«Τα πράγματα μπορούν να αλλάξουν και εύκολα» υποστηρίζει ο Paul Nunes, managing director του Accenture Institute for High Performance, ο άνθρωπος που συνέλαβε την ιδέα του Big Bang Disruption κι ήρθε στην Αθήνα για να μοιραστεί πολύτιμα insights με τους ηγέτες των επιχειρήσεων.
Της Λέττας Καλαμαρά
«Τα πράγματα μπορούν να αλλάξουν και εύκολα» υποστηρίζει ο Paul Nunes, managing director του Accenture Institute for High Performance, ο άνθρωπος που συνέλαβε την ιδέα του Big Bang Disruption κι ήρθε στην Αθήνα για να μοιραστεί πολύτιμα insights με τους ηγέτες των επιχειρήσεων. Ο Paul Nunes στο βιβλίο που συνέγραψε με τον αναλυτή της «οικονομίας του internet» Larry Downes, με τίτλο BIG BANG DISRUPTION: Strategy in the Age of Devastating Innovation, προχωρά την έννοια των disruptive technologies ένα βήμα παραπέρα, περιγράφοντας τη θεωρία του Big Bang disruption. «Η θεωρία του Bing Bang Disruption σημαίνει ταυτόχρονη επίθεση σε όλη την αγορά. Το προϊόν είναι καλύτερο, είναι φθηνότερο και προσφέρει καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών», συμπληρώνει ο κ. Νunes.
Οι κανόνες του ανταγωνισμού ανάμεσα στις επιχειρήσεις ξαναγράφονται. Τα μερίδια αγοράς, τα καινοτόμα προϊόντα και οι πρωτοποριακές στρατηγικές marketing δεν αρκούν πλέον για τη διασφάλιση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Κραταιές επιχειρήσεις αλλά και ολόκληροι κλάδοι μπορούν να εξαφανισθούν σε μία νύχτα, καθώς έρχονται αντιμέτωποι με το Big Bang Disruption.
Εδώ και 15 χρόνια, οι ερευνητές του Accenture Institute for High Performance μελετούν το πώς οι «μετασχηματιστικές τεχνολογίες» (disruptive technologies) επηρεάζουν τα επιχειρηματικά μοντέλα και τις δραστηριότητες των οργανισμών. Ο όρος “disruptive technologies” χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1995, όταν οι καθηγητές Clayton Christensen και Michael Porter επισήμαναν ότι οι καλά εδραιωμένοι οργανισμοί απειλούνται από τα φθηνότερα, πλην όμως καινοτόμα προϊόντα μικρότερων εταιρειών, οι οποίες, αφού κερδίσουν την προτίμηση των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων, εξελίσσουν συνεχώς το προϊόν τους, με σκοπό να κερδίσουν και τους καταναλωτές με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη.
Οι bing bang disruptors
Οι big-bang disruptors δεν ανταγωνίζονται μόνο σε όρους ηγεσίας κόστους ή διαφοροποίησης προϊόντος. Επίσης, οι λύσεις που παρέχουν στο κοινό δεν απειλούν μόνο τις επιχειρήσεις συγκεκριμένων κλάδων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι δωρεάν εφαρμογές πλοήγησης (navigators) που αναπτύχθηκαν σε πλατφόρμες iOS και Android, είναι πλέον προ-εγκατεστημένες σε κάθε smartphone και κλόνισαν την κυριαρχία των επί πληρωμή εφαρμογών TomTom, Garmin και Magellan, σχεδόν μέσα σε μια νύχτα.
Η εξέλιξη της τεχνολογίας, οι δομές της σύγχρονης οικονομίας (ιδιαίτερα σε ότι έχει να κάνει με την ανάπτυξη οικοσυστημάτων start-up επιχειρήσεων) και η πρόσβαση σε κεφάλαια εκτός τραπεζικού συστήματος (π.χ. μέσω crowdfunding) επιτρέπουν στους big-bang disruptors να ανταγωνιστούν κάθε επιχείρηση, ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλη ή γνωστή είναι αυτή. Ιδιαίτερα οι επιχειρήσεις στον χώρο της τεχνολογίας και σε κλάδους εντάσεως γνώσης είναι αυτές που κινδυνεύουν περισσότερο από αυτή τη σύγχρονη επιχειρηματική επανάσταση.
Η διείσδυση των big-bang disruptors ακόμα και σε καλά προστατευμένους κλάδους υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν σχεδόν τα πάντα στη στρατηγική τους, στον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσουν και λανσάρουν τα προϊόντα τους, αλλά και στις τακτικές τους για την αντιμετώπιση του ανταγωνισμού.
Στο βιβλίο του, ο Paul Nunes αναλύει το πώς οι πλέον επιτυχημένοι big-bang disruptors, όπως είναι οι Uber, Airbnb και Kickstarter κατόρθωσαν να χτίσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα στην αγορά, κάνοντας ωστόσο ειδική μνεία σε οργανισμούς όπως οι Philips, Citibank, Fujifilm, οι οποίοι όχι μόνο εντόπισαν έγκαιρα τις απειλές των big-bang disruptors, αλλά προσάρμοσαν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα στις απαιτήσεις της νέας εποχής.