Μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων κυβέρνησης και «θεσμών» θα αναλάβουν δράση στο ΤΑΙΠΕΔ για τη συνέχιση του διαγωνισμού πώλησης του ΟΛΠ. Το μήνυμα αυτό έχουν λάβει και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, καθώς μέχρι στιγμής το Ταμείο δεν έχει πάρει κάποια οδηγία από την πλευρά της κυβέρνησης.
Από την έντυπη έκδοση
Μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων κυβέρνησης και «θεσμών» θα αναλάβουν δράση στο ΤΑΙΠΕΔ για τη συνέχιση του διαγωνισμού πώλησης του ΟΛΠ. Το μήνυμα αυτό έχουν λάβει και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, καθώς μέχρι στιγμής το Ταμείο δεν έχει πάρει κάποια οδηγία από την πλευρά της κυβέρνησης.
Την προηγούμενη εβδομάδα κοινοποιήθηκε στους ενδιαφερόμενους επενδυτές επιστολή από τη Morgan Stanley, συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία τυπικά τους ενημέρωνε ότι το επόμενο διάστημα θα συνεδριάσει το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου προκειμένου να αποφασίσει σχετικά με τη συνέχιση της διαδικασίας του διαγωνισμού του ΟΛΠ.
Πληροφορίες, πάντως, από το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι δεν πρόκειται να ασχοληθούν με τον ΟΛΠ εάν πρώτα δεν ξεκαθαρίσει τι ακριβώς θα συμφωνηθεί στις διαπραγματεύσεις στο Παρίσι μεταξύ των αντιπροσωπειών της Ελλάδος και των θεσμών. Διαπραγματεύσεις οι οποίες δεν έχουν υπεισέλθει ακόμη σε λεπτομέρειες σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις που θα προωθήσει το αμέσως επόμενο διάστημα η χώρα μας.
Παράλληλα, από κύκλους που παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στο μεγάλο λιμάνι αναφέρεται ότι η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ δεν μπορεί να προωθηθεί εάν πρώτα δεν καταρτιστεί ένα νέο θεσμικό πλαίσιο σε ό,τι αφορά τη σχέση του νέου ιδιώτη μετόχου του ΟΛΠ με το ελληνικό Δημόσιο.
Οπως διευκρινίζεται από τους ίδιους κύκλους, στον νέο ιδιώτη μέτοχο «παραχωρείται» η διαχείριση και η χρήση των υποδομών και όχι η κτήση η οποία παραμένει στο κράτος και αυτό θα εκφραστεί και με νόμο. Η σχέση αυτή θα πρέπει να αποτυπωθεί σε μία νέα σύμβαση που θα ορίζει τις σχέσεις μεταξύ Δημοσίου και ιδιώτη, ώστε να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του ΟΛΠ.
Η «παραχώρηση» θα είναι πάντως η έννοια που θα χρησιμοποιήσει επικοινωνιακά η κυβέρνηση για να «περάσει» την πώληση του ΟΛΠ και να κάμψει τις όποιες αντιδράσεις στο εσωτερικό της.
Επίσης, ένα ακόμη στοιχείο θα είναι η ανάγκη να αναβαθμιστεί μέσω της διαδικασίας πώλησης ο ρόλος της χώρας μας σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, όπως δήλωσε πρόσφατα και ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας.
Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι από την πλευρά του υπουργείου Ναυτιλίας επισημαίνεται ότι επί της ουσίας δεν έχει αλλάξει κάτι στις βασικές θέσεις της κυβέρνησης και το στρατηγικό της στόχο που είναι «τα λιμάνια δεν πωλούνται» και ότι όλα εξετάζονται στη βάση του δημοσίου συμφέροντος και της καλύτερης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.
Ενδιαφέρουσα είναι και η θέση που διατύπωσε πρόσφατα ο κ. Δρίτσας, ότι τα λιμάνια ανεξαρτήτως διαχειριστή θα πρέπει να προσλαμβάνουν εργαζόμενους από τους υφιστάμενους λιμενεργάτες.
Βέβαια, σε κάθε περίπτωση οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν στο ανώτερο κυβερνητικό επίπεδο, ενώ θεωρείται πλέον βέβαιο ότι προς πώληση θα διατεθεί το 51% των μετοχών του ΟΛΠ, σε συνδυασμό με πακέτο επενδύσεων και ενίσχυση της απασχόλησης, όπως αποφασίστηκε σε πρόσφατη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Το μοντέλο του 51% αναμένεται να υιοθετηθεί και σε άλλες ιδιωτικοποιήσεις που καλείται να προχωρήσει η κυβέρνηση.
Οι ναυτιλιακοί όμιλοι που έχουν προκριθεί για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού του ΟΛΠ είναι η Cosco, η APM Terminals, η Ports America, η ICTS και η Utilico.
Σημειώνεται πως το ελληνικό Δημόσιο στην παρούσα φάση ελέγχει το 74,14% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ διά του ΤΑΙΠΕΔ. Ενα ποσοστό 8,41% ελέγχεται, άμεσα ή έμμεσα, από το βρετανικό hedge fund Lansdowne Partners International Limited. Το υπόλοιπο 17,45% βρίσκεται στην ελεύθερη διασπορά.