Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 17 Αυγούστου 2015 08:21

Πτώση της επιβατικής κίνησης στην ακτοπλοΐα κατά 12,38%

Πάνω από 250.000 επιβάτες έχασε τον Ιούλιο και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου η ελληνική ακτοπλοΐα που δραστηριοποιείται στο Αιγαίο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Λιμενικού Σώματος.

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Πάνω από 250.000 επιβάτες έχασε τον Ιούλιο και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου η ελληνική ακτοπλοΐα που δραστηριοποιείται στο Αιγαίο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Λιμενικού Σώματος.

Ομως η πτώση της κίνησης, που σημαίνει ενδεχομένως λιγότερα έσοδα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, αντισταθμίζεται από τη σημαντική μείωση του κόστους των καυσίμων, ενώ στα θετικά της φετινής σεζόν θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τα σχεδόν μηδενικά προβλήματα εξυπηρέτησης που αντιμετώπισαν οι επιβάτες.

Ειδικότερα τον Ιούλιο η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 12,38%, με 4,6% λιγότερα δρομολόγια.

Οι επιβάτες που διακινήθηκαν από τα λιμάνια του Πειραιά (συμπεριλαμβανομένου του Αργοσαρωνικού), της Ραφήνας και του Λαυρίου ανήλθαν σε 1.468.727 έναντι 1.676.416 τον ίδιο μήνα πέρυσι, ήταν δηλαδή λιγότεροι κατά 207.689.

Επίσης μείωση κατά 18,09% σημειώθηκε στα μεταφερόμενα Ι.Χ. αυτοκίνητα και κατά 15,26% στα φορτηγά.

Μικρότερη μείωση

Το διάστημα 1-15 Αυγούστου η εικόνα βελτιώθηκε κάπως σε σύγκριση με πέρυσι το ίδιο διάστημα, καθώς η μείωση της επιβατικής κίνησης ήταν μόλις -5,95%, με 5,93% λιγότερα δρομολόγια.

Το διάστημα 1-15 Αυγούστου διακινήθηκαν από τον Πειραιά (συμπεριλαμβανομένου του Αργοσαρωνικού), τη Ραφήνα και το Λαύριο 999.256 επιβάτες έναντι 1.062.483 επιβατών πέρυσι, δηλαδή ήταν λιγότεροι κατά 63.227.

Τα στοιχεία προέρχονται από τις λιμενικές αρχές, ωστόσο δεν περιλαμβάνουν τρεις ημέρες του φετινού Ιουλίου στον Πειραιά και μία ημέρα στο Λαύριο και Αργοσαρωνικό.

Επίσης δεν περιλαμβάνει μία ημέρα του Αυγούστου από τη Ραφήνα.

Αργοσαρωνικός

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι τον Αύγουστο η συνολική εικόνα σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση διαφοροποιείται με βάση τον προορισμό. Ετσι οι γραμμές του Αργοσαρωνικού εμφανίζουν θετικό πρόσημο, καθώς οι επιβάτες προτίμησαν μικρές αποδράσεις στα κοντινά νησιά από τις διακοπές σε πιο απομακρυσμένα, που σημαίνει και υψηλότερος εν δυνάμει ναύλος.

Ειδικότερα το διάστημα 1-15 Αυγούστου η επιβατική κίνηση στον Αργοσαρωνικό εμφάνισε άνοδο 5,26% έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος, ενώ αυξημένη κατά 3,74% ήταν το ίδιο διάστημα η επιβατική κίνηση και από το Λαύριο.

Η πτώση της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης είναι σημαντική για τους δύο μήνες στη διάρκεια των οποίων οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μεταφέρουν το 40% των επιβατών όλου του έτους.

Ωστόσο, ειδικά φέτος η σημαντική αυτή πτώση της κίνησης που δεν ήταν αναμενόμενη, καθώς η χρονιά είχε ξεκινήσει καλύτερα από πέρυσι, θα καλυφθεί εν μέρει από τη σημαντική μείωση του κόστους των καυσίμων.

Καύσιμα - πρόσφυγες

Σημειώνεται ότι η μέση τιμή των καυσίμων μειώθηκε φέτος κατά 24% σε σύγκριση με πέρυσι.

Είναι η τρίτη χρονιά που τα καύσιμα μειώνονται και το γεγονός αυτό αναμένεται να εκφρασθεί και στα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Οπως αναφέρουν στη «Ν» ακτοπλοϊκοί παράγοντες, ο κλάδος είχε προϋπολογίσει φέτος μία χρονιά καλύτερη από πέρυσι.

Ωστόσο τα capital controls που επεβλήθησαν στο τέλος Ιουνίου άλλαξαν άρδην το κλίμα, με αποτέλεσμα την καθίζηση της επιβατικής κίνησης.

Το γεγονός ότι τα πράγματα δεν ήταν ακόμη χειρότερα οφείλονται σε δύο λόγους.

Αφενός στην αυξημένη διεθνή τουριστική κίνηση και αφετέρου στους πρόσφυγες.

Τα πλοία που είναι δρομολογημένα στις γραμμές των Δωδεκανήσων και της Χίου - Μυτιλήνης είχαν αυξημένες πληρότητες στην επιστροφή τους προς τον Πειραιά τους δύο τελευταίους μήνες χάρη στις στρατιές των προσφύγων που μετέφεραν από Μυτιλήνη και Κω (κυρίως).

Γενικότερα θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ακτοπλόοι εμφανίζονται δικαιωμένοι, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, στις προβλέψεις τους  για μία ομαλή ακτοπλοϊκή θερινή σεζόν, καθώς τα προβλήματα εξυπηρέτησης των νησιών ήταν ελάχιστα, αφού λόγω των αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο τα τελευταία δύο χρόνια εισήλθαν στην αγορά περισσότερα πλοία, κυρίως ταχύπλοα αλλά και συμβατικά, ενώ παράλληλα βελτιώθηκε σημαντικά και η εξυπηρέτηση των γραμμών του Ανατολικού Αιγαίου (Σάμου, Ικαρίας, Λήμνου, Μυτιλήνης) όπου «παραδοσιακά» παρουσιάζονταν πολλά προβλήματα.