Θολοί είναι οι αναπτυξιακοί στόχοι της κυβέρνησης για το 2015 και στα επόμενα έτη, καθώς στους «θεσμούς» έχουν κοινοποιηθεί ήδη τρία σενάρια για τον ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ του τρέχοντος έτους, που επηρεάζουν αντίστοιχα την εξέλιξη του δημοσιονομικού αποτελέσματος, του δημοσίου χρέους αλλά και δυσχεραίνουν την όλη διαδικασία της διαπραγμάτευσης.
Του Πάνου Κακούρη
[email protected]
Θολοί είναι οι αναπτυξιακοί στόχοι της κυβέρνησης για το 2015 και στα επόμενα έτη, καθώς στους «θεσμούς» έχουν κοινοποιηθεί ήδη τρία σενάρια για τον ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ του τρέχοντος έτους, που επηρεάζουν αντίστοιχα την εξέλιξη του δημοσιονομικού αποτελέσματος, του δημοσίου χρέους αλλά και δυσχεραίνουν την όλη διαδικασία της διαπραγμάτευσης.
Στο Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων 2015, που υποβλήθηκε τον Απρίλιο στην Κομισιόν, στο πλαίσιο της τακτικής υποχρέωσης όλων των κρατών της Ε.Ε., η εκτίμηση του υπουργείου Οικονομικών για τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2015 είναι στο 0,8%.
Ωστόσο, στο σχέδιο μεταρρυθμίσεων που υποβλήθηκε τον Μάρτιο στους «θεσμούς» ο πήχης της ανάπτυξης τοποθετούνταν στο 1,4%, ενώ στο «σχέδιο ανάκαμψης και ανάπτυξης της χώρας για τη μεταμνημονιακή εποχή» που καταρτίζει το ΥΠΟΙΚ και ενημερώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα ο επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί και υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης, από τον υπουργό Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη, η ανάπτυξη για φέτος εκτιμάται μόλις στο 0,1%, δηλαδή και ανάσα από την επαναφορά της οικονομίας σε ύφεση. Και οι τρεις εκτιμήσεις του ΥΠΟΙΚ διαφέρουν από την πρόβλεψη της εαρινής έκθεσης της Κομισιόν, που «βλέπει» για φέτος ανάπτυξη 0,5%, ενώ πρέπει να σημειωθεί πως ο αρχικός στόχος του μνημονίου ήταν το ΑΕΠ να αυξηθεί το 2015 κατά 2,9%.
Οι μεταβαλλόμενες εκτιμήσεις για την ανάπτυξη δυσχεραίνουν τον προσδιορισμό στόχων για τα μακροοικονομικά μεγέθη, όπως το πρωτογενές πλεόνασμα που αποτελεί μια εστία διένεξης κυβέρνησης και «θεσμών» στην τρέχουσα διαπραγμάτευση, αλλά και τις προβλέψεις για το δημόσιο χρέος και το σενάριο βιωσιμότητάς του. Παράδειγμα, είναι διαφορετική η εξέλιξη των εσόδων με ανάπτυξη 0,1% και διαφορετική με ανάπτυξη 0,8% ή 1,5%, όπως και ο λόγος προς το ΑΕΠ, του πρωτογενούς πλεονάσματος, του ελλείμματος και του χρέους.