«Κλείδωσε» η ναυπηγοεπισκευή στο Πέραμα και ετοιμάζεται να μετακομίσει σε πιο φιλόξενα εδάφη. Τρόπο διαφυγής αναζητούν οι επιχειρηματίες που πραγματοποιούν εργασίες και επισκευές σε πλοία στη χώρα μας, αφού θεωρούν ότι έπειτα από μια πενταετία σκληρής κρίσης στον κλάδο, οι τελευταίες εξελίξεις και τα «capital controls» θα επιφέρουν το τελειωτικό χτύπημα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Κλείδωσε» η ναυπηγοεπισκευή στο Πέραμα και ετοιμάζεται να μετακομίσει σε πιο φιλόξενα εδάφη. Τρόπο διαφυγής αναζητούν οι επιχειρηματίες που πραγματοποιούν εργασίες και επισκευές σε πλοία στη χώρα μας, αφού θεωρούν ότι έπειτα από μια πενταετία σκληρής κρίσης στον κλάδο, οι τελευταίες εξελίξεις και τα «capital controls» θα επιφέρουν το τελειωτικό χτύπημα.
Μεγάλος αριθμός εταιρειών, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», σχεδιάζει να αλλάξει έδρα και να μετακομίσει σε άλλη χώρα της Ε.Ε. προκειμένου να αποφύγει τον χρηματοπιστωτικό στραγγαλισμό, αλλά και να γλιτώσει επιτέλους από την απίστευτη γραφειοκρατία που επικρατεί στην Ελλάδα.
Κάποιες εταιρείες του χώρου, που στο παρελθόν μάλιστα είχαν αρνηθεί εξαιρετικές προσφορές χρηματοδότησης από γειτονικές χώρες, προκειμένου να πραγματοποιήσουν εκεί επενδύσεις, τώρα φαίνεται να αλλάζουν ρότα και να ετοιμάζονται σε πρώτη φάση να αλλάξουν έδρα για τις επιχειρήσεις τους.
Αλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται και στο εξωτερικό και στην Ελλάδα, αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο να μεταφέρουν εκτός συνόρων το σύνολο των δραστηριοτήτων τους.
Επιχειρηματίες που έχουν εγκλωβιστεί χρηματοοικονομικά στη χώρα μας και δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν πληρωμές στο εξωτερικό αλλά και να πληρωθούν με ασφάλεια, σχεδιάζουν να μεταφέρουν μόνιμα τα κεφάλαιά τους στο εξωτερικό και να κρατούν στην Ελλάδα ποσά για τις άμεσες ανάγκες και τη μισθοδοσία. Κεφάλαια τα οποία πολύ δύσκολα θα επιστρέψουν στην Ελλάδα στο μέλλον.
«Το κύκνειο άσμα»
Χαρακτηριστική για την κατάσταση που επικρατεί στο Πέραμα είναι και η δήλωση του προέδρου της ΒΙΠΑΣ Σχιστού Γιάννη Πολυχρονόπουλου στη «Ν». «Ο τομέας υπηρεσιών προς τη ναυτιλία στις περιοχές γύρω από το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται σε κρίση εδώ και αρκετά χρόνια. Πολύ φοβάμαι όμως ότι οι τελευταίες εξελίξεις θα αποτελέσουν το κύκνειο άσμα ενός κλάδου που αναπτύχθηκε δίπλα στην ελληνική ναυτιλία τα τελευταία 40 χρόνια».
Αλλά και ο πρόεδρος της Ενωσης Μηχανουργών Θόδωρος Πιτσιρίκος τονίζει ότι η κατάσταση είναι απελπιστική για τις επιχειρήσεις στο Πέραμα, οι οποίες εξετάζουν πολύ σοβαρά να σταματήσουν τη λειτουργία τους αφού δεν υπάρχει κανένα αντικείμενο εργασίας.
«Το γεγονός ότι οι τράπεζες είναι κλειστές, όπως επηρεάζει όλες τις επιχειρήσεις, επηρεάζει και εμάς. Από τη μια δεν γίνονται εισαγωγές πρώτων υλών γιατί δεν υπάρχει η δυνατότητα να αποσταλούν εμβάσματα στο εξωτερικό, και από την άλλη ούτε εξαγωγές μπορούμε να κάνουμε λόγω προβλημάτων που υπάρχουν με τις μεταφορικές εταιρείες».
Σύμφωνα με τον Αγγελο Πλατή, επιχειρηματία και μέλος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά, «η κατάσταση στο Πέραμα έτσι και αλλιώς δεν ήταν καλή. Τώρα υπάρχει όμως τεράστιο πρόβλημα και στις πληρωμές, ενώ όλοι ζητούν να εξοφληθούν με μετρητά, τα οποία όμως δεν υπάρχουν».
Επιχειρηματίας του κλάδου, ο οποίος θέλει να πραγματοποιήσει άμεσα εισαγωγή πρώτων υλών δεν κρύβει τον εκνευρισμό του αφού εδώ και 48 ώρες αναζητά, χωρίς όμως επιτυχία, κάποια λύση το πρόβλημά του.
«Δεν λειτουργεί τίποτα», αναφέρει στη «Ν» και προσθέτει: «Καταθέτουμε αιτήματα και δεν τα εξετάζει κανείς. Η επιτροπή που έχει συσταθεί είναι ανενεργή. Δεν υπάρχει άνθρωπος να απαντήσει στα δεκάδες ερωτήματα που έχουμε. Ούτε και οι τράπεζες ούτε και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ασχολούνται με τα ζητήματα αυτά που καταστρέφουν την επιχειρηματικότητα».
Οσον αφορά τα μηνύματα που λαμβάνουν από το εξωτερικό οι επιχειρηματίες δεν είναι θετικά. Εχουν «παγώσει» οι οποιεσδήποτε συζητήσεις για νέα συμφωνίες. «Οι ξένες εταιρείες αμφισβητούν τη δυνατότητα των ελληνικών επιχειρήσεων να ανταποκριθούν κάτω από αυτές τις συνθήκες σε οποιαδήποτε παραγγελία», σημειώνουν χαρακτηριστικά στη «Ν».
Ραντεβού για εξόφληση
Ομως ούτε και οι πληρωμές προς τις ελληνικές εταιρείες δεν γίνονται, διότι οι Ελληνες επιχειρηματίες στέλνουν μήνυμα προς τους πελάτες να μην καταβάλουν ποσά σε ελληνικούς τραπεζικούς λογαριασμούς, προκειμένου να μην παραμείνουν δεσμευμένα για άγνωστο χρονικό διάστημα.
Οπως επισημάνθηκε χαρακτηριστικά στη «Ν», έχει καταγραφεί περιστατικό όπου δόθηκε ραντεβού σε λιμάνι του εξωτερικού προκειμένου να γίνει εξόφληση ελληνικής επιχείρησης από ξένη εταιρεία με μετρητά.