Πολιτιστικά
Τρίτη, 06 Οκτωβρίου 2015 08:05

«Ταξίδι στην αιωνιότητα» με μελοποιημένες εικόνες

Σαν ένα ταξίδι χωρίς προορισμό, με μόνο όχημα τη μουσική και τη γλώσσα του σώματος, οικείες μελωδίες λικνίζονται στην ατέρμονη αιωνιότητα, αιωρούμενες σε ομιχλώδη τοπία και λιβάδια που δακρύζουν και παρασύρονται από το ποτάμι της σκόνης του χρόνου.

Σαν ένα ταξίδι χωρίς προορισμό, με μόνο όχημα τη μουσική και τη γλώσσα του σώματος, οικείες μελωδίες λικνίζονται στην ατέρμονη αιωνιότητα, αιωρούμενες σε ομιχλώδη τοπία και λιβάδια που δακρύζουν και παρασύρονται από το ποτάμι της σκόνης του χρόνου.

Αφιερωμένη στην Ελένη Καραΐνδρου και την ποιητική μουσική της που έντυσε τις διάσημες ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου, η επιτυχημένη παραγωγή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), με τίτλο «Ταξίδι στην αιωνιότητα», σε χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλλα, μετά την επιτυχία της στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λευκάδα και τη Σύρο, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, με καινούρια διανομή χορευτών, για τέσσερις μόνο παραστάσεις, στις 7, 8, 11 και 13 Οκτωβρίου, στις 8 το βράδυ.

Με τη μουσική διεύθυνση του Αναστάσιου Συμεωνίδη, ο Ρενάτο Τζανέλλα χορογραφεί τις μουσικές συνθέσεις της Ελένης Καραΐνδρου, φέρνοντας στη μνήμη τις εικόνες και τους συμβολισμούς τού οικουμενικού σινεμά τού Θόδωρου Αγγελόπουλου, σε μια παράσταση, αποσπάσματα της οποίας παρουσιάστηκαν στην Επίσημη Έναρξη της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τον περασμένο Ιανουάριο.

Ένα σύντομο ταξίδι

Όπως σημειώνει ο χορογράφος στο πρόγραμμα της παράστασης: «Η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου είναι ένα ταξίδι από μόνη της. Η λέξη “ταξίδι” είναι, επίσης, πολύ κοντά σε περιεχόμενο σε αυτό, που προσπαθεί να είναι αυτή η παράσταση: ένα σύντομο ταξίδι. Το “ταξίδι” και η “αιωνιότητα” είναι, άλλωστε, δύο έννοιες, που αφορούν άμεσα τον καλλιτέχνη. Η δημιουργία είναι σαν το ταξίδι. Δεν ξέρεις ποτέ που θα σε βγάλει και δεν ξέρεις ποτέ αν θα μείνει κάτι από αυτό που κάνεις, στο οποίο βάζεις κάτι από τον εαυτό σου.

Η πρόθεσή μου δεν είναι, βέβαια, να αφηγηθώ μια ιστορία για τις ταινίες του Αγγελόπουλου. Οι ταινίες είναι από μόνες τους ένας κόσμος. Θέλησα να αφεθώ, να εμπνευστώ από την ίδια τη μουσική και από τις ταινίες και να δημιουργήσω κάτι που μεταδίδει αυτά, τα οποία ένιωσα και εγώ βλέποντάς τις, αυτά για τα οποία μιλούν, όλα αυτά που βρίσκω υπέροχα, αλλά τόσο έντονα, που αμέσως νιώθω ότι πρέπει να πάρω μια απόσταση: τα έντονα συναισθήματα, το πάθος, την απελπισία, τη θλίψη».

Φωτίζοντας αθέατες πλευρές

Και η Ελένη Καραΐνδρου εξηγεί: «Η πρώτη μου συνεργασία με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο ήταν το “Ταξίδι στα Κύθηρα”, το ταξίδι στο ανέφικτο. Στην “Αιωνιότητα και μια μέρα”, την έκτη από τις οκτώ συνεργασίες μας, ο Θόδωρος κατακτούσε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες και παρέδιδε μια ταινία, ποιητικό στοχασμό πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη και τα όριά της, αφήνοντας παρακαταθήκη το μεγάλο ερώτημα: τι είναι το αύριο, πόσο διαρκεί το αύριο... Μια αιωνιότητα και μια μέρα. Την απάντηση τη δανείζεται από τον Σαίξπηρ, δίνοντάς της, ωστόσο, την προέκταση του δικού του στοχασμού.

Όταν συναντήθηκα με τον Ρενάτο Τζανέλλα, μετά από πρόσκληση του Μύρωνα Μιχαηλίδη, μέσα μου γεννήθηκε η βεβαιότητα ότι η μουσική που έγραψα, εμπνεόμενη από το ποιητικό όραμα του Αγγελόπουλου, στα χέρια του χαρισματικού χορογράφου θα έπαιρνε άλλες διαστάσεις και θα ζωντάνευε μέσα από τη γλώσσα του σώματος. Δουλέψαμε μαζί, για να χτίσουμε ένα ενιαίο έργο δραματουργικά, ένα μουσικό ταξίδι με πολλούς σταθμούς, με πολλές εικόνες, με ανατροπές, με εναλλαγή χρωμάτων.

Από “Το λιβάδι που δακρύζει” και το θέμα του πρόσφυγα, στην αναχώρηση και το θέμα της αιωνιότητας κι από την “Αναζήτηση” στο “Ταξίδι στα Κύθηρα”. Από το “Βλέμμα του Οδυσσέα” στον αποχαιρετισμό του “Μελισσοκόμου” κι από τον “Χορό” στο ποτάμι της “Σκόνης του χρόνου”, στο “Τοπίο στην ομίχλη” και το “Adagio”, το θέμα του πατέρα. Η συνάντησή μου με τον Ρενάτο, ο τρόπος που ακούει τη μουσική, η βαθιά του ευαισθησία, η γνώση και το ταλέντο του, πιστεύω θα φωτίσουν αθέατες πλευρές της μουσικής μου».

Ταυτότητα παράστασης
Χορογραφία - φωτισμοί: Ρενάτο Τζανέλλα, σκηνικά - κοστούμια: Κατερίνα Αγγελοπούλου, Ερμηνεύουν: Στράτος Παπανούσης, Νατάσα Σιούτα, Αλεξάντερ Νέσκωβ, Μαρία Κουσουνή, Ελεάνα Ανδρεούδη, Βαγγέλης Μπίκος, Πόπη Σακελλαροπούλου, Ντανίλο Ζέκα, Βανέσα Κούρκουλου, Θανάσης Σολωμός, Μάνια Καραβασίλη, Έλτον Ντιμρότσι, Άννα Φράγκου, Αγάπιος Αγαπιάδης, Βίκυ Τσιρογιάννη, Μιχάλης Παππάς, Ελένη Κλάδου, Γιάννης Μπενέτος. Με την Ορχήστρα, τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de Ballet της ΕΛΣ.

Πληροφορίες
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Ηρώων Πολυτεχνείου 32 - Πειραιάς, τηλ.: 210 4143310 και 210 4143320. Τιμές εισιτηρίων: 20, 15, 10 (παιδικό - φοιτητικό) ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία  Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά (Τρίτη - Σάββατο: 10.00 - 14.00 και 18.00 - 21.00, Κυριακή: 15.00 - 20.00), ταμεία θεάτρου Ολύμπια: Ακαδημίας 59 - 61, στάση Μετρό: Πανεπιστήμιο (Τρίτη - Κυριακή: 9.00 - 21.00, Δευτέρα: 9.00 - 16.00), τηλεφωνικά: 210 3662100,  ομαδικά εισιτήρια: 210 3711342, ηλεκτρονικά: dithepi.gr και nationalopera.gr.

naftemporiki.gr