Σχέδιο Δράσης για τον εξορθολογισμό και τη βελτίωση της αλιευτικής νομοθεσίας για την περίοδο 2006-2008 ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής (ΚΑΠ).
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Ε.Ε., το Σχέδιο εντάσσεται στη διαδικασία που έχει ως στόχο την ενθάρρυνση της θέσπισης καλύτερων κανονιστικών ρυθμίσεων σε όλα τα πεδία αρμοδιότητας της Επιτροπής. Οι αναλυτικές προτάσεις καταρτίστηκαν με βάση τα συμπεράσματα του Συμβουλίου σχετικά με την απλούστευση της ΚΑΠ και μετά από εκτενή διαδικασία διαβουλεύσεων με τα κράτη μέλη και τον αλιευτικό κλάδο. Στο Σχέδιο εντοπίζεται σειρά πρωτοβουλιών προτεραιότητας για τα επόμενα τρία έτη, οι οποίες εστιάζονται σε δύο θέματα καίριας σημασίας - τη διατήρηση και τον έλεγχο. Το παρόν αποτελεί το πρώτο τομεακό σχέδιο δράσης που εγκρίνεται από την Επιτροπή, το οποίο θα αποτελέσει την πυξίδα για την έμπρακτη εφαρμογή της στρατηγικής με στόχο την απλούστευση όχι μόνο στον αλιευτικό τομέα, αλλά γενικότερα στην ευρωπαϊκή νομοθεσία.
«Το παρόν σχέδιο δράσης έχει λάβει υπόψη τις εισηγήσεις όλων των ενδιαφερόμενων μερών τα οποία επιθυμούν σαφέστερα και απλούστερα μέτρα στον τομέα της αλιείας. Αν τα μέτρα είναι ευκολότερα κατανοητά, θα τύχουν επίσης ευκολότερης εφαρμογής και παρακολούθησης, διευκολύνοντας τοιουτοτρόπως την εργασία όλων των οικείων παραγόντων. Η παρούσα πρωτοβουλία καταδεικνύει σαφώς τη δέσμευση της Επιτροπής για καλύτερες κανονιστικές ρυθμίσεις, δήλωσε ο Joe Borg, Ευρωπαίος Επίτροπος αρμόδιος για την αλιεία και τις ναυτιλιακές υποθέσεις.
Στόχοι της προσπάθειας απλούστεύσης της ΚΑΠ είναι οι εξής:
- διασφάλιση σαφών και ανεπίδεκτων παρερμηνείας νομοθετικών κειμένων•
- διασφάλιση ότι τόσο οι αλιείς όσο και οι υπάλληλοι της εθνικής διοίκησης έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες που χρειάζονται, σε συνοπτική και ευκολονόητη μορφή και μείωση του φόρτου εργασίας που βαρύνει σήμερα τις ανωτέρω δύο ομάδες παραγόντων συνεπεία άσκοπα πολύπλοκης κανονιστικής νομοθεσίας.
Για το σκοπό αυτό, και αποφασισμένη να διασφαλίσει ότι οι πάσης φύσεως νέες νομοθετικές πράξεις και όλα τα μέσα που υποβάλλονται σήμερα σε επανεξέταση θα πληρούν στο μέλλον τα ανωτέρω κριτήρια, η Επιτροπή εντόπισε ορισμένους κανονισμούς που ισχύουν σήμερα, ως κατά προτεραιότητα στόχους για αναδιάρθρωση και αναθεώρηση. Οι κανονισμοί αυτοί περιλαμβάνουν μέσα που ασχολούνται με τα TAC, τις ποσοστώσεις και την αλιευτική προσπάθεια, τεχνικά μέτρα για την προστασία των ιχθυδίων, συλλογή και διαχείριση δεδομένων, μέτρα παρακολούθησης, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρονικών συστημάτων παρακολούθησης, υποχρεώσεις σύνταξης εκθέσεων, άδειες αλιείας εκτός των κοινοτικών υδάτων.
Έχοντας ως επίκεντρο τη διατήρηση και τον έλεγχο, η Επιτροπή ελπίζει να βελτιώσει τις συνθήκες εργασίας τόσο των αλιέων όσο και των δημοσίων υπαλλήλων που είναι αρμόδιοι για αλιευτικά θέματα, ενθαρρύνοντας τοιουτοτρόπως την αποτελεσματική, αποδοτική και διαφανή εφαρμογή της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής.
Η εν λόγω διαδικασία απλούστευσης και βελτίωσης συμβαδίζει απόλυτα με την ανάληψη, εκ μέρους της Επιτροπής, της βελτίωσης των διαβουλεύσεων με όλους τους παράγοντες του αλιευτικού τομέα. Ως εκ τούτου, το σχέδιο δράσης περιλαμβάνει ειδικές δεσμεύσεις για έγκαιρες και πληρέστερες διαβουλεύσεις και για μεγαλύτερη ανάμειξη των παραγόντων του κλάδου όχι μόνο στη διαμόρφωση της πολιτικής, αλλά και στη διασφάλιση ότι ιδιαίτερα οι αλιείς θα ενημερώνονται πλήρως για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους.
Το σχέδιο δράσης επισφραγίζει επίσης άλλες πρόσφατες πρωτοβουλίες, τις οποίες ανέλαβε η Επιτροπή στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της ΚΑΠ, μεταξύ άλλων την υιοθέτηση πολυετούς προσέγγισης ως προς τη στρατηγική διατήρησης, τη στόχευση των μέτρων διατήρησης ανά αλιευτική περιοχή ή τύπο αλιείας, την καλύτερη συνεκτίμηση των αλληλεπιδράσεων μεταξύ της αλιείας και του περιβάλλοντος στην έρευνα και στη συλλογή δεδομένων, και την επέκταση της χρήσης προηγμένων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων συστημάτων πληροφορικής, στις εργασίες ελέγχου, παρακολούθησης και σύνταξης εκθέσεων.
Πολλές από τις αναλυτικές προτάσεις που εκτίθενται στο σχέδιο απορρέουν από γενικές αρχές, τις οποίες η Επιτροπή έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζει στη νέα νομοθεσία. Τοιουτοτρόπως, για παράδειγμα, οι προτάσεις για τα TAC 2006 και τις ποσοστώσεις στη Βαλτική Θάλασσα διαχωρίστηκαν από τη γενική πρόταση για TAC και ποσοστώσεις, η οποία καλύπτει τα υπόλοιπα κοινοτικά ύδατα και υποβλήθηκαν, κατά συνέπεια, στο Συμβούλιο ένα μήνα πριν από τη συνήθη ημερομηνία έναρξης της ετήσιας διαδικασίας έγκρισης TAC και ποσοστώσεων. Παρομοίως, η πρόσφατη πρόταση για τεχνικά μέτρα στη Βαλτική Θάλασσα καταδεικνύει το τι μπορεί να επιτευχθεί στην πράξη όταν όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη είναι αποφασισμένα να καταστήσουν πραγματικότητα την απλούστευση.
Στο σχέδιο δράσης 2006-2008 παρατίθεται φιλόδοξο πρόγραμμα εργασιών για την Επιτροπή και τους εταίρους της για την επόμενη τριετία. Όταν θα μεταφερθεί στην πράξη, θα αντιπροσωπεύει μείζονα πρόοδο προς μια κοινή αλιευτική πολιτική, η οποία όχι μόνο είναι πλέον ευκολονόητη και ευκολοεφάρμοστη, αλλά και θα διαθέτει πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να επιτύχει τα διπλό στόχο, δηλαδή επικερδή και βιώσιμο ευρωπαϊκό αλιευτικό κλάδο, βασιζόμενο σε ικανοποιητικά ιχθυαποθέματα και υγιές θαλάσσιο περιβάλλον.