ).
Κατά τη διάρκεια της αποψινής τελετής θα βραβευτούν και οι χορηγοί που στήριξαν οικονομικά την έλευση των αντιγράφων των «Μαγεμένων» από το Μουσείο του Λούβρου, δηλαδή το Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, η Εταιρεία Ύδρευσης & Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).
Η επικείμενη διοργάνωση της κλαδικής έκθεσης Agrotica (28 - 31 Ιανουαρίου) και στο Περίπτερο 3 αναγκάζει τη διοίκηση της ΔΕΘ να επανασυσκευάσει και να φυλάξει τα τέσσερα αμφίπλευρα αγάλματα έως ότου επιλεγεί το σημείο της πόλης, όπου θα εκτεθούν μόνιμα. Έτσι, η αυλαία για τη μνημειώδη έκθεση των αντιγράφων των «Μαγεμένων» πέφτει απόψε, με την τελετή λήξης που διοργανώνει η Helexpo-ΔΕΘ στις 7 το απόγευμα, στο Περίπτερο 3, και θα πλαισιωθεί από συναυλία από το σύνολο αρχαίας ελληνικής μουσικής «Ορφεία Αρμονία» και από την πρώτη παρουσίαση του βιβλίου της Νίνας Φιλίππου-Ρόδη «Οι Μαγεμένες στη γενέθλια πόλη».
Έως ότου επιλεγεί το σημείο δημόσιας έκθεσης των «Μαγεμένων», τα αντίγραφα των θρυλικών γλυπτών θα περιμένουν συσκευασμένα σε ειδικά κιβώτια στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ, η οποία και ανέλαβε τη διατήρησή τους.
Λαϊκή παράδοση, χωρίς ιστορική βάση
Τα γλυπτά πήραν την ονομασία «Μαγεμένες» ή Incantadas από μια λαϊκή παράδοση, χωρίς ιστορική βάση. Ανήκαν σε μια στοά που συνέδεε το παλάτι του Μεγάλου Αλεξάνδρου με ένα άλλο, στο οποίο διέμενε ο φιλοξενούμενός του βασιλιάς της Θράκης με την συνοδεία του. Η βασίλισσα της Θράκης ενέδωσε στη γοητεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου και εκείνος τις νύχτες την επισκεπτόταν κρυφά περνώντας από αυτή τη στοά. Ο άντρας της το έμαθε και ζήτησε να κάνουν στη στοά μάγια. Ο Αριστοτέλης ενημέρωσε τον Αλέξανδρο, ο οποίος εκείνη τη νύχτα δεν βγήκε. Η βασίλισσα, ανήσυχη για την καθυστέρησή του, πήγε με την ακολουθία της στη στοά να τον περιμένει και, χτυπημένη από τα μάγια, μαρμάρωσε, όπως μαρμάρωσε αμέσως μετά κι ο άντρας της, που πήγε κι αυτός εκεί για να δει αν τα μάγια είχαν αποδώσει.
Το μνημείο με την ονομασία «Μαγεμένες» ή Είδωλα, Las Incantadas στα ισπανοεβραϊκά, ανήκε πιθανότατα σε ένα σημαντικό δημόσιο κτήριο στο κέντρο της ρωμαϊκής Θεσσαλονίκης. Χρονολογείται στο τέλος του 2ου ή στις αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. και τοποθετείται κάπου ανάμεσα στην Παναγία Χαλκέων, τα Λουτρά Παράδεισος και στον Άγιο Νικόλαο, στον άξονα της σημερινής οδού Αριστοτέλους.
Η πρώτη επίσημα καταγεγραμμένη κλοπή
Η αφαίρεση των «Μαγεμένων» έγινε από τον Μιλέρ στις 4 Νοεμβρίου του 1864 και ήταν η πρώτη επίσημα καταγεγραμμένη κλοπή. Η επιχείρηση της επιστροφής τους άρχισε αρκετά χρόνια πριν, από την περίοδο προετοιμασίας της πόλης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 1997, επανήλθε με αφορμή την ανάπλαση της Αρχαίας Αγοράς και επέστρεψε προ τριετίας, όταν ο πρώην δήμαρχος ανακοίνωνε την πρόθεση επαναδιεκδίκησης των γλυπτών, με αφορμή την προετοιμασία της πόλης για τον εορτασμό των 100 ετών από την απελευθέρωσή της.
Το κόστος για την κατασκευή των αντιγράφων στο Μουσείο του Λούβρου και η μεταφορά τους στη Θεσσαλονίκη έφτασε στα 117.000 ευρώ.
naftemporiki.gr