Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Έχουν περάσει δέκα μήνες από την παρουσίαση των σχεδίων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Next e.Go για τη δημιουργία εργοστασίου στην Ελλάδα.
Το ενδιαφέρον έχει επικεντρωθεί στην πόλη η οποία θα φιλοξενήσει τη μονάδα κατασκευής του ηλεκτροκίνητου μοντέλου e.Go Life. Οι υπεύθυνοι της εταιρείας όλο αυτό το διάστημα έχουν επισκεφθεί όλες τις περιοχές που είχαν δείξει ενδιαφέρον να φιλοξενήσουν τη μονάδα, αλλά και αυτές που τους υπέδειξε το Enterprise Greece και πλέον επικεντρώνονται στη Β. Ελλάδα έχοντας αξιολογήσει τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία.
Το αρχικό πλάνο ήταν το εργοστάσιο να κατασκευαστεί στον Βόλο ή στην Πάτρα λόγω του βιομηχανικού τους παρελθόντος αλλά και της παρουσίας λιμανιού και σιδηροδρόμου, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, απορρίφθηκαν. Πρόκειται για τις βιομηχανικές ζώνες σε Αχαΐα και Μαγνησία, με την τελευταία να έχει φιλοξενήσει στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν αυτοκινητοβιομηχανία (την ΤΕΟΚΑΡ του ομίλου Θεοχαράκη).
Σε ό,τι αφορά την περίπτωση της Πάτρας, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θεωρεί ότι τα κόστη (λιμενικά κ.ά.) είναι υψηλότερα από ό,τι σε άλλες περιοχές που βρίσκονται στο shortlist. H περίπτωση του Βόλου, που ήταν και η πρώτη μέσω του Φορέα Διοίκησης και Διαχείρισης της Α Βιομηχανικής Περιοχής Βόλου που είχε δείξει ενδιαφέρον να προσκαλέσει τους Γερμανούς, επίσης φέρεται να κόλλησε σε τεχνικά ζητήματα στο λιμάνι της πόλης και ειδικότερα δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του εργοστασίου η θαλάσσια υποδομή της πόλης.
Δύο υποψηφιότητες
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτήν τη στιγμή υπάρχουν δύο υποψήφιες περιοχές που θα κατασκευαστεί το εργοστάσιο. Πρόκειται για δύο πόλεις που βρίσκονται στη Βόρεια Ελλάδα και μέσα στο καλοκαίρι θα έχει ξεκαθαριστεί ποια θα φιλοξενήσει το εργοστάσιο αυτοκινήτων της Next e.Go. Αυτές είναι η Καβάλα και η Κοζάνη.
Σε ό,τι αφορά την πρώτη τα πλεονεκτήματα έχουν να κάνουν με την παρουσία λιμανιού, την πλέον κοντινή απόσταση από τη Βουλγαρία όπου σχεδιάζεται εργοστάσιο για τα μοντέλα E.Go Life και Ε.Go Life Cross στην πόλη Lovech, καθώς και την καλή οδική σύνδεση μέσω της Εγνατίας Οδού. Σε ό,τι αφορά την Κοζάνη τα κίνητρα είναι κυρίως οικονομικά, καθώς η περιοχή συμπεριλαμβάνεται ανάμεσα σε αυτές που δίνεται η μέγιστη ενίσχυση από το κράτος ώστε να καλυφθεί το κενό που θα αφήσει πίσω της η απολιγνιτοποίηση.
Για τους Γερμανούς το οικονομικό κίνητρο είναι σημαντικό, όπως και η γειτνίαση με την Εγνατία, όμως αξιολογούν αρνητικά την έλλειψη λιμανιού ή σιδηροδρομικής σύνδεσης. Δύο σημαντικοί παράγοντες που θα καθορίσουν τις τελικές αποφάσεις είναι η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία, καθώς πολλοί προμηθευτές της γερμανικής εταιρείας έχουν έδρα στη χώρα που βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση μετά την εισβολή της Ρωσίας. Να σημειώσουμε πως σύμφωνα με τις αρχικές προβλέψεις η τιμή του e.Go Life, όπως θα ονομάζεται ένα από τα πιο δημοφιλή μοντέλα τη μάρκας, θα κυμαίνεται στην Ελλάδα κοντά στα 20.000 ευρώ (με την επιδότηση).