Στη Δικαιοσύνη φαίνεται να καταλήγει η αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει μεταξύ των τηλεοπτικών καναλιών και της κυβέρνησης, ενώ τα μέτωπα που έχουν ανοίξει συνοψίζονται σε τρία.
Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Στη Δικαιοσύνη φαίνεται να καταλήγει η αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει μεταξύ των τηλεοπτικών καναλιών και της κυβέρνησης, ενώ τα μέτωπα που έχουν ανοίξει συνοψίζονται σε τρία.
Το πρώτο αφορά το διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές συχνότητες, όπου μοναδικός ενδιαφερόμενος ήταν η Digea (στο μετοχικό της κεφάλαιο συμμετέχουν τα εθνικά τηλεοπτικά κανάλια) η οποία και ανακηρύχθηκε πάροχος δικτύου τον Φεβρουάριο του 2014 καταβάλλοντας 18,3 εκατ. ευρώ. Η κυβέρνηση αμφισβητεί τη νομιμότητα της διαδικασίας, όπως φάνηκε από τις εξηγήσεις που ζήτησε με επιστολή του από την ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) ο υπουργός αναπληρωτής Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Από την πλευρά της Digea, δηλαδή των καναλιών, λέγεται πως ο διαγωνισμός ήταν διεθνής, δεν υπήρξε άλλος ενδιαφερόμενος, ενώ το τίμημα που καταβλήθηκε χαρακτηρίζεται υπερβολικό. Στο πλαίσιο αυτό η Digea εμφανίζεται έτοιμη να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, εφόσον βεβαίως η κυβέρνηση προχωρήσει σε πράξεις οι οποίες θα έχουν αποτέλεσμα να απολέσει την ιδιότητά της ως πάροχος δικτύου.
Το δεύτερο μέτωπο αφορά την απαίτηση της κυβέρνησης να εισπράξει από τα τηλεοπτικά κανάλια για τα έτη 2011-2014 το συνολικό ποσό των 24,1 εκατ. ευρώ με βάση τη νομοθεσία που ορίζει πως πρέπει να καταβάλουν το 2% των ετήσιων εσόδων τους έναντι ανταλλάγματος για τη χρήση των συχνοτήτων.
Από την πλευρά της τηλεοπτικής αγοράς αναγνωρίζεται πως δεν έχει γίνει τυπικά ο συμψηφισμός του τέλους, όπως είχε γίνει τα παλαιότερα έτη με την αξία του τηλεοπτικού χρόνου που χρησιμοποίησαν χωρίς να πληρώσουν, τα κόμματα στις εκλογές και αυτό με υπαιτιότητα της προηγούμενης κυβέρνησης.
Προσθέτουν ωστόσο ότι το ελληνικό Δημόσιο, που χρηματοδότησε μέσω του airtime των τηλεοπτικών επιχειρήσεων την προβολή των προεκλογικών μηνυμάτων των κομμάτων, για αυτή τη δωρεάν παροχή του οφείλει προς τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις το ισόποσο ποσό των 24,170 εκατ. ευρώ (κατά την αναλογία που οι υπουργικές αποφάσεις για τα προηγούμενα έτη επιμέριζαν ανά τηλεοπτική επιχείρηση την αξία του airtime της).
Για αυτό το θέμα οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις πρόκειται σύντομα να προσφύγουν στο αρμόδιο δικαστήριο.
Το τρίτο μέτωπο αναφέρεται στην πρόθεση της κυβέρνησης να εισπράξει ένα σημαντικό τίμημα (350 με 380 εκατ. ευρώ) για να δώσει άδειες περιεχομένου στα κανάλια (αν και παρατηρείται σύγχυση για το αν η κυβέρνηση αναφέρεται σε αντίτιμο για τις συχνότητες ή για την εκπομπή περιεχομένου).
Και εδώ εντοπίζεται το κυρίαρχο νομοθετικό κενό στην υπόθεση αυτή, που για λόγους προφανείς καμιά από τις κυβερνήσεις δεν έκλεισε. Εχει δημιουργηθεί ο πάροχος δικτύου τηλεοπτικού περιεχομένου, αλλά δεν έχει οριστεί ποιοι πάροχοι περιεχομένου έχουν το δικαίωμα να εκπέμπουν μέσω των συχνοτήτων που έχει λάβει η Digea. Για να μεταδίδονται τα κανάλια από τον πάροχο δικτύου έχει δοθεί παράταση των προσωρινών αδειών τους. Με βάση την εμπειρία από τις άλλες χώρες, έχουν δημιουργηθεί δύο σχολές.
Η μία αφήνει απεριόριστο αριθμό παρόχων περιεχομένου να δραστηριοποιηθεί (π.χ. Μεγάλη Βρετανία) και η δεύτερη ορίζει ένα συγκεκριμένο αριθμό (π.χ. Γαλλία). Σε όλες τις περιπτώσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλούνται οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις, το τίμημα για τις άδειες περιεχομένου ήταν περιορισμένο. Και αυτό γιατί στην ψηφιακή εποχή πάροχος περιεχομένου μπορεί να γίνει οποιοσδήποτε μέσω διαδικτύου.
Από την πλευρά της ΕΕΤΤ, χθες, συνεδρίασε η Ολομέλεια για να ολοκληρώσει την απάντηση στις ερωτήσεις που ετέθησαν από τον αρμόδιο υπουργό όσον αφορά το διαγωνισμό για τις συχνότητες.
Βασικό επιχείρημα της Επιτροπής είναι ότι ο διαγωνισμός έγινε βάσει της νομοθεσίας, ενώ το τεύχος προκήρυξης της διαδικασίας έχει εγκριθεί από την αρμόδια υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επίσης σημειώνεται ότι η σύγκριση της αποτίμησης του τηλεοπτικού φάσματος και του ψηφιακού μερίσματος των 800 MHz -των συχνοτήτων δηλαδή που πήραν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας- είναι επιστημονικά και επιχειρηματικά μια άτοπη διαδικασία.
Μελέτη της PwC
Η Ενωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ), σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αναθέσει στην PriceWaterHouseCoopers μελέτη για το τι έγινε στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες κατά τη μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση. Αυτό περιλαμβάνει και τα τιμήματα που δόθηκαν και όλη μαζί η μελέτη πρόκειται να δημοσιοποιηθεί τις επόμενες ημέρες.