Ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους γλύπτες, ο Βρετανός καλλιτέχνης Tony Cragg, παρουσιάζει 25 έργα του από ατσάλι, χαλκό, ξύλο, πέτρα και πλαστικό, σε μια νέα αφαιρετική αντίληψη της μορφής, στη μεγάλη έκθεση που πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, έως τις 8 Νοέμβριου.
Ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους γλύπτες, ο Βρετανός καλλιτέχνης Tony Cragg, παρουσιάζει 25 έργα του από ατσάλι, χαλκό, ξύλο, πέτρα και πλαστικό, σε μια νέα αφαιρετική αντίληψη της μορφής, στη μεγάλη έκθεση που πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, έως τις 8 Νοέμβριου.
Μια νέα αναπάντεχη ερμηνεία των πραγμάτων
Με καλλιτεχνικό έναυσμα τη συνάντησή του με τις αγγλικές Land Art and Performance, η γλυπτική του Tony Cragg εξακολουθεί να διακρίνεται για τον μεγάλο πλούτο των απρόσμενων μορφικών καινοτομιών και συνδυασμών. Ο Cragg αυτοπροσδιορίζεται ως υλιστής, καθώς επιχειρεί διαρκώς να ανανεώνει και να διευρύνει τα υλικά της τέχνης του. Χρησιμοποιώντας καθημερινά αντικείμενα, σκουπίδια ή ανακυκλώσιμα υλικά και υιοθετώντας τεχνικές, όπως η συσσώρευση, η στοίβαξη ή η στρωματική διαβάθμιση αντικειμένων, προσδίδει στα πράγματα μια νέα αναπάντεχη ερμηνεία. Εν προκειμένω, χρησιμοποιεί κυρίως το ατσάλι, τον χαλκό και το ξύλο, σε διατάξεις που παραπέμπουν σε γεωλογικές διαστρωματώσεις.
Σωματικά τοπία σε σουρεαλιστικούς τοτεμικούς πυλώνες
Τα τελευταία χρόνια, στο έργο του Cragg απαντούν κεφάλια και πρόσωπα ως οιονεί κατευθυντήριες δυνάμεις. Η κυκλοτερή κίνηση διαγράφει τον ρυθμό των γλυπτών. Επικαλύψεις και στρωματώσεις αναδεικνύουν σωματικά τοπία με κυρτά και κοίλα, δίνοντας υπόσταση σε νέες φόρμες και χαρτογραφώντας, παράλληλα, τα κενά στον χώρο. Ο Cragg δημιουργεί τις φόρμες του από «καλλιτεχνικά ιζήματα που μοιάζουν να αναδύονται από διαφορετικές εποχές» (Eva Maria Stadler, 2008).
Επανερχόμενες μορφές στοιβάζονται σε σουρεαλιστικούς τοτεμικούς πυλώνες. Η οριζόντια προέκταση βιομορφικών σχημάτων ανακαλεί το πάθος για την ταχύτητα των Ιταλών φουτουριστών, όπως του Umberto Boccioni και του Giacomo Balla, ενώ η καθετότητα των γλυπτών - πυλώνων του παραπέμπει στον Constantin Brancusi, τον γλύπτη που κατόρθωσε να απλοποιήσει τη φυσική μορφή με την αφαιρετική φορμαλιστική του γλώσσα. Η φύση, σε όλες της τις εκφάνσεις (τις μικροδομές και τις μακροδομές της), αποτελεί το κυρίαρχο μοτίβο στο έργο του Tony Cragg, τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια.
Διαρκής ανακάλυψη νέων και πρωτόγνωρων μορφών
Το διακριτικό γνώρισμα του Tony Cragg είναι η πρωταρχική του μέριμνα να ανακαλύπτει διαρκώς νέες και πρωτόγνωρες μορφές, που εκπλήσσουν τον θεατή με τις απρόσμενες αναφορές τους σε βιομορφικά και τεχνολογικά σχήματα. Το 1911, ο κυβιστής γλύπτης Raymond Duchamp - Villon δήλωνε: «Κυρίαρχος σκοπός της τέχνης δεν είναι ούτε η περιγραφή ούτε η μίμηση, αλλά η δημιουργία άγνωστων όντων από στοιχεία που είναι πανταχού παρόντα, αλλά αφανή». Την εύστοχη αυτή παρατήρηση θα μπορούσε κάλλιστα να την είχε κάνει ο Tony Cragg.
Πληροφορίες
Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς: Πειραιώς 138 - Αθήνα, τηλ.: 210 3453111.Τιμή εισιτηρίου έκθεσης: κανονικό: 5 ευρώ, μειωμένο: 2.5 ευρώ, τιμή ενιαίου εισιτηρίου: έκπτωση 20% επί του συνολικού κόστους των εισιτηρίων όλων των εκθέσεων κατά την ημέρα επίσκεψης. Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη και Κυριακή: 10.00 - 18.00, Παρασκευή και Σάββατο: 10.00 - 22.00, Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη: κλειστά.
naftemporiki.gr