Σημαντική άνοδο για δεύτερη χρονιά κατέγραψε ο δείκτης κύκλου εργασιών των ταξιδιωτικών πρακτορείων, γραφείων οργανωμένων ταξιδιών κ.λπ. ως αποτέλεσμα της βελτιωμένης εικόνας που παρουσιάζει η ελληνική τουριστική αγορά.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σημαντική άνοδο για δεύτερη χρονιά κατέγραψε ο δείκτης κύκλου εργασιών των ταξιδιωτικών πρακτορείων, γραφείων οργανωμένων ταξιδιών κ.λπ. ως αποτέλεσμα της βελτιωμένης εικόνας που παρουσιάζει η ελληνική τουριστική αγορά.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, το 2014 ο εν λόγω δείκτης κατέγραψε άνοδο 6,6%, με χαρακτηριστικότερο στοιχείο το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της χρονιάς, σημειώθηκαν υψηλότερα επίπεδα δραστηριότητας και στα 4 τρίμηνα του έτους.
Τα παραπάνω επισημαίνονται σε μελέτη για τον κλάδο των τουριστικών πρακτορείων που εκπονήθηκε από τον Αλέξη Νικολαΐδη, Economic Research & Sectoral Studies Senior Analyst, της InfoBank Ηellastat και παρουσιάζει η «Ν».
Με βάση τη μελέτη, η βελτίωση της τουριστικής κίνησης και του κύκλου εργασιών των πρακτορείων διαφαίνεται και από την περαιτέρω αύξηση της επισκεψιμότητας και των εσόδων στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία της χώρας, κατά το 2014.
Τα αποτελέσματα
Επανερχόμενοι στα αποτελέσματα των επιχειρήσεων διοργάνωσης ταξιδιών και εκδρομών, η IBHS παρουσιάζει τα συγκεντρωτικά στοιχεία από 334 επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της ανάλυσης, ο κύκλος εργασιών των τουριστικών επιχειρήσεων του δείγματος το 2013 διαμορφώθηκε σε 1,32 δισ. ευρώ, έχοντας ενισχυθεί κατά 28% σε σχέση με το 2012, υπό την ευνοϊκή επίδραση της αυξημένης τουριστικής κίνησης.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος της ανόδου προήλθε από τον εταιρικό μετασχηματισμό της MOUZENIDIS TRAVEL A.E. (απορρόφηση από την ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑΣ Α.Ε.) και την ίδρυση της MEETING POINT HELLAS A.E., η οποία δημοσίευσε για πρώτη φορά οικονομικές καταστάσεις. Εξαιρουμένων των δύο αυτών παραμέτρων, η άνοδος της αγοράς διαμορφώνεται σε 8,4%.
Στο σύνολο του δείγματος, τα 6 στα 10 τουριστικά γραφεία το 2013 αύξησαν τα έσοδά τους, με τη μέση ανάπτυξη να σχηματίζεται σε +6,6%.
Τα κέρδη προ τόκων φόρων και αποσβέσεων (ΚΠΤΦΑ) ανήλθαν στα 61,3 εκατ. ευρώ (+22,3% από το 2012), ενώ το δείγμα εμφάνισε κέρδη προ φόρων (ΚΠΦ) 24,76 εκατ. ευρώ έναντι μόλις 2,33 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος. Η κατανομή μεταξύ κερδοφόρων και ζημιογόνων επιχειρήσεων αποτυπώνει τη βελτίωση των αποτελεσμάτων από την πλειοψηφία του δείγματος.
Συγκεκριμένα, το 80% των τουριστικών πρακτορείων το 2013 εμφάνισαν λειτουργικά κέρδη, με τα περισσότερα (150 από τα 269) να σημειώνουν ενίσχυση των αποτελεσμάτων τους. Παρόμοια εικόνα παρατηρείται και στα προ φόρων κέρδη: το 71% των πρακτορείων ήταν κερδοφόρα, ενώ η πλειονότητα αύξησε τα ΚΠΦ του 2012.
Τα προβλήματα
Η μελέτη της InfoBank Ηellastat στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των τουριστικών γραφείων περιλαμβάνει τις πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού, που σημειώθηκαν όπως:
* περιπτώσεις αποκλειστικής συνεργασίας ξενοδοχείων με συγκεκριμένα τουριστικά γραφεία, κυρίως στον τομέα των σχολικών εκδρομών,
* κρούσματα παράνομων, απευθείας συμβάσεων τουρκικών τουριστικών γραφείων με ελληνικά ξενοδοχεία ή εταιρείες οδικών μεταφορών σε νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και περιοχές της Μακεδονίας,
* περιπτώσεις διοργάνωσης παράνομων εκδρομών από φορείς όπως ιερούς ναούς, ΚΑΠΗ κ.ά., είτε χωρίς τη μεσολάβηση τουριστικού γραφείου είτε μέσω παράνομων γραφείων που δεν διέθεταν το ειδικό σήμα του ΕΟΤ.
Η κίνηση στα μουσεία
Σε ό,τι αφορά την πορεία των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, η μελέτη σημειώνει ότι κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου ο αριθμός των επισκεπτών στους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας αυξήθηκε κατά 21,6% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τους 9,77 εκατ. τουρίστες, ενώ στα μουσεία σημειώθηκε αύξηση 22,6%, σε σχεδόν 4 εκατ. επισκέπτες. Παράλληλα, οι εισπράξεις από τις πωλήσεις εισιτηρίων σε αρχαιολογικούς χώρους αυξήθηκαν κατά 13%, στα 42,1 εκατ. ευρώ, με την άνοδο στα μουσεία να είναι ακόμα μεγαλύτερη: +27,8%, στα 11,44 εκατ. ευρώ.
Το ωράριο
Ωστόσο, η ανάπτυξη της επισκεψιμότητας στα μουσεία δεν είναι χωρίς προβλήματα. Σύμφωνα με τη μελέτη, δυσχέρειες προκαλεί η μη ορθολογική λειτουργία πολλών μουσείων και αρχαιολογικών χώρων και οι ανεπαρκείς υπηρεσίες που παρέχονται, καθώς στις περισσότερες τοποθεσίες η λειτουργία δεν επεκτείνεται εκτός ωραρίου σε περιόδους αιχμής της επισκεψιμότητας.
Επιπλέον, λόγω έλλειψης πιστώσεων και χρονοβόρων διαδικασιών, τα διευρυμένα θερινά ωράρια (από 1η Απριλίου έως 31 Οκτωβρίου) πολλές φορές εφαρμόζονται μόνο στο μέσον ή στο τέλος της τουριστικής περιόδου, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει ορθός προγραμματισμός από τα τουριστικά πρακτορεία.
Αναφέρονται ακόμα περιπτώσεις έκτακτης διακοπής λειτουργίας μουσείων και αρχαιολογικών χώρων χωρίς έγκαιρη προειδοποίηση εκ των προτέρων.
Οι εκτιμήσεις
Σύμφωνα με την κ. Αγλαΐα Μπαζιώτου (φωτογραφία), Marketing & Business Affairs Manager της Infobank Hellastat, «οι φορείς του κλάδου εκτιμούν ότι το τρέχον έτος η αγορά θα συνεχίσει την ανοδική της πορεία, καθώς -σύμφωνα με επίσημες προβλέψεις- ο αριθμός των τουριστών στη χώρα μας αναμένεται να ξεπεράσει τα 25 εκατ. Πάντως, αρκετοί παράγοντες εμφανίζονται επιφυλακτικοί, καθώς η επαλήθευση αυτών των προβλέψεων εξαρτάται από τη διαμόρφωση του πολιτικού και οικονομικού σκηνικού της χώρας το επόμενο διάστημα. Η ανησυχία αυτή αποτυπώνεται στην ανάσχεση του αριθμού των προκρατήσεων μέχρι στιγμής, ενώ θεωρείται βέβαιο ότι θα προκύψουν περαιτέρω απώλειες από τη Ρωσία».