Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2005 15:07

Στα 1.792,28 ευρώ η μέση μηνιαία καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών

Η μέση μηνιαία καταναλωτική δαπάνη των ελληνικών νοικοκυριών ανέρχεται στα 1.792,28 ευρώ και το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών αφορά τα είδη διατροφής 17,1%, τη στέγαση 10,69%, τα διαρκή αγαθά 7,5% και την ενδυση-υπόδηση 8,38%, σύμφωνα με την έρευνα οικογενειακών προϋπολογισμών 2004-2005 που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος (ΕΣΥΕ).

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την έρευνα, κατά το χρονικό διάστημα 1999 - 2004 παρατηρείται μεταβολή του καταναλωτικού προτύπου και μετατόπιση των δαπανών για διατροφή, ένδυση-υπόδηση-διαρκή καταναλωτικά και λοιπά αγαθά, προς τις υπόλοιπες κατηγορίες, κυρίως προς τις δαπάνες που αφορούν τις επικοινωνίες.

Η κατανομή των δαπανών σε ποσοστά επί του μέσου όρου δαπανών των νοικοκυριών της χώρας έχει ως εξής: Είδη διατροφής 17,1%, Οινοπνευματώδη ποτά 3,99%, Ενδυση-υπόδηση 8,38%, Στέγαση 10,69%, Διαρκή αγαθά 7,5%, Υγεία 7,15%, Μεταφορές 12,60%, Επικοινωνίες 4,52%, Αναψυχή και πολιτισμός 5,03%, Εκπαίδευση 2,86%, Ξενοδοχεία, καφενεία και εστιατόρια 9,61% και Διάφορα αγαθά και υπηρεσίες 10,57%.

Σε ό,τι αφορά στα είδη διατροφής, στη νέα έρευνα 2004-2005 οι σχετικές δαπάνες αναλύονται σε 22,08% για την αγορά κρέατος, 8,27% για την αγορά ψαριών, 18,4% για γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά, 7,56% για φρούτα, 11,55% για λαχανικά και 5,5% για έλαια και λίπη. Το υπόλοιπο περίπου 25% αφορά δαπάνες για ψωμί, δημητριακά και αλεύρι (13,13%), για μη οινοπνευματώδη ποτά (3,91%), για είδη ζαχαροπλαστικής (6,46%) και άλλα τρόφιμα (1,35%).

Σε σχέση με προηγούμενη έρευνα (1998-1999), παρατηρούνται μειώσεις στις δαπάνες για κρέας, λαχανικά, φρούτα και καφές, τσάϊ, κακάο και αυξήσεις για ψάρια, έλαια και λίπη, γλυκά, ζάχαρη, μέλι, μαρμελάδα και μεταλικά νερά, χυμούς και αναψυκτικά.

Η έρευνα διενεργήθηκε σε τελικό δείγμα 6.555 ιδιωτικών νοικοκυριών με 17.386 μέλη και το χρονικό διάστημα που διήρκεσε ήταν από το Φεβρουάριο του 2004 έως τον Ιανουάριο του 2005.