Συντονισμένη στον ρυθμό της παγκόσμιας οικονομίας βρίσκεται η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία, η οποία δεν επηρεάζεται από την κρίση που βιώνει η Ελλάδα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Συντονισμένη στον ρυθμό της παγκόσμιας οικονομίας βρίσκεται η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία, η οποία δεν επηρεάζεται από την κρίση που βιώνει η Ελλάδα.
Οι πρόσφατες διαπιστώσεις της Morgan Stanley, η οποία ανέφερε ότι οποιαδήποτε εξέλιξη και να έχει η κρίση στην ελληνική οικονομία δεν θα επηρεάσει σε καμία περίπτωση τη λειτουργία των ναυτιλιακών εταιρειών της ποντοπόρου, επιβεβαιώνονται και από την πορεία της μετοχής των εισηγμένων στα ξένα χρηματιστήρια. «Μόνο μια επιδείνωση της παγκόσμιας οικονομίας μπορεί να έχει αντίκτυπο στην ελληνόκτητη ποντοπόρο ναυτιλία» επισημαίνει χαρακτηριστικά η Morgan Stanley.
Την Παρασκευή 10 Ιουλίου και ενώ είχαν επιβληθεί τα capital controls και η διαπραγμάτευση για την παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη βρισκόταν στην κόψη του ξυραφιού, η αξία των μετοχών 24 ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών που είναι εισηγμένες στις αγορές των ΗΠΑ παρέμεινε τελείως ανεπηρέαστη.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εβδομαδιαία αναφορά της Intermodal, από τις 24 εταιρείες που εξετάζονται οι 13 σημείωσαν πτώση σε σχέση με το κλείσιμο στις 3 Ιουλίου, ενώ 11 αύξησαν την τιμή τους.
Τη μεγαλύτερη πτώση κατέγραψε η Starbulk με 11,7% και τη μικρότερη η Diana Shipping με 0,4%. Επίσης τη μεγαλύτερη αύξηση σημείωσε η Eagle Bulk με 8,8% και τη μικρότερη η TEN και η Capital με 0,6%.
Την ίδια εβδομάδα ο Nasdaq έκλεινε με απώλειες 0,2% σε σχέση με το προηγούμενο επταήμερο και ο Dow Jones με κέρδη 0,2%.
Η αγορά
Αντίθετα με την ελληνική κρίση, η ναυτιλία επηρεάζεται άμεσα από τις εξελίξεις στην Κίνα. Σύμφωνα με τον Γιώργο Λογοθέτη της G. Moundreas, στη χρηματιστηριακή κρίση στην Κίνα δόθηκε με παρέμβαση της κυβέρνησης προσωρινή λύση. «Το πρόβληµα δεν λύθηκε, καθώς η λύση που ακολουθήθηκε είναι της λογικής κρυψίµατος κάτω από τα χαλάκι, δηλαδή βραχυπρόθεσµη και σίγουρα τέτοιου είδους δοµικά προβλήµατα θα µας απασχολήσουν ξανά».
Οσον αφορά την πορεία των ναύλων, τις τελευταίες 10 ημέρες ο δείκτης της ναυλαγοράς παρουσιάζει διαρκή άνοδο και έχει δημιουργήσει προσδοκίες, ενώ έχει συμπαρασύρει και τις τιμές στη second hand.
«Διατηρούµε κάποιες επιφυλάξεις για το αν η θετική συµπεριφορά του δείκτη συνεχιστεί και για πόσο διάστημα, ή για το αν θα καταφέρει να σταθεροποιηθεί σε αυτά τα επίπεδα και δεν πρόκειται για µία πρόσκαιρη αναλαµπή, καθώς δεν έχει υπάρξει αλλαγή στα θεµελιώδη µεγέθη που να µας δηµιουργεί την πεποίθηση ότι σύντοµα δεν θα υπάρξει κάποιο πισωγύρισµα», σημειώνεται χαρακτηριστικά από τον οικονομικό αναλυτή της G. Moundreas.
Ενας παράγοντας που έδωσε ώθηση στην άνοδο του δείκτη ήταν η πρόσφατη αλλαγή ρότας στις έως τώρα µειωµένες εισαγωγές άνθρακα από την Κίνα. Συγκεκριµένα, λόγω της αυξηµένης ενεργειακής ζήτησης την περίοδο του καλοκαιριού και σε μια εποχή που τα αποθέµατα σε άνθρακα είναι χαµηλά οδήγησε και πάλι στην αύξηση των εισαγωγών. Σε αυτό έπαιξε ρόλο και το γεγονός ότι το χαμηλότερης ποιότητας coal που παράγει η Κίνα είναι πιο ακριβό από το αυστραλιανό.
Σύµφωνα µε τα προκαταρκτικά στοιχεία από το General Administration of Customs της Κίνας, οι εισαγωγές της έχουν παρουσιάσει θετικό πρόσημο τον Ιούνιο, ύστερα από µία αρνητική πορεία που κράτησε περίπου ένα χρόνο.
Παράλληλα και τα αποθέµατα σιδηρομεταλλεύματος στα κύρια λιµάνια της Κίνας συνέχισαν να παρουσιάζουν πτωτική πορεία για 8η συνεχόµενη εβδοµάδα. Στις αρχές Ιουνίου υπολογιζόντουσαν περίπου στους 83,8 εκατ. τόνους, µειωµένα κατά 17,5% σε ετήσια βάση και έχοντας φτάσει στο χαµηλότερο σηµείο από τον Νοέµβριο του 2013.
«Οπως είναι φυσικό, η πτώση των αποθεµάτων έχει αρχίσει και τροφοδοτεί την αύξηση των τιµών του Iron Ore, από το χαµηλό των 46,70 δολαρίων τον τόνο φέτος τον Απρίλιο αλλά ακόµη συνεχίζει να κυµαίνεται κάτω από το 50% από το υψηλό του 2014 που ήταν στα 135 δολάρια τον τόνο», σημειώνει ο κ. Λογοθέτης και καταλήγει: «Οι εισαγωγές τον Ιούνιο έκλεισαν στους 74,96 εκατ. τόνους, αύξηση 5,8% σε µηνιαία βάση, αλλά µόλις 0,5% σε ετήσια βάση. Στο σύνολο του εξαµήνου οι εισαγωγές έκλεισαν στους 452,9 εκατ. τόνους, µειωµένες κατά 0,9% από την αντίστοιχη περίοδο του 2014».
Στηρίζουν τη σημαία
Η ελληνόκτητη ναυτιλία συνεχίζει να υποστηρίζει την ελληνική σημαία. Μέσα σε λίγες ημέρες το υπουργείο Ναυτιλίας προχώρησε σε ντεμαράζ
-συνολικά 15- αποδοχής αιτήσεων ποντοπόρων πλοίων για εγγραφή στο ελληνικό νηολόγιο.