Το Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση και 30 χρόνων από τον θάνατο του σπουδαίου χαράκτη Α. Τάσσου, διοργανώνει μεγάλη αναδρομική έκθεση, με σκοπό να επανεκτιμηθεί το έργο του.
Το Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση και 30 χρόνων από τον θάνατο του σπουδαίου χαράκτη Α. Τάσσου, διοργανώνει μεγάλη αναδρομική έκθεση, με σκοπό να επανεκτιμηθεί το έργο του από ένα κοινό με διαφορετικό αισθητήριο και κριτήριο από ό,τι το κοινό της εποχής που δημιουργήθηκαν τα έργα, αλλά και να παρουσιαστούν έργα αφανή ως σήμερα, τα οποία αποκάλυψε η έρευνα.
Η έκθεση πραγματοποιείται στο κτήριο της οδού Πειραιώς και θα διαρκέσει έως τις 31 Ιανουαρίου.
Ο Α. Τάσσος (Τάσσος Αλεβίζος) σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στα εργαστήρια του Κωνσταντίνου Παρθένη και του Γιάννη Κεφαλληνού. Ήταν ιδρυτικό μέλος της ομάδας Στάθμη και μέλος του ΚΚΕ από το 1930. Την περίοδο της Κατοχής εντάχθηκε στο ΕΑΜ και, μαζί με άλλους μαθητές του Κεφαλληνού, σχεδίασε αφίσες για την Αντίσταση.
Ο καλλιτέχνης δημιουργεί τη δική του ιδιαίτερη γραφή στη δεκαετία 1955 - 65. Αφού ολοκληρώνει την ενότητα με τις περισσότερο περιγραφικές και γεμάτες ρυθμό έγχρωμες συνθέσεις της περιόδου 1953 - 1960 υιοθετεί σταδιακά τις δυναμικές, λιτές ασπρόμαυρες μορφές και προχωράει σε συνθέσεις όπου αφαιρείται κάθε στοιχείο μη απαραίτητο. Είναι έργα που μεταμορφώνουν πρόσωπα της καθημερινότητας σε προσωπικούς του ήρωες (1960-1966).Οι μορφές αυτών των ηρώων διατηρούν την ίδια ηρεμία, στωικότητα και δύναμη και μετά το 1967 μεταμορφώνονται σε αποφασισμένους μαχητές και σύγχρονους αθέατους μάρτυρες, που πρωτοστατούν ή συνθλίβονται από τη βιαιότητα της σύγχρονης ιστορίας.
«Επειδή είναι πολύς ο χρόνος από την προηγούμενη αναδρομική έκθεση του Τάσσου, που πραγματοποιήθηκε το 1987, θέλαμε να δώσουμε μια διαφορετική όψη, ερευνήσαμε το αρχείο του και ως προς την πλευρά των τεκμηρίων και ως προς την πλευρά των έργων τα οποία ως σήμερα ήταν αφανή και έτσι ενισχύσαμε ιδιαίτερα τις περιόδους των πρώτων εργασιών του πάνω στη χαρακτική, δηλαδή την περίοδο που είναι φοιτητής στο εργαστήριο του Κεφαλληνού» αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης, Ειρήνη Οράτη.
«Ενώ το βασικό του θέμα είναι ο άνθρωπος στον πόνο και την διαμαρτυρία, τίποτα από αυτά δεν είναι στη δουλειά του κραυγαλέο. Ενώ πονάει και διαμαρτύρεται αυτό δεν αποτυπώνεται ποτέ στα πρόσωπα. Υπάρχει ο εσωτερικός πόνος. Σε όλα του τα έργα, δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο που να δημιουργεί μια εικόνα έντασης προς τα έξω. Η ένταση είναι πάντα προς τα μέσα» σημειώνει η κα Οράτη.
Η έκθεση περιλαμβάνει 125 έργα και διαρθρώνεται σε έξι ενότητες γύρω από τα πιο σημαντικά και χαρακτηριστικά έργα που καθόρισαν την πορεία του: Σπουδαστικά έργα 1934-1940, Κατοχή 1940-1946, Έγχρωμες ξυλογραφίες 1947-1960, Μαύρο- Άσπρο 1960-1966, Μαύρο- Άσπρο ΙΙ 1967-1974, Τελευταία έργα 1975-1985.
Στην έκθεση περιλαμβάνεται η μακέτα της μεγάλης σύνθεσης, πεντάπτυχο «Η καλλιέργεια του καπνού» του 1960, που είναι το μοναδικό έργο ζωγραφικής του καλλιτέχνη το οποίο ζωγράφισε με την σύζυγό του, ενώ δεν κατάφερε να συμπεριληφθεί το πεντάπτυχο «Πολυτεχνείο», έργο που βρίσκεται στη Βουλή των Ελλήνων και που παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες του Μουσείου να το δανειστεί, αυτό δεν κατέστη δυνατό.
Η έκθεση συνδιοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη, την Alpha Bank και την Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος που δημιουργήθηκε το 1986, ένα χρόνο μετά τον θάνατό του, από τη σύζυγό του Λουκία Μαγγιώρου και τους φίλους και συνεργάτες του, με σκοπό την προβολή του έργου του καλλιτέχνη και την ανάδειξη του αρχείου.
Πληροφορίες
Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, τηλ. 210 3453111
Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη, Κυριακή: 10.00-18.00, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-22.00, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη: κλειστά.
naftemporiki.gr