«Το Ίδρυμα Ωνάση ακολουθεί την εντολή του Αριστοτέλη Ωνάση, ενός επιχειρηματία που πάντα έβλεπε μακριά αλλά, κυρίως, πάντα έβλεπε αλλιώς», ανέφερε ο Α. Παπαδημητρίου, πρόεδρος του Ιδρύματος, το βράδυ της Δευτέρας, στην παρουσίαση του προγράμματος της νέας σαιζόν της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.
«Η Στέγη είναι παιδί του Ιδρύματος Ωνάση. Είναι το 5χρονο παιδί του 40χρονου Ιδρύματος. Το Ίδρυμα Ωνάση ακολουθεί την εντολή του Αριστοτέλη Ωνάση, ενός επιχειρηματία που πάντα έβλεπε μακριά αλλά, κυρίως, πάντα έβλεπε αλλιώς», ανέφερε ο Αντώνης Παπαδημητρίου, πρόεδρος του Ιδρύματος, το βράδυ της Δευτέρας, στην παρουσίαση του προγράμματος της νέας σαιζόν της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.
«Εκείνο που ορίστηκε ως υποχρέωση πριν από 40 χρόνια είναι ακριβώς η προσπάθεια να έχουν όσο το δυνατόν περισσότεροι πρόσβαση σε αυτά τα αγαθά και να υποστηριχθεί η Ελλάδα απελευθερώνοντας τις δυνάμεις των ανθρώπων της.
Για τα 40 χρόνια του Ιδρύματος αποφασίσαμε να μην κάνουμε φιέστες, να μην κάνουμε εκδηλώσεις εορτασμού. Δεν θέλουμε να φωνάξουμε τα επιτεύγματά μας, ούτε να διοργανώσουμε τελετές αυτοδοξασμού. Αλλά στο πλαίσιο του αναστοχασμού, γινόμαστε πιο συγκεκριμένοι για πράγματα που μάθαμε στη διαδρομή μας», σημείωσε - μεταξύ άλλων - ο κ. Παπαδημητρίου.
Τα τέσσερα «Ε» της χρονιάς
Τέλος, ο πρόεδρος του Ιδρύματος μίλησε για τα τέσσερα «Ε» της χρονιάς: για τους Έλληνες που αξίζει να ξεχωρίζουν, για την Εξωστρέφεια που πρέπει να έχει ο ελληνικός πολιτισμός, για την Ευρώπη που αλλάζει και την αλλάζουμε, για την Εκπαίδευση που πάντα πρέπει να βάζει στο κέντρο της τον ανθρωπισμό, που πάντα θα είναι ο βατήρας του φωτεινού μέλλοντος.
Οι Έλληνες δημιουργοί σε πρώτο πλάνο
Μπαίνοντας στη Στέγη για την παρουσίαση του προγράμματος της σαιζόν ’15 - ’16 αντικρίσαμε το installation της χρονιάς, τη νέα multimedia δημιουργία του διεθνούς εικαστικού καλλιτέχνη Άγγελου Πλέσσα, με τίτλο «EtherealSunrise.com». Κινούμενες εικόνες μεταμορφώνουν το χρυσό κέλυφος της Στέγης σε ένα αιθέριο ξημέρωμα.
Πάνω στην κεντρική σκηνή ξύλινα κουτιά μεταφοράς με ενδείξεις fragile, Onassis Cultural Centre, premium goods, Stegi, κούκλες βιτρίνας, άχυρα συσκευασίας, vintage έπιπλα, το σύμπαν ενός τελωνείου που δημιούργησε ο Θάνος Σαμαράς σε σκηνογραφία Εύας Μανιδάκη και φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου. Το εξώφυλλο στο πρώτο περιοδικό - με αφορμή τη νέα σαιζόν - έχει πρωταγωνιστές τους Έλληνες δημιουργούς. «Τhe Greeks», όπως λέγονται όταν κινούνται εκτός συνόρων. Σημείο αναφοράς του οι Έλληνες που δημιουργούν, όλοι όσοι παράγουν πολιτισμό στη χώρα μας, ανεξαρτήτως ιθαγένειας και υπηκοότητας, όσοι ταξιδεύουν τα έργα τους στο εξωτερικό, όσοι διεθνείς καλλιτέχνες τιμούν με την παρουσία τους την ελληνική σκηνή, όσοι αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα της εκπαίδευσης. Πολλοί από αυτούς άνοιξαν τα φτερά τους χάρη στην υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.
Το πρόγραμμα της Στέγης παρουσίασαν οι Χρήστος Καρράς (γενικός διευθυντής / καλλιτεχνικός διευθυντής μουσικής), Αφροδίτη Παναγιωτάκου (αν. γενική διευθύντρια / διευθύντρια επικοινωνίας & marketing) και Κάτια Αρφαρά (καλλιτεχνική διευθύντρια θεάτρου & χορού).
Στιγμιότυπα του νέου προγράμματος
Θέατρο - Χορός
Ελληνικές παραγωγές της Στέγης συνεχίζουν να ταξιδεύουν στο εξωτερικό ανά τον κόσμο («Αίματα», «Κυκλισμός του Τετραγώνου», «Late Night», «Still Life»). Νέες παραγωγές ετοιμάζονται για την Ελλάδα και το εξωτερικό («6 a.m. How to disappear completely» των blitz, «Καθαρή πόλη» των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη, «Europium» των RootlessRoot, η νέα παράσταση της Ίριδας Καραγιάν).
Διεθνείς συμπαραγωγές της Στέγης κάνουν αισθητή την παρουσία της στη διεθνή καλλιτεχνική αγορά (αναβίωση της θρυλικής χορογραφίας «Available Light» των John Adams, Lucinda Childs, Frank Gehry, νέα παραγωγή της Complicite «The Encounter» του Simon McBurney).
Μεγάλες ξένες παραγωγές παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό («Οι Καραμάζοφ» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι από το Chekhov Moscow Art Theater που ταξιδεύουν για πρώτη φορά εκτός Ρωσίας, «Mein Kampf, Vol. 1 & 2» του Adolf Hitler από τους Rimini Protokoll, «Coup Fatal» του Alain Platel, «6+7» των Κινέζων TAO Dance Theater).
Νέες μεγάλες ελληνικές παραγωγές της Στέγης ενώνουν γενιές σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών (η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετεί το «Post Inferno - Προς Δαμασκόν» του August Strindberg, η Ιώ Βουλγαράκη μεταφέρει στο θέατρο τη «Μισαλλοδοξία» του Griffith σε ένα βωβό θέαμα με ζωντανή μουσική, ο Ακύλλας Καραζήσης παρουσιάζει το «Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα»του Ödön von Horváth, ο Θοδωρής Αμπαζής φτιάχνει μια όπερα για όλη την οικογένεια, βασισμένη στη «Βασίλισσα του Χιονιού» του Άντερσεν, ο Δημήτρης Καραντζάς καταπιάνεται με «Τα κύματα» της Virginia Woolf και για εφήβους, η ομάδα «Εν δυνάμει» σχεδιάζει μια παράσταση με ηθοποιούς - με και χωρίς αναπηρία - σε σκηνοθεσία της Ελένης Ευθυμίου).
Εντός και εκτός Στέγης
Για τέταρτη χρονιά, η Στέγη φέρνει το σύγχρονο χορό στα σχολεία, με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για εφήβους «Χορεύω, άρα επικοινωνώ», η παράσταση της Άννα Κοκκίνου «Εγώ, ο Θουκυδίδης, ένας Αθηναίος» ταξιδεύει ανά την Ελλάδα με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση και τη σύμπραξη της Στέγης, ενώ «Ο γλάρος Ιωνάθαν» σε σκηνοθεσία Πάρι Μέξη παρουσιάζεται σε σχολεία, νοσοκομεία, ορφανοτροφεία, οίκους ευγηρίας, φυλακές, δημόσιους χώρους και ιδρύματα σε όλη την Ελλάδα.