Περίπου 400 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο διαβάζουν καθημερινά εφημερίδες, ενώ περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο διαβάζουν ηλεκτρονικό Τύπο. Σε πολλές αγορές παρατηρείται αύξηση ύψους 2% από πέρυσι στην κυκλοφορία των εφημερίδων.
Στρατηγική του κέρδους ή του μεριδίου αγοράς; Σε αυτό το ερώτημα και τις διάφορες επιλογές και παραμέτρους απάντησε η αναλύτρια Αουρα Ιόρνταν (Aura Iordan) κατά την πρώτη μέρα του συνεδρίου της Διεθνούς Ενωσης Εφημερίδων (ΔΕΕ) που διεξάγεται φέτος στην Αθήνα με τη συμμετοχή περίπου 500 διευθυντών και εκπροσώπων εφημερίδων από 80 χώρες του κόσμου.
Οι εφημερίδες, είπε η κα Ιόρνταν, πρέπει να τολμούν νέο επιχειρησιακό μοντέλο, που θα βασίζεται σε συγκεκριμένη στρατηγική και στόχους. Οπως, επί παραδείγματι, αν θέλουν να έχουν έσοδα από την κυκλοφορία ή από τις διαφημίσεις ή και από τα δύο. Στη Γαλλία, για παράδειγμα, τα μεγαλύτερα έσοδα των εφημερίδων είναι από την κυκλοφορία, ενώ στην Αμερική από τις διαφημίσεις. Υπάρχουν εφημερίδες που έχουν στόχευση στην αύξηση του μεριδίου της αγοράς και για να το επιτύχουν μειώνουν την τιμή τους. Ωστόσο, μελλοντικά δεν αποκλείεται η τιμή να μην είναι καθοριστική, τουλάχιστον όσο θα είναι η ανάγκη να λανσάρουν πολλά προϊόντα, παράγοντας περιεχόμενο για την όποια πλατφόρμα διανομής, συμπεριλαμβανομένου και του Ιντερνετ φυσικά.
Την τελευταία δεκαετία οι εφημερίδες πήραν μία γεύση από την επανάσταση στο τοπίο των Μέσων και το μέλλον μάς επιφυλάσσει πολλά ακόμη, τόνισε ο σύμβουλος στρατηγικής της ΔΕΕ Τζιμ Τσίζολμ (Jim Chisholm). Τώρα, πρόσθεσε ο ίδιος, οι εφημερίδες καλούνται να έχουν μία αμφίδρομη σχέση με τον αναγνώστη. Ηδη μία εφημερίδα της Νορβηγίας, η VG, έχει μία απευθείας σχέση με τους αναγνώστες της μέσω κινητού, στον αριθμό 2200 για φωτογραφίες και στο 2200VG για κείμενο. Μέσω αυτής της σχέσης δημοσίευσε φωτογραφία και ειδήσεις από αναγνώστες για τους Νορβηγούς όταν έγινε το τσουνάμι, όπως επίσης μία άλλη φωτογραφία από το μετρό στη βομβιστική ενέργεια του Λονδίνου από κινητό αναγνώστη έκανε το γύρο του κόσμου.
Οι αναγνώστες, όπως είπε ο ίδιος, σήμερα μπορούν να είναι παντού και μαζί με αυτούς και η εφημερίδα τους. Ενας εκδότης της Αυστρίας έδωσε στους συνδρομητές της εφημερίδας του και δυνατότητα ασύρματης επικοινωνίας στο Διαδίκτυο. Τώρα άρχισε να παρατηρείται επίσης, όπως είπε ο κ. Τσίζολμ, το φαινόμενο της δημοσιογραφίας από τους πολίτες. Η επανάσταση αυτή είναι τεραστίων διαστάσεων. Βλέπουμε ότι υπάρχει από τη μία πλευρά ελεύθερη κατανάλωση υπηρεσιών από πολλούς, και από άλλους τόσους η επιθυμία να τις προσφέρουν.
Οι καιροί αλλάζουν, τόνισε ο ίδιος, εξηγώντας ότι σε δεκαπέντε χρόνια ο κόσμος θα είναι τελείως διαφορετικός. Οπως δείχνουν σχετικές έρευνες, όσο μεγαλώνουν οι άνθρωποι τόσο λιγότερο διαβάζουν, ενώ οι νέες γενιές θα έχουν τελείως διαφορετικά δεδομένα. Οι εφημερίδες, λοιπόν, καλούνται μέσα σε αυτή τη νέα κατάσταση να γίνουν το φίλτρο με κλειδί της επιτυχίας την εμπιστοσύνη στο έντυπο προϊόν. Γιατί οι εφημερίδες πρέπει να είναι ο καταλύτης της κοινωνίας. Αλλά για να το επιτύχουν πρέπει να υιοθετήσουν επιθετική πολιτική και νέα προϊόντα που αλλάζουν ραγδαία, να συνδυάσουν επικοινωνία και ταχύτητα.
Σήμερα οι εφημερίδες είναι προϊόντα αλλά και κοινωνικά αγαθά. Στη βάση αυτή θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί πως θα υπάρξει προστιθέμενη αξία, είπε Μάικ Σμίθ (Mike Smith) διευθύνων σύμβουλος του Media Management Center των ΗΠΑ. Αναγνωσιμότητα και μάρκετινγκ είναι τομείς που απαιτούν συγκεκριμένη στόχευση και τολμηρές προσεγγίσεις, αλλά και ανθρώπους με εξειδίκευση και πείρα. Οι εφημερίδες, κατά την άποψή του, πρέπει να είναι πακέτα υπηρεσιών και προϊόντων, καθώς η σύγκλιση σήμερα είναι τρόπος ζωής. Στο πλαίσιο αυτό και το Ιντερνετ θα πρέπει να αναβαθμιστεί, καθώς δεν είναι συμπλήρωμα αλλά μέσο.
Πηγή: ΑΠΕ