Πολιτιστικά
Πέμπτη, 03 Δεκεμβρίου 2015 08:05

Απαγορευμένος έρωτας, αντισυμβατική σχέση και αλλόκοτος φύλακας

Μια απαγορευμένη αγάπη βρίσκει καταφύγιο στο ουζερί του Βασίλη Τσιτσάνη, δύο ερωτευμένες γυναίκες αψηφούν όλα τα κοινωνικά ταμπού, ένα αλλόκοτο πλασματάκι αναλαμβάνει τη φύλαξη του φεγγαριού και μια ομάδα ηθοποιών διεισδύει στη μοναχική ζωή ενός σπουδαίου μας λογοτέχνη, στις ταινίες αυτής της εβδομάδας.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Μια απαγορευμένη αγάπη βρίσκει καταφύγιο στο ουζερί του Βασίλη Τσιτσάνη, δύο ερωτευμένες γυναίκες αψηφούν όλα τα κοινωνικά ταμπού, ένα αλλόκοτο πλασματάκι αναλαμβάνει τη φύλαξη του φεγγαριού και μια ομάδα ηθοποιών διεισδύει στη μοναχική ζωή ενός σπουδαίου μας λογοτέχνη, στις ταινίες αυτής της εβδομάδας.

«Ουζερί Τσιτσάνης»

Βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, το δράμα του Μανούσου Μανουσάκη κάνει ένα ταξίδι στην ιστορία, με προορισμό έναν μεγάλο έρωτα και αφετηρία τις δημιουργίες του Βασίλη Τσιτσάνη, υπό τα νέα ηχητικά σχήματα του Θέμη Καραμουρατίδη, που ντύνει την ταινία με καινούριες ενορχηστρώσεις αγαπημένων τραγουδιών, αλλά και με νέα πρωτότυπα μουσικά ακούσματα.

Οι Ανδρέας Κωνσταντίνου, Χάρης Φραγκούλης, Χριστίνα Χειλά - Φαμέλη, Βασιλική Τρουφάκου, Ξανθή Γεωργίου, Γιάννης Στάνκογλου, Μαρία Καβουκίδου, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Λάκης Κομνηνός και Αλμπέρτο Εσκενάζυ μάς μεταφέρουν στην υπό γερμανική κατοχή Θεσσαλονίκη του 1942 - 1943. Η παθιασμένη, αλλά απαγορευμένη αγάπη ενός χριστιανού και μιας Εβραίας βρίσκει καταφύγιο στο ιστορικό Ουζερί Τσιτσάνης, όπου ο μεγάλος συνθέτης συνθέτει τα πιο γνωστά του τραγούδια.

«Η ιδέα για την ταινία υπήρχε εδώ και πολλά χρόνια, από τότε που πρωτοδιάβασα το βιβλίο. Ήταν ένα από τα ωραιότερα αναγνώσματα, που έχουν πέσει στα χέρια μου, και είπα ότι αυτό πρέπει να γίνει ταινία» εξηγεί ο σκηνοθέτης. «Κι έτσι έγινε. Με τράβηξε η ουσία του βιβλίου. Το γεγονός ότι, μέσω μιας ερωτικής ιστορίας και ενός μεγάλου λαϊκού συνθέτη, μπορούσαμε να καταδείξουμε τον παραλογισμό των φυλετικών διακρίσεων και την πραγματική φύση του ναζισμού και του ολοκληρωτισμού σε κάθε του μορφή.

Αυτή η ιστορία, παρόλη τη χρονική τοποθέτησή της, εμβαθύνει σε σύγχρονα γεγονότα, όπως ο ρατσισμός, η ξενοφοβία, ο νεοναζισμός, που ελλοχεύουν απειλητικά στην ελληνική και διεθνή κοινωνία. Γυρίζοντας αυτήν την ταινία, στόχος μου είναι να θυμίσω εκείνα τα εγκλήματα σε όσους αποφάσισαν να τα ξεχάσουν και να τα μάθουν όσοι δεν τα γνωρίζουν. Εγκλήματα που έγιναν από ανθρώπους “της διπλανής πόρτας”.

Σαν άνθρωπος, πιστεύω ότι, από τη στιγμή που γεννιόμαστε μέχρι την τελευταία μας ώρα πάνω στη Γη, έχουμε ένα και μόνο καθήκον: να παίρνουμε θέση απέναντι στα γεγονότα. Να συνειδητοποιήσουμε ότι, εάν δεν είμαστε μέρος της λύσης, είμαστε μέρος τους προβλήματος».

«Carol»

Ο Τοντ Χέινς μεταφέρει στον κινηματογράφο ένα από τα πιο σημαντικά βιβλία της δεκαετίας του ’50, το μυθιστόρημα «The price of salt» της Πατρίσια Χάισμιθ, η οποία, έχοντας επίγνωση της κυρίαρχης νοοτροπίας, το υπέγραψε με το ψευδώνυμο Κλερ Μόργκαν, για να αποφύγει τις επιθέσεις εναντίον της, εξαιτίας του θέματός του και της ανατρεπτικής ειλικρίνειας στην περιγραφή μιας αντισυμβατικής (και, τότε, ακόμη παράνομης) σεξουαλικής σχέσης δύο γυναικών.

Με την - βραβευμένη με δύο Όσκαρ - Κέιτ Μπλάνσετ, την - υποψήφια για Όσκαρ - Ρούνεϊ Μάρα, η οποία βραβεύτηκε για αυτήν την ερμηνεία στο φετινό Φεστιβάλ των Καννών, και τους Κάιλ Τσάντλερ, Σάρα Πόλσον, Τζέικ Λέισι και Κόρι Μάικλ Σμιθ, ντυμένους με τα κοστούμια της - βραβευμένης με τρία Όσκαρ -σχεδιάστριας Σάντι Πάουελ, η ταινία αναβιώνει τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’50, για να αφηγηθεί μία δυνατή ερωτική ιστορία, που αψηφά όλα τα κοινωνικά ταμπού και δοκιμάζει τη δύναμη της καρδιάς μπροστά στα εμπόδια και τις αλλαγές.

«Η ταινία δείχνει μια αγάπη, που δεν ακολουθεί κανένα πρότυπο, παρόλο που συναντά πολλές προκλήσεις. Αυτό, που βρήκα φοβερά ενδιαφέρον στο μυθιστόρημα, είναι ότι, στην πραγματικότητα, παραλληλίζει το μυαλό του ερωτευμένου με εκείνο του κακοποιού, γιατί και οι δύο έχουν υπερ - παραγωγικά μυαλά. Εδώ, το έγκλημα είναι ο έρωτας και ο έρωτας είναι, μάλιστα, παράνομος» σημειώνει ο σκηνοθέτης.

«Μιουν, ο φρουρός του φεγγαριού»

Η οικογενειακή ταινία κινουμένων σχεδίων των Αλεξάντρ Εμπογιάν και Μπενουά Φιλιπόν μάς ταξιδεύει σε έναν τόπο πολύ μακρινό, όπου ο Ήλιος και η Σελήνη λάμπουν μόνο χάρη στους ηρωικούς φρουρούς τους. Το πιο αλλόκοτο μικρό πλάσμα, ο Μιουν, επιλέγεται - κατά λάθος - να γίνει ο νέος Φύλακας του Φεγγαριού, υπεύθυνος για τον ερχομό της νύχτας και την προστασία του κόσμου των ονείρων. Όταν, μετά από μια σειρά καταστροφικών γεγονότων, ο πλανήτης βυθίζεται στο σκοτάδι, ο Μιουν και οι φίλοι του θα ξεκινήσουν για μία εκπληκτική αποστολή, που θα αποκαλύψει τα μυστικά του Φεγγαριού και του Ήλιου, και θα τους κάνει θρύλους για πάντα.

«Καλή σου νύχτα κυρ - Αλέξανδρε»

Στην τηλεταινία του 1981, ο σκηνοθέτης Γιάννης Σμαραγδής δημιούργησε ένα κινηματογραφικό δοκίμιο για τον «Άγιο των ελληνικών γραμμάτων», Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη. Οι Βασίλης Διαμαντόπουλος, Μίμης Χρυσομάλλης, Όλγα Τουρνάκη και Τάνια Σαββοπούλου συνθέτουν την ομάδα ηθοποιών, η οποία, στην ταινία, ταξιδεύει στη γενέτειρα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, με σκοπό τη δραματοποιημένη παρουσίαση μερικών από τα πιο γνωστά έργα του, όπως τα «Υπηρέτρα», «Δαιμόνια στο ρέμα», «Όνειρο στο κύμα», «Στο Χριστό στο κάστρο» και «Φόνισσα». Παράλληλα με τη δραματοποίηση αυτή, επιχειρείται ανασύσταση στιγμών του μοναχικού βίου του μεγάλου Σκιαθίτη συγγραφέα.