Οι χώρες της Ασίας απαρτίζουν την κορυφαία πεντάδα με τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο, σύμφωνα με την κατάταξη 76 χωρών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, με χώρες της Αφρικής να βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της λίστας, σε μια ένδειξη ότι παιδεία και οικονομική ανάπτυξη έχουν άμεση σχέση μεταξύ τους.
Από την έντυπη έκδοση
Οι χώρες της Ασίας απαρτίζουν την κορυφαία πεντάδα με τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο, σύμφωνα με την κατάταξη 76 χωρών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, με χώρες της Αφρικής να βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της λίστας, σε μια ένδειξη ότι παιδεία και οικονομική ανάπτυξη έχουν άμεση σχέση μεταξύ τους.
Η Σιγκαπούρη διατηρεί για μια ακόμη φορά τα «σκήπτρα» στην κατάταξη των χωρών, ακολουθούμενη από Χονγκ-Κονγκ και Νότια Κορέα, ενώ Ιαπωνία και Ταϊβάν ισοβαθμούν στην τέταρτη θέση. Η κατάταξη έγινε με βάση τις επιδόσεις των μαθητών σε τομείς όπως μαθηματικά και φυσικές επιστήμες, έχοντας ως βάση έναν συνδυασμό διεθνών κριτηρίων αξιολόγησης (tests) σε διάφορες περιοχές, με ενιαία κλίμακα μεταξύ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών.
Μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών η Φινλανδία εμφανίζει την καλύτερη κατάταξη, καταλαμβάνοντας την έκτη θέση, ενώ ακολουθούν η Εσθονία (7η), η Ελβετία (8η) και η Ολλανδία (9η θέση). Ο Καναδάς συμπληρώνει τις δέκα πρώτες χώρες με τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα. Η Βρετανία βρίσκεται στην 20ή θέση, ενώ οι ΗΠΑ καταλαμβάνουν την 28η, όπως και η Ιταλία. Μία θέση πιο πάνω -στην 27η- βρίσκεται η Ισπανία. Η Γερμανία -η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης- καταλαμβάνει τη 13η θέση, ακολουθούμενη από την Αυστραλία. Η Ελλάδα καταλαμβάνει την 40ή θέση της παγκόσμιας κατάταξης, ενώ μία θέση πιο κάτω βρίσκεται η Τουρκία.
«Είναι η πρώτη φορά που διαθέτουμε μια πραγματικά παγκόσμια κλίμακα για την ποιότητα της εκπαίδευσης», τόνισε σε δηλώσεις του ο Αντρέας Σλάιχερ του ΟΟΣΑ. «Στόχος είναι να προσφερθεί σε περισσότερες χώρες, φτωχές και πλούσιες, πρόσβαση σε συγκρίσιμα στοιχεία, με τις χώρες με τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο να ανακαλύψουν τα δυνατά και αδύναμα σημεία, ώστε να διαπιστώσουν τα μακροπρόθεσμα οικονομικά οφέλη από ένα βελτιωμένο σύστημα παιδείας», υποστήριξε ο κ. Σλάιχερ. Ο αξιωματούχος του ΟΟΣΑ επικαλέστηκε ως παράδειγμα τη Σιγκαπούρη, η οποία στη διάρκεια της δεκαετίας του ‘60 είχε υψηλά ποσοστά αναλφαβητισμού και η ανάδειξή της στην κορυφή της λίστας δείχνει πόση πρόοδος μπορεί να επιτευχθεί.
Στον αντίποδα, διαφαίνονται οι «φτωχές» επιδόσεις των ΗΠΑ, που έχουν υποσκελιστεί από αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και από το Βιετνάμ (12η θέση). Επιπλέον, η λίστα αντικατοπτρίζει την υποχώρηση της Σουηδίας στην 35η θέση, με τον ΟΟΣΑ σε ξεχωριστή έκθεσή του να προειδοποιεί πρόσφατα για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει το σουηδικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι χώρες που βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης είναι στην πλειονότητά τους αφρικανικές: Ομάν (72η θέση), Μαρόκο, Ονδούρα, Νότιος Αφρική και Γκάνα (στην 76η θέση).