Αύξηση 4,6% προκύπτει από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του μηνός Σεπτεμβρίου 2008, προς τον αντίστοιχο είκτη του Σεπτεμβρίου 2007, έναντι αύξησης 2,9%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2007 προς το 2006.
Ο Γενικός Δείκτης κατά το μήνα Σεπτέμβριο 2008, σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2008, παρουσίασε αύξηση 2,0%, έναντι αύξησης, επίσης 2,0%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 07 – Σεπτεμβρίου 08, σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 06 – Σεπτεμβρίου 07, παρουσίασε αύξηση 4,3%, έναντι αύξησης 2,7%, που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα.
Σύγκριιση Σεπτεμβρίου 2008 με Αύγουστο 2008
Η αύξηση του Γενικού Dείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 2,0% το μήνα Σεπτέμβριο 2008, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Dείκτη του Αυγούστου 2008, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις αυξήσειις των δεικτών :
α) Κατά 0,8% της ομάδας ‘’ διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα λαχανικά νωπά και στις πατάτες νωπές.
β) Κατά 15,5% της ομάδας ‘’ Ένδυση και υπόδηση’’, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
γ) Κατά 0,2% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών και της επισκευής και συντήρησης κατοικίας.
δ) Κατά 4,7% της ομάδας ‘’ διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ‘’, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
ε) Κατά 0,3% της ομάδας ‘’ Υγεία ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών.
στ) Κατά 0,3% της ομάδας ‘’ Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη- σχολικά είδη.
ζ) Κατά 4,6% της ομάδας ‘’ Εκπαίδευση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών, των φροντιστηρίων και των ΙΕΚ.
η) Κατά 0,5% της ομάδας ‘’ Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών : φαγητό εκτός οικίας, κυλικεία.
θ) Κατά 0,9% της ομάδας ‘’ ¶λλα αγαθά και υπηρεσίες ‘’, λόγω επαναφοράς των τιμών των προσωπικών ειδών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
2. Από τη μείωση του δείκτη :
α) Κατά 0,4% της ομάδας ‘’ Μεταφορές‘’, λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης).
Σύγκριση Σεπτεμβρίου 2008 με Σεπτέμβριιο 2007
Η αύξηση του Γενικού είκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 4,6% το μήνα Σεπτέμβριο 2008, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2007, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,9% της ομάδας ‘’ διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: ρύζι, αλεύρι, ψωμί, φρυγανιές-παξιμάδια, άλλα προϊόντα αρτοποιΐας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι νωπό, πουλερικά νωπά, αλλαντικά, ψάρια γενικά, γάλα νωπό παστεριωμένο, γάλα διατηρημένο, τυρί φέτα, τυριά σκληρά, αυγά, σπορέλαιο, φρούτα νωπά, γλυκά-ζαχαρωτά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών: ελαιόλαδο,
πατάτες νωπές, λαχανικά νωπά.
β) Κατά 2,2% της ομάδας ‘’ Αλκοολούχα ποτά και καπνός ‘’, λόγω αύξησης των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών, καθώς και των τιμών των τσιγάρων.
γ) Κατά 3,2% της ομάδας ‘’ Ένδυση και υπόδηση’’, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 10,8% της ομάδας ‘’ Στέγαση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης, των δημοτικών τελών, των υπηρεσιών κοινοχρήστων, του ηλεκτρικού ρεύματος και του πετρελαίου θέρμανσης.
ε) Κατά 2,9% της ομάδας ‘’ διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, στα είδη κλινοστρωμνής-λευκά είδη, στα υαλικά, στα επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες.
στ) Κατά 4,0% της ομάδας ‘’ Υγεία ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των φαρμάκων, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και της νοσοκομειακής περίθαλψης.
ζ) Κατά 5,9% της ομάδας ‘’ Μεταφορές ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), ανταλλακτικά αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσυκλέτας, υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των αυτοκινήτων.
η) Κατά 1,9% της ομάδας ‘’ Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών οπτικοακουστικού εξοπλισμού και των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
θ) Κατά 4,9% της ομάδας ‘’ Εκπαίδευση ‘’, λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών, των φροντιστηρίων και των ΙΕΚ.
ι) Κατά 5,5% της ομάδας ‘’ Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών : φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα), κυλικεία.
ια) Κατά 3,3% της ομάδας ‘’ ¶λλα αγαθά και υπηρεσίες ‘’, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των κουρείων - κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των τιμών των άλλων υπηρεσιών.
2. Από τη μείωση του δείκτη :
Κατά 0,8% της ομάδας ‘’ Επικοινωνίες ‘’, λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, των υπηρεσιών της σταθερής τηλεφωνίας.