Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 13 Μαΐου 2015 11:22

ΤΑΙΠΕΔ: «Πράσινο φως» για το 51% του ΟΛΠ

Το «πράσινο φως» για τη συνέχιση του διαγωνισμού πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά έδωσε χθες, σύμφωνα με πληροφορίες, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, αλλάζοντας ωστόσο σημεία αυτού.

Το «πράσινο φως» για τη συνέχιση του διαγωνισμού πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) έδωσε χθες, σύμφωνα με πληροφορίες, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, αλλάζοντας ωστόσο σημεία αυτού.

Η τροποποίηση που προτείνει το Ταμείο αφορά το προς πώληση ποσοστό, από το 67% που προβλεπόταν αρχικά σε 51%. Σύμφωνα με τις ίδιες κυβερνητικές πληροφορίες, το υπόλοιπο 16% θα έχει τη δυνατότητα να το αποκτήσει ο πλειοδότης του διαγωνισμού μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.

Ωστόσο, το θρίλερ της διαδικασίας του διαγωνισμού φαίνεται να συνεχίζεται, αφού την τελική απόφαση θα λάβει το υπουργικό συμβούλιο. Την επισήμανση αυτή κάνει σε ανακοίνωσή της η ΟΜΥΛΕ, η οποία υποστηρίζει ότι σε συνάντηση που είχαν χθες ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας την ενημέρωσε ότι «η απόφαση συνέχισης των διαγωνισμών πώλησης των μετοχών ΟΛΠ και ΟΛΘ είναι θέμα κυβερνητικής απόφασης που θα λάβει το Υπουργικό Συμβούλιο», ενώ η Ομοσπονδία προσέθεσε στην ανακοίνωσή της ότι η εισήγηση του προέδρου για τον ΟΛΠ είναι να μειωθεί το ποσοστό πώλησης στο 51%, ενώ για τον ΟΛΘ εισηγήθηκε να προχωρήσει σε δεύτερο χρόνο.

Ως φαβορί για τον διαγωνισμό πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ φαντάζουν η κινεζική Cosco και η ολλανδική APOM Terminal. Η Cosco ήδη διαχειρίζεται το «φιλέτο» του λιμανιού, τους προβλήτες ΙΙ και III του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, και σχεδιάζει να μετατρέψει το λιμάνι του Πειραιά σε ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης, αφού διαδραματίζει στρατηγικό ρόλο στα σχέδια της Κίνας για τη δημιουργία του θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού. 

Από την άλλη πλευρά, η APM Terminal είναι θυγατρική του μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου στον κόσμο, της Moller Maersk. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Drewry, η APM Terminal βρίσκεται στην τρίτη θέση των μεγαλύτερων global port operator του κόσμου, ενώ δύο θέσεις πιο κάτω είναι η κινεζική Cosco.

Οι υπόλοιποι διαγωνιζόμενοι που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είναι: ICTS, Ports America, Utilico. Η φιλιππινέζικη ICTS μέχρι στιγμής συμμετέχει ενεργά. Αντίθετα, η αμερικανική Ports America, που διαχειρίζεται περίπου 50 λιμάνια στις ΗΠΑ, αλλά και το fund Utilico, δεν έχουν δώσει «σημάδια ζωής» μετά το τέλος της πρώτης φάσης του διαγωνισμού. 

Αντιδράσεις από ΟΜΥΛΕ

Από την πλευρά της η ΟΜΥΛΕ καλεί την κυβέρνηση «έστω και τώρα, να εγκαταλείψει το νεοφιλελεύθερο μοντέλο ξεπουλήματος των λιμανιών, να ακυρώσει τους διαγωνισμούς για ΟΛΠ και ΟΛΘ και να προχωρήσει στην ενίσχυση των δημόσιων λιμανιών με επενδύσεις, προσλήψεις και ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις».