Ράλι-ανάσα πραγματοποιούν το τελευταίο διάστημα οι ναύλοι στα capes, καθώς μόνο το προηγούμενο τριήμερο (Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη) οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά 19,48% σε σύγκριση με την προηγούμενη Παρασκευή, οδηγώντας ψηλότερα και τον βασικό δείκτη της ναυλαγοράς, τον BDI, ο οποίος έκανε χθες νέο ιστορικό υψηλό έτους στις 1.222 μονάδες.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καργεώργου
[email protected]
Ράλι-ανάσα πραγματοποιούν το τελευταίο διάστημα οι ναύλοι στα capes, καθώς μόνο το προηγούμενο τριήμερο (Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη) οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά 19,48% σε σύγκριση με την προηγούμενη Παρασκευή, οδηγώντας ψηλότερα και τον βασικό δείκτη της ναυλαγοράς, τον BDI, ο οποίος έκανε χθες νέο ιστορικό υψηλό έτους στις 1.222 μονάδες.
Το τελευταίο διάστημα ο δείκτης των capes, ο BCI, κινείται έντονα ανοδικά, ως αποτέλεσμα της ανόδου των ναύλων και της προσπάθειας των Κινέζων να ανανεώσουν τα αποθέματά τους που βρέθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα, σύμφωνα με τον αναλυτή Γιώργο Λογοθέτη της «George Moundreas».
Οπως υπολογίζει από την πλευρά του ο Erik Nikolai Stavseth, αναλυτής της Arctic Securities, τα κινεζικά αποθέματα μειώθηκαν κατά 30 εκατομμύρια τόνους το διάστημα μεταξύ Σεπτεμβρίου και Μαΐου και άρχισαν πάλι να αυξάνουν τον Ιούλιο.
Μακροπρόθεσμη διάρκεια
Πάντως, ο ίδιος αναλυτής δεν περιμένει να είναι μακροπρόθεσμης διάρκειας η «άνοιξη» στη ζήτηση πλοίων capes, καθώς ήδη ένα μέρος της ανανέωσης των αποθεμάτων έχει συντελεστεί και αντικατοπτρίζεται στις τιμές των ναύλων.
Από την πλευρά του ο κ. Λογοθέτης θεωρεί ότι οι προσδοκίες για συνέχιση του θετικού αυτού momentum είναι βάσιμες καθώς, παρά την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, οι εισαγωγές Iron Ore θα συνεχιστούν λόγω των ιδιαίτερα χαμηλών αποθεμάτων, αλλά και της χαμηλής τιμής του μεταλλεύματος.
Εκτιμάται ότι οι εξαγωγές Iron Ore από την Αυστραλία και τη Βραζιλία το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα παρουσιάσουν αύξηση τουλάχιστον κατά 78 εκατ. τόνους συγκριτικά µε το πρώτο εξάμηνο.
Επισημαίνεται ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2014, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 71,2 εκατ. τόνους.
Μειωμένη προσφορά
Παράλληλα, ο επόμενος σημαντικός λόγος για τη θετική πορεία των Capes σε συνδυασμό με την προαναφερόμενη αύξηση της ζήτησης, είναι και η μείωση της προσφοράς στον στόλο των Capes.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο του Ιουνίου παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία μόλις έξι νεότευκτα Capes, ενώ το ίδιο διάστημα πέντε οδηγήθηκαν προς διάλυση.
Το πρώτο εξάμηνο του έτους, ο αριθμός των Capes μειώθηκε από 1.637 πλοία σε 1.615 πλοία, καθώς την ίδια περίοδο περίπου 70 Capes οδηγήθηκαν προς διάλυση, με τον Απρίλιο μόνο να κλείνει σε επίπεδα ρεκόρ με 21 Capes να φτάνουν στα διαλυτήρια.
Την ίδια στιγμή, με μόνη εξαίρεση την παραγγελία για ένα Cape 210.000 DWT με παράδοση το 2018, καμία παραγγελία δεν έχει καταγραφεί κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου, ενώ το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται στα 284 Capes, που αντιστοιχούν σε 34,6 εκατομμύρια DWT και στο 18,3% του υπάρχοντος στόλου.
Παραμένει χαμηλά
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ανάλυση του Forbes, όπου σημειώνεται ότι ο BDI από τον Φεβρουάριο έχει αυξηθεί κατά περίπου 120%, αλλά συνεχίζει και είναι περίπου 90% μειωμένος από τα υψηλά επίπεδα ρεκόρ του 2008.
Παράλληλα, εκτιμάται ότι η τρέχουσα βελτίωση της ναυλαγοράς οφείλεται και στην αύξηση από την Κίνα των εισαγωγών σε καλαμπόκι, οι οποίες αυξήθηκαν σχεδόν 30 φορές σε ετήσια βάση φτάνοντας τις 872.919 τόνους.
Στο σύνολο του πρώτου εξαμήνου του έτους οι εισαγωγές της Κίνας έκλεισαν στα 2,65 εκατ. τόνους, σχεδόν διπλάσια ποσότητα από την αντίστοιχη του 2014.
Ο κύριος όγκος των εισαγωγών προήλθε από την Ανατολική Ευρώπη, αλλά κυρίως από την Ουκρανία, σε ποσοστό 88%. Συνολικά το πρώτο εξάμηνο οι εισαγωγές από την Ανατολική Ευρώπη αυξήθηκαν 852% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2014.
Η πορεία του δείκτη
Ο μέσος ημερήσιος ναύλος για πλοία τύπου capes αυξήθηκε το τριήμερο κατά 3.359 δολάρια και έφθασε χθες τις 20.601 δολ. Το ίδιο διάστημα ο δείκτης των capes, o BCI, κινήθηκε έντονα ανοδικά κερδίζοντας 395 μονάδες ή 17,8% και έφθασε στις 2.604 μονάδες.