ΤΙΣ πρώτες δυσκολίες στην προσπάθειά της να πουλήσει το μεγαλύτερο αεροσκάφος στον κόσμο, αντιμετωπίζει η Airbus SAS, μετά την απόφαση της FedEx Corp., της πρώτης εταιρείας πελάτη της αεροδιαστημικής βιομηχανίας να ματαιώσει την παραγγελία της για το Α380.
Η FedEx, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία μεταφοράς εμπορευμάτων, ανακοίνωσε χθες ότι θα ματαιώσει την παραγγελία της για 10 αεροσκάφη Α380 μεταφοράς εμπορευμάτων, αξίας έως 2,3 δισ. δολ. και πως θα αγοράσει 15 αεροσκάφη 777 της Boeing Co., αντί ποσού έως 3,6 δισ. δολαρίων.
Μέχρι την κίνηση της FedEx, η Airbus είχε παραγγελίες 159 αεροσκαφών Α380, μετά από τρεις καθυστερήσεις σε 16 μήνες, την πιο πρόσφατη στις 3 Οκτωβρίου. Η απόφαση καταδεικνύει πως όποια κίνητρα ή εκπτώσεις προσφέρει η Airbus δεν θα είναι αρκετά για να διατηρήσει τον αριθμό των πελατών της, σύμφωνα με τον Robert Mann, σύμβουλο αεροπορικών εταιρειών, επικεφαλής της R.W. Mann & Co.
Η Airbus, που για τις καθυστερήσεις θεωρεί υπεύθυνα τα προβλήματα στην καλωδίωση των αεροσκαφών είπε ότι ενδέχεται να προσφέρει κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες για να διατηρήσουν τις παραγγελίες τους για το Α380. Η κατασκευάστρια αεροσκαφών είπε ότι θα πρέπει να πληρώσει πρόστιμα για τις καθυστερήσεις.
Τον Μάϊο η Airbus, η μεγαλύτερη κατασκευάστρια αεροσκαφών στον κόσμο, είπε ότι θα παραδώσει 25 με 40 αεροσκάφη τύπου Α380 το 2007. Δύο χρόνια καθυστερήσεων θα περιοριστούν σε ένα το 2007 και σε 13 το επόμενο έτος, σύμφωνα με την εταιρεία. Τα σχέδια της Airbus για το αεροσκάφος των 555 θέσεων, ανακοινώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2000.
Οι μετοχές της μητρικής της Airbus, European Aeronautic, Defence & Space Co., αλλιώς EADS, υποχώρησαν 65 σεντς του ευρώ ανά μετοχή, ποσοστό 3,1%, φθάνοντας στα 20,66 ευρώ η μία χθες στο Παρίσι. Συνολικά από τις 13 Ιουνίου, όταν η εταιρεία ανακοίνωσε ότι βρίσκεται εκτός προγραμματισμού, οι μετοχές της έχουν υποχωρήσει σε ποσοστό 19%. Μέσα στο έτος οι μετοχές της EADS έχουν υποχωρήσει 35%, ενώ οι μετοχές της Boeing έχουν σημειώσει άνοδο 21%.
Η United Parcel Service Inc., η μεγαλύτερη εταιρεία αποστολής εμπορευμάτων στον κόσμο, είπε ότι σχεδιάζει να διατηρήσει την παραγγελία των 10 αεροσκαφών τύπου Α380.
Emirates
Η Emirates, ο μεγαλύτερος πελάτης της Airbus για το Α380, έχει πει ότι διατηρεί την παραγγελία των 43 αεροσκαφών που έκανε πριν από έξι χρόνια, ωστόσο θεωρεί πολύ σημαντικό να μην υπάρχουν περισσότερες καθυστερήσεις, σύμφωνα με χθεσινή συνέντευξη του προέδρου της Tim Clark.
H Emirates με έδρα το Ντουμπάϊ των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, ανακοίνωσε στις 28 Οκτωβρίου ότι θα αποστείλει την επόμενη εβδομάδα ελεγκτές στα εργοστάσια της Airbus για να δει εάν θα υπάρξει και νέα καθυστέρηση.
Η Singapore Airlines Ltd., που θα είναι η πρώτη αεροπορική εταιρεία που θα πραγματοποιήσει πτήσεις με το Α380, είπε ότι διατηρεί τις παραγγελίες της για το διώροφο αεροσκάφος. Η εταιρεία έχει 10 παραγγελίες του εν λόγω αεροσκάφους και τον Ιούλιο υπέγραψε επιστολή για την πρόθεση αγοράς άλλων εννέα Α380.
Η Deutsche Lufthansa AG, με παραγγελία 15 αεροσκαφών, είπε ότι δεν σχεδιάζει να αλλάξει την απόφασή της. Η Korean Air Lines Co., που έχει παραγγείλει πέντε αεροσκάφη Α380, επανέλαβε κι αυτή ότι θα αγοράσει τα αεροσκάφη.
Μεταξύ των άλλων αγοραστών του Α380, η Qantas Airways Ltd., με παραγγελία 12 αεροσκαφών ανακοίνωσε τον Οκτώβριο ότι θα παραγγείλει άλλα εννέα αεροσκάφη. Καμμία από τις επόμενες παραγγελίες δεν είναι σίγουρη.
¶λλες παραγγελίες περιλαμβάνουν 10 αεροσκάφη από το σκέλος Air France της Air France-KLM Group, πέντε από την China Southern, τέσσερα από την Etihad Airways και 10 από τη μισθώτρια αεροσκαφών International Finance Corp., συμπεριλαμβανομένων και πέντε για τη μεταφορά εμπορευμάτων, πέντε από την Kingfisher Airlines της Ινδίας, πέντε από την Korean Air Lines, έξι από την Malaysia Airlines System, δύο από την Qatar Airways και έξι επιβατικών από την Virgin Atlantic Airways.
Η Virgin, η οποία ελέγχεται από τον δισεκατομμυριούχο Richard Branson, είπε στις 26 Οκτωβρίου ότι θα αναβάλει την παραγγελία για αυτά μέχρι το 2013, τέσσερα χρόνια αργότερα από τον χρόνο που προσφέρθηκε να τα παραδώσει η Airbus.
Οι καθυστερήσεις παράδοσης των Α380 θα μειώσουν τα καθαρά κέρδη της μητρικής της Airbus SAS, EADS κατά 4,8 δισ. ευρώ (6,1 δισ. δολ.) έως το 2010.
Μετά τις αρχικές προβλέψεις το πρόγραμμα των Α380 θα ισορροπήσει με την πώληση 250 αεροσκαφών, είπε στις 19 Οκτωβρίου η EADS, που θα πρέπει να πουλήσει 400 αεροσκάφη για να επιτύχει αυτόν τον στόχο.