Πρωταγωνίστρια σε μια διαχρονική σάτιρα για τη μεγαλομανία και τον νεοπλουτισμό, που, αν και γράφτηκε αιώνες πριν, αντικατοπτρίζει πολλά ομοιότυπα της σύγχρονης πραγματικότητας, η ηθοποιός Άννα - Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για την παράσταση «Ο αρχοντοχωριάτης».
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Πρωταγωνίστρια σε μια διαχρονική σάτιρα για τη μεγαλομανία και τον νεοπλουτισμό, που, αν και γράφτηκε αιώνες πριν, αντικατοπτρίζει πολλά ομοιότυπα της σύγχρονης πραγματικότητας, η ηθοποιός Άννα - Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για την παράσταση «Ο αρχοντοχωριάτης».
Το κλασικό έργο του Μολιέρου, η κωμωδία - μπαλέτο, όπως τη χαρακτήριζε ο ίδιος ο Γάλλος κωμωδιογράφος, ο «Αρχοντοχωριάτης», παρουσιάζεται στο θέατρο Βρετάνια, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Μπέζου, ο οποίος αναλαμβάνει και τον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η Άννα - Μαρία Παπαχαραλάμπους, προσπαθώντας να κρατήσει τις ισορροπίες και να συγκρατήσει τον θεατρικό της σύζυγο, σε αυτό το έργο που βάζει στο στόχαστρο το απωθημένο της μεγαλοαστικής τάξης να αποκτήσει αριστοκρατικούς τίτλους, μιλά για το έργο, για την αντανάκλασή του στο σήμερα και για την παιδεία.
Ποια στοιχεία συνδυάζει αυτό το έργο, που ο ίδιος ο Μολιέρος το περιέγραφε ως κωμωδία - μπαλέτο;
Το βασικό χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου έργου είναι η διασκέδαση. Σκοπός είναι ο θεατής να γελάσει, να περάσει καλά, αλλά και να προβληματιστεί.
Τι σατιρίζει ο συγγραφέας μέσα από αυτό;
Βασικός προβληματισμός του έργου είναι το πόσο γελοίοι είναι οι άνθρωποι, όταν παριστάνουν κάτι που δεν είναι. Και πόσο σύνηθες είναι αυτό, καθώς πρόκειται για ένα γενικό φαινόμενο, που, δυστυχώς, συναντάμε σε όλες τις εποχές. Και αυτός είναι ένας από τους λόγους, που φτάσαμε εκεί που φτάσαμε.
Πώς εξελίσσεται η ιστορία του;
Σε αυτό το έργο που γράφτηκε το 1670, ο Μολιέρος διακωμωδεί έναν νεόπλουτο αστό, τον κύριο Ιορδάνη, που θέλει να παραστήσει τον αριστοκράτη. Και όσο, βέβαια, ο κύριος Ιορδάνης περιορίζεται στο να φοράει αρχοντικά ρούχα, να χορεύει μενουέτο και να παίρνει μαθήματα ξιφασκίας ή φιλοσοφίας, η μανία του είναι ακίνδυνη και αφορά μόνο στον ίδιο. Η μανία του αρχίζει να γίνεται επικίνδυνη, από τη στιγμή που θέλει να ρυθμίζει σύμφωνα με αυτή και τη ζωή των μελών της οικογένειάς του. Έτσι, ο κύριος Ιορδάνης εννοεί να κάνει την κόρη του μαρκησία.
Με καυστικό τρόπο, ο Μολιέρος σατιρίζει τον νεοπλουτισμό της αστικής τάξης που προσπαθεί να μιμηθεί την υψηλή κοινωνία, μαϊμουδίζοντας συνήθειες, τρόπους, και συμπεριφορές στα όρια του γελοίου, που, φυσικά, προκαλούν το γέλιο στο κοινό.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του δικού σας ρόλου;
Ο ρόλος μου είναι πολύ αδρά γραμμωμένος. Υποδύομαι τη γυναίκα του κυρίου Ιορδάνη, η οποία αποτελεί τον σοβαρό πυλώνα του έργου. Είναι αυτή, που προσπαθεί να συγκρατεί τον σύζυγό της από τη γελοιότητα. Κάποιες φορές, το καταφέρνει και, κάποιες άλλες, όχι.
Πόσο αναγνωρίσιμοι είναι στη σύγχρονη πραγματικότητά μας οι χαρακτήρες αυτού του έργου, που γράφτηκε το 1670, και τι αναλογίες υπάρχουν με το κοινωνικό μας γίγνεσθαι;
Οι χαρακτήρες του έργου είναι αρκετά αναγνωρίσιμοι στη σύγχρονη κοινωνία μας. Ειδικά μέχρι πρόσφατα, το φαινόμενο ήταν πολύ έντονο. Έβλεπες ανθρώπους να οδηγούν πανάκριβα υπερπολυτελή αυτοκίνητα, για να δείχνουν “κάποιοι”, ενώ, στην πραγματικότητα, οι ίδιοι δεν είχαν σχεδόν να φάνε και δεν διέθεταν ούτε 10 ευρώ, για να το βάλουν σε πάρκινγκ.
Από όσα συμβαίνουν στη χώρα μας, τι θεωρείτε πιο απογοητευτικό;
Δυστυχώς, δεν μπορώ να ξεχωρίσω ένα. Αυτό, που θα αναφέρω, είναι η παιδεία, μιας και έχω μικρά παιδιά, που πάνε σχολείο, και το θέμα το αντιμετωπίζω πολύ έντονα. Η παιδεία συμβολίζει το μέλλον και θα έπρεπε να είναι προτεραιότητα της κοινωνίας μας. Αντίθετα, σήμερα, επικρατεί πνευματική και πραγματική διάλυση και το σύστημα αποδεικνύεται ανεπαρκές.
Βλέπετε κάτι ελπιδοφόρο για το μέλλον;
Είμαι αναγκασμένη να κοιτάζω ελπιδοφόρα, γιατί έχω δύο μικρά παιδιά.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση - διασκευή - σκηνοθεσία: Γιάννης Μπέζος, σκηνικά - κοστούμια: Ιωάννα Πανταζοπούλου, φωτισμοί: Χρήστος Τσιόγκας, βοηθός σκηνοθέτη: Ντένια Στασινοπούλου, παραγωγή: Κάρολος Παυλάκης. Ερμηνεύουν: Γιάννης Μπέζος: κύριος Ιορδάνης, Άννα - Μαρία Παπαχαραλάμπους: κυρία Ιορδάνη, Τάσος Γιαννόπουλος: Δοράντης, Κώστας Φλωκατούλας: Κοβιέλος, Δημήτρης Κανέλλος: δάσκαλος φιλοσοφίας, Αλμπέρτο Φάις: Κλεάνθης, Δημήτρης Λιόλιος: δάσκαλος μουσικής, Αμαλία Νίνου: Λουσίλ, Θανάσης Ισιδώρου: δάσκαλος χορού, Ντένια Στασινοπούλου: Δοριμένη, Ελένη Τσιμπρικίδου: Νικολέτα, Φιλιώ Φωτιάδη: στυλίστρια.
Πληροφορίες
Θέατρο Βρετάνια: Πανεπιστημίου 7 - Αθήνα, τηλ.: 210 3221579. (ώρες ταμείου: Τρίτη έως Κυριακή: 10:30 - 13:30 και 17:00 - 21:30). Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Κυριακή: 19.15, Πέμπτη και Παρασκευή: 21:00, Σάββατο: 18:15 (λαϊκή) και 21:00. Τιμές εισιτηρίων: Σάββατο βραδινή και εορτές: Α’ ζώνη: 22 και 20 ευρώ, Β’ ζώνη: 20 και 17 ευρώ, λαϊκή: 17 ευρώ, ανέργων (με κάρτα ανεργίας): 10 ευρώ (μόνο Τετάρτη και Παρασκευή), φοιτητικό: 14 ευρώ (όλες τις ημέρες, εκτός από Σάββατο βραδινή), νεανικό έως 26 ετών και άνω των 65 ετών: 14 ευρώ (μόνο Τετάρτη και Παρασκευή), οικονομικό εισιτήριο για τα θέατρα Βρετάνια, Αθηνών, Μουσούρη (εκτός βραδινής Σαββάτου και εορτών): 3 Χ 14 ευρώ = 42 ευρώ.