Οι Ελληνες φορολογούμενοι έχουν επιβαρυνθεί με 35-45 δισ. χρέος από τις μη συνετές αποφάσεις της κεντρικής εξουσίας την τελευταία τριετία. Αυτό τονίζει ο Paul B. Kazarian, ιδρυτής, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος της Japonica Partners και της Charles & Agnes Kazarian Foundations.
Συνέντευξη στον Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Οι Ελληνες φορολογούμενοι έχουν επιβαρυνθεί με 35-45 δισ. χρέος από τις μη συνετές αποφάσεις της κεντρικής εξουσίας την τελευταία τριετία.
Αυτό τονίζει ο Paul B. Kazarian, ιδρυτής, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος της Japonica Partners και της Charles & Agnes Kazarian Foundations.
Στην ευκαιρία που είχαμε να μιλήσουμε μαζί του, μας εξήγησε πόσο σημαντική θεωρεί την εφαρμογή των προτύπων IPSAS στην Ελλάδα.
Μέσα από αυτά, ο ίδιος βλέπει τη διέξοδο από το βαρύ χρέος της χώρας μας. Στηλιτεύει ευθέως τις οικονομικές αποφάσεις των κυβερνήσεων από τον Μάρτιο του 2012 και μετά.
Σύμφωνα με τον κ. Kazarian, το δημόσιο πρωτογενές έλλειμμα, κατά το πρώτο τρίμηνο, μπορεί να είναι σχεδόν το 40% των συνολικών κρατικών εσόδων…
Πόσο σύντομα μπορεί η Ελλάδα να εφαρμόσει τα πρότυπα IPSAS και να μειώσει το χρέος της;
«Αυτοί που εφαρμόζουν τα πρότυπα IPSAS θα πρέπει να κερδίσουν την ευγνωμοσύνη όλων. Η Ελλάδα μπορεί να αναφέρει, με ένα πολύ επαγγελματικό τρόπο, ένα προκαταρκτικό μέγεθος καθαρού χρέους μέσα στις επόμενες 30 ημέρες.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης ανακοίνωσε πρόσφατα, σε μια ιστορική ομιλία του, ότι η κυβέρνηση θα εφαρμόσει τα IPSAS».
Υπάρχουν εκτιμήσεις για το ποιο θα είναι το νέο ύψος του χρέους;
«Προκαταρκτικές εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το χρέος θα μειωθεί πάνω από 300 δισεκατομμύρια ευρώ, σε περίπου 125 δισεκατομμύρια ευρώ, και στη συνέχεια θα μειωθεί περαιτέρω, με τη χρήση της διεθνώς αποδεκτής φόρμουλας, αφαιρώντας τα χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία που κατέχει η κυβέρνηση, οπότε θα φθάσει περίπου στα 30 δισεκατομμύρια ευρώ, με βάση τα δεδομένα του 2013».
Συγκρίνοντας το καθαρό χρέος της Ελλάδας, επί τη βάσει των προτύπων IPSAS, σε σχέση με αυτό άλλων χώρων της Ευρωζώνης, πόσο είναι;
«Το καθαρό χρέος της Ελλάδας συχνά μετριέται ως ποσοστό του ΑΕΠ σε σύγκριση με άλλες χώρες. Χρησιμοποιώντας τη φόρμουλα, το καθαρό χρέος της Ελλάδας στο τέλος του 2013 ήταν 18% του ΑΕΠ σε σχέση με το 80% των άλλων συγκρίσιμων χωρών της Ευρωζώνης».
Διαθέτει η κυβέρνηση τους πόρους για να υπολογίσει το ορθό μέγεθος του χρέους και να εκπαιδεύσει αποτελεσματικά τον Ελληνα φορολογούμενο και τον κόσμο εκτός Ελλάδας;
«Εχουν τους εσωτερικούς πόρους, αλλά έχουν την τάση να μην τους χρησιμοποιούν. Πολύ συχνά, οι αποφάσεις στελέχωσης λαμβάνονται για άλλους λόγους, πέραν των ουσιαστικών. Αυτή είναι μια προφανής παρατήρηση, η οποία δεν είναι άγνωστη σε κανέναν...».
Πόσο σημαντική μεταρρύθμιση είναι η παροχή δημόσιων οικονομικών πληροφοριών με ακρίβεια;
«Δεν πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι ακριβείς κρατικές οικονομικές πληροφορίες αποτελούν την πιο σημαντική μεταρρύθμιση και την αφετηρία όλων των άλλων μεταρρυθμίσεων».
Μπορεί να επιτευχθεί η οικοδόμηση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας χωρίς την εφαρμογή των IPSAS;
«Η οικοδόμηση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας θα πρέπει να είναι η πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης. Για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης η πιο σημαντική μεταρρύθμιση είναι η διαφάνεια και η λογοδοσία. Και για να επιτευχθεί η διαφάνεια και η λογοδοσία των δημόσιων οικονομικών, τα IPSAS αποτελούν το σημείο εκκίνησης».
Θα αντιταχθεί κανείς ανοιχτά στα πρότυπα IPSAS;
«Είναι μάλλον απίθανο ότι κάποιος πρόθυμος να συμμετάσχει σε δημόσια συζήτηση για την Ελλάδα θα αντιταχθεί στα IPSAS. Είναι πιο πιθανό οι δυνάμεις που ανησυχούν περισσότερο για τη συνεχιζόμενη διαφθορά να χρησιμοποιήσουν την προπαγάνδα με σκοπό να αποσπάσουν την προσοχή των φορολογουμένων σε άλλα πιο …συναισθηματικά φορτισμένα ζητήματα».
Με ποιο τρόπο μπορεί να επιτευχθεί η ταχύτερη υιοθέτηση των ΔΛΠ;
«Μπορούν οι ίδιοι οι Ελληνες πολίτες να λάβουν μέρος σε ένα κουίζ στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.MostImporantReform.info. Στη συνέχεια, να θέσουν στους Ελληνες υπουργούς τα ίδια ερωτήματα και μετά να αναρτήσουν τις απαντήσεις τους στο Διαδίκτυο».
Πόσες υπολογίζονται οι πληρωμές τόκων για την Ελλάδα, σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρωζώνης;
«Η δαπάνη τόκων -σε μετρητά- της Ελλάδας που προβλέπεται για το 2015 θα είναι περίπου 2,8% των δημόσιων εσόδων σε σύγκριση με το περίπου 10% για τις άλλες συγκρίσιμες χώρες της Ευρωζώνης».
Πόση υπολογίζεται η βοήθεια που λαμβάνει η Ελλάδα κάθε χρόνο από την Ευρωπαϊκή Ενωση;
«Κατά μέσο όρο η Ελλάδα λαμβάνει από την Ευρωπαϊκή Ενωση περίπου 7 δισεκατομμύρια ευρώ σε κεφάλαια, ανά έτος, εκ των οποίων τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ είναι δωρεάν βοήθεια, χρήματα που δεν χρειάζεται να γυρίσει πίσω και ένα άλλο ποσό, ύψους 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ, έρχεται υπό μορφή δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Υπολογίζοντας το σύνολο των ελεύθερων κεφαλαίων από την Ευρωπαϊκή Ενωση στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1990, η χώρα έχει αποφύγει περίπου 160 δισεκατομμύρια ευρώ χρέος!».
Ποιο θα ήταν το κόστος εάν δεν είχαν ληφθεί από τις κυβερνήσεις από τον Μάρτιο του 2012 οι μη συνετές οικονομικές αποφάσεις, όσον αφορά τη συμμετοχή στον δημόσιο τομέα;
«Οι προκαταρκτικοί υπολογισμοί δείχνουν ότι οι μη συνετές οικονομικές αποφάσεις, εν μέρει, ως αποτέλεσμα της μη εφαρμογής των προτύπων IPSAS, και επομένως μη παροχής ακριβών οικονομικών στοιχείων, έχουν κοστίσει στους Ελληνες φορολογούμενους μεταξύ 35-45 δισεκατομμυρίων ευρώ».
Θα μπορούσαν οι αριθμοί πρωτογενούς πλεονάσματος να είχαν αναφερθεί με μεγαλύτερη ακρίβεια;
«Με ορθούς υπολογισμούς, οι οποίοι θα μπορούσαν να επιβεβαιωθούν από ανεξάρτητους ελέγχους, οι αριθμοί πρωτογενούς πλεονάσματος, με βάση τα πρότυπα IPSAS, πιθανότατα θα έδειχναν πως πέρυσι η Ελλάδα είχε πρωτογενές έλλειμμα 5,5%, ως ποσοστό του ΑΕΠ, και όχι πλεόνασμα 2,9% που προβλεπόταν από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Παράλληλα και ένα πρωτογενές έλλειμμα 14% το πρώτο τρίμηνο και όχι το πρωτογενές πλεόνασμα 3,9% που επαναλαμβάνεται τόσο συχνά.
Με άλλα λόγια, το δημόσιο πρωτογενές έλλειμμα κατά το πρώτο τρίμηνο μπορεί να είναι σχεδόν το 40% των συνολικών κρατικών εσόδων. Ναι, οι δαπάνες υπερβαίνουν τα έσοδα κατά 40%».
Ποια είναι η Japonica
Ο Paul B. Kazarian είναι ο ιδρυτής, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος της Japonica Partners και της Charles & Agnes Kazarian Foundations. H Japonica Partners, που ιδρύθηκε το 1988, είναι μια ιδιωτική επιχείρηση επενδύσεων.
H Japonica είναι ένθερμος υποστηρικτής των πρωτοβουλιών για τη βελτίωση των δημοσιονομικών κρατικών επιδόσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, μεταξύ άλλων και ως επικεφαλής διοργανώτρια των δύο συνεδρίων της Νέας Εποχής στην Ανεξάρτητη Λογιστική.
Η Japonica είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατόχους Ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου. Αλλες δημόσιες επενδύσεις της Japonica περιλαμβάνουν: την αναδιοργάνωση ύψους 690.000.000 δολ. της Fortune 200 Allegheny International, την ανάκαμψη ύψους 1.500.000 δολ. της Fortune 300 Sunbeam-Oster, Inc., όπου η Japonica ήταν πλειοψηφικός μέτοχος, την επέμβαση σωτηρίας με ποσό ύψους 1.600.000.000 δολ. για τη Fortune 300 CNW Corp., όπου η Japonica ήταν η μεγαλύτερη ιδιωτική μέτοχος, και την πρόταση για αναδιάρθρωση ύψους 2.400.000.000 δολ. της Fortune 100 Borden, Inc.
Ο Kazarian ήταν πρόεδρος, διευθύνων σύμβουλος και οικονομικός διευθυντής της Fortune 300 Sunbeam-Oster κατά τη διάρκεια της ανανέωσής της από την αναδιοργάνωση μέσω του ΙΡΟ.
Ο Kazarian είναι ένας Αμερικανός αρμενικής καταγωγής, του οποίου οι παππούδες επέζησαν της Γενοκτονίας των Αρμενίων.