Ζωντανεύοντας στη θεατρική σκηνή έναν ήρωα με σπάνιο αγωνιστικό πνεύμα για την ελευθερία και τη δημοκρατία, ο οποίος πάλεψε με πάθος για τα ιδανικά του, το έργο «Ωδή στον Αλέξανδρο Παναγούλη» παρουσιάζεται για μία μόνο βραδιά, στο θέατρο Τζένη Καρέζη, την Τετάρτη 18 Νοεμβρίου, με σκοπό να διαθέσει τα έσοδά του για την περίθαλψη και την εμψύχωση των προσφύγων που καταφθάνουν στη Χίο.
Ζωντανεύοντας στη θεατρική σκηνή έναν ήρωα με σπάνιο αγωνιστικό πνεύμα για την ελευθερία και τη δημοκρατία, ο οποίος πάλεψε με πάθος για τα ιδανικά του, το έργο «Ωδή στον Αλέξανδρο Παναγούλη» παρουσιάζεται για μία μόνο βραδιά, στο θέατρο Τζένη Καρέζη, την Τετάρτη 18 Νοεμβρίου, με σκοπό να διαθέσει τα έσοδά του για την περίθαλψη και την εμψύχωση των προσφύγων που καταφθάνουν στη Χίο.
Σε κείμενο και σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη, η παράσταση, που επιχειρεί να ρίξει φως σε όλες τις πτυχές του Αλέκου Παναγούλη, αποτελεί θεατρική απόδοση και καταγραφή της πολιτικής και ποιητικής προσωπικότητας του μοναδικού και σπάνιου αυτού αγωνιστή στην ελληνική, αλλά και την παγκόσμια ιστορία των αγώνων για την ελευθερία και τη δημοκρατία.
Συμβολικά, η παράσταση παρουσιάζεται την επόμενη μέρα της μνήμης του Πολυτεχνείου και είναι αφιερωμένη με σεβασμό σε αυτούς, που θυσιάζουν τη ζωή τους σε αγώνες, χωρίς καμιά επιδίωξη να γίνουν ήρωες ή σωτήρες, αλλά κινούμενοι μόνο από πηγαία αισθήματα αλληλεγγύης, αγάπης και τιμής για τους ανθρώπους. Θα μιλήσει ο συγγραφέας Δημήτρης Παπαχρήστος για το Πολυτεχνείο και τον Αλέκο Παναγούλη.
Απόδοση του βαθύτερου, τραγικού και προμηθεϊκού πνεύματος
H παράσταση προσπαθεί να αποδώσει το βαθύτερο, τραγικό και προμηθεϊκό πνεύμα του Αλέκου και της οικογένειας των Παναγούληδων, μέσα από τις μεταμορφώσεις της ηθοποιού Ελένης Ερήμου, από Αθηνά Παναγούλη σε Αλέκο Παναγούλη και σε όλα τα πρόσωπα του έργου, αλλά και με ενσωματωμένες κινηματογραφημένες σκηνές, που αναδύονται μέσα από τη σκέψη της Μητέρας, όταν περνάει στον χώρο της ενθύμησης των παιδιών της, και αποκαλύπτονται στην οθόνη. Σκηνές, τις οποίες «ντύνουν» ζωντανά πέντε μουσικοί, όπως και στις πρώτες προβολές του βωβού κινηματογράφου.
«Αν δεν νικηθώ εγώ, δεν θα νικηθεί ούτε η Δημοκρατία»
Ο Δήμος Αβδελιώδης σημειώνει: «Ο πολιτισμός δεν χτίζεται μόνο με τις ιδέες, αλλά και με τις πράξεις και τα έργα που επιβεβαιώνουν την αλήθεια και την πραγματικότητα αυτών των ιδεών. Η Δημοκρατία είναι ένα έμπρακτο αποτέλεσμα των ιδεών και του πολιτισμού. Δεν εφαρμόστηκε ούτε αυτονόητα, ούτε εύκολα, στην αρχαία Αθήνα, τον τόπο της γέννησής της. Κατακτήθηκε σταδιακά με τον Σόλωνα και τον Κλεισθένη απέναντι στην ολιγαρχία και την τυραννία.
Το δημοκρατικό πολίτευμα είναι ένας θεσμός, που δεν είναι κληρονομικός, ούτε δεδομένος. Το 1967, η Δημοκρατία καταλύθηκε στην Ελλάδα, από ένα δικτατορικό καθεστώς επίορκων αξιωματικών. Ο Αλέξανδρος Παναγούλης, φοιτητής του Πολυτεχνείου, εμπνευσμένος από το αρχαίο ψήφισμα - όρκο για την προστασία και την υπεράσπιση της αθηναϊκής Δημοκρατίας από τους Τυράννους, αποπειράθηκε να ανατινάξει το αυτοκίνητο του δικτάτορα Παπαδόπουλου.
Είναι σχεδόν βέβαιο πως το ασυνείδητό του δεν του επέτρεψε να πραγματοποιήσει αυτόν τον στόχο, γιατί ο ίδιος ποτέ δεν θα μπορούσε, ίσως, να σηκώσει το βάρος μιας δολοφονίας. Όμως, μπόρεσε να σηκώσει ένα τεράστιο και αλλόκοτο βάρος από βασανιστήρια, σωματικά και ψυχικά, χωρίς ποτέ να φοβηθεί ή να δειλιάσει. Κάτι που παραδέχθηκαν και οι ίδιοι οι βασανιστές του.
Από πού αντλούσε αυτήν την υπεράνθρωπη δύναμη, που ήταν ανώτερη και πολλαπλάσια ακόμα και αυτού του ίδιου του προγόνου του, του μυθικού Προμηθέα; Ο ίδιος έλεγε: “Θα μείνω όρθιος. Αν δεν νικηθώ εγώ, δεν θα νικηθεί ούτε η Δημοκρατία”.
Ίσως, μια ιδέα μπορεί να κρατηθεί ζωντανή, μόνο και μόνο επειδή την κρατάει ένας άνθρωπος. Ίσως, ένας άνθρωπος μπορεί να κρατηθεί ζωντανός, μόνο και μόνο επειδή πιστεύει σε μια ιδέα».
Ταυτότητα παράστασης
Κείμενο (βασισμένο στο βιβλίο του Κώστα Μαρδά «Αλέξανδρος Παναγούλης - Πρόβες θανάτου»), σκηνοθεσία, σκηνικός χώρος - όψη: Δήμος Αβδελιώδης, ηθοποιός: Ελένη Ερήμου, μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης, εικαστική παρέμβαση - ενδυματολογία: Αριστείδης Πατσόγλου. Μουσικοί: Aλέξανδρος Αβδελιώδης: πιάνο, Γιάννης Αβδελιώδης: κρουστά - μαντολίνο - μεταλόφωνο, Γιάννης Βιλιώτης: τσέλο - μαντολίνο, Γιάννης Πλαγιαννάκος: κοντραμπάσο - δοξάρι, Παναγιώτης Ράπτης: σαξόφωνο σοπράνο - φλάουτο. Συντελεστές κινηματογραφημένων σκηνών και «Προμηθέα Δεσμώτη»: μετάφραση - σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης, διεύθυνση φωτογραφίας: Φίλιππος Κουτσαυτής, εικαστική παρέμβαση - ενδυματολογία: Αριστείδης Πατσόγλου, ηχοληψία: Αντώνης Σαμαράς, μείξη ήχου & επιμέλεια project: Βαγγέλης Φάμπας, μοντάζ: Σπύρος Κόκκας, ηθοποιοί: Γιώργος Φλωράτος, Γιώργος Ζιόβας, Ανδρέας Καρακόττας, Γιώργος Νικόπουλος, Βασίλης Σπυρόπουλος, Δανάη Ρούσσου, Ρένα Κυπριώτη, Κέλλυ Αλεξοπούλου, Παρασκευή Δαμάσκου, Φίλια Δελαγραμμάτικα, Σοφία Δελλαπόρτα, Τζούλια Διαμαντοπούλου, Μάργκω Καραγιάννη, Ηρώ Κισσανδράκη, Δήμητρα Κωτίδου, Νίκη Λεωνίδου, πρώτη φωνή στο τραγούδι των Ωκεανίδων: Δήμητρα Κωτίδου, στο Τραγούδι της Μητέρας: Κατερίνα Χαρμάνη. Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιώργος Νικόπουλος - Δανάη Ρούσσου, χειρισμός ήχου - φώτων: Παναγιώτης Ψύχας, διεύθυνση παραγωγής: Γιώργος Ματαράγκας - Βαρβάρα Μερτύρη, επιμέλεια προγράμματος: Εύα Γεωργουσόπουλου, επεξεργασία ήχου & εικόνας: Akron Στούντιο της massive productions, κάμερα: Αλέξης Λαχανοκάρδης, making of - τrallers: Aντώνης Παπαντωνίου, κατασκευή σκηνικού: Παναγιώτης Μανίκας - Λευτέρης Γκόντας, φωτογράφος: Nίκος Τσιατάς, ηχοληψία: Akron Στούντιο: Ροζάνα Μπάγια - Μερόπη Κυριακίτσιου, animation ματιού: Γιώργος Νικόπουλος, ηλεκτρολόγοι πλατό: Γιάννης Μαραγκουδάκης - Τάσος Δέδες - Θωμάς Θωμαΐδης.
Πληροφορίες
Θέατρο Τζένη Καρέζη: Ακαδημίας 3 - Αθήνα, τηλ.: 210 3636144 και 210 3625520. Διάρκεια παράστασης: 1 ώρα και 50 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 14 ευρώ, προπώληση: 12 ευρώ, ειδικές ομάδες: 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμείο θεάτρου, καταστήματα: Viva (The Mall Athens), Viva Wallet Mobile App, Public, Παπασωτηρίου, Ιανός, Seven Spots, Reload, Media Markt, τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: viva.gr. Αναλυτικά τα 300+ σημεία προπώλησης στο www.vivapayments.com/el-gr/network.
naftemporiki.gr