Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 02 Απριλίου 2015 10:11

Αυξημένος κατά 156 πλοία ο ελληνόκτητος στόλος

Πέρασε και πάλι τα 4.000 πλοία ο ελληνόκτητος στόλος το 2015, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση σε αριθμό πλοίων αλλά και μεταφορική ικανότητα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee).

Από την έντυπη έκδοση

Πέρασε και πάλι τα 4.000 πλοία ο ελληνόκτητος στόλος το 2015, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση σε αριθμό πλοίων αλλά και μεταφορική ικανότητα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee). Ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος πλοίων 1.000 gt και άνω, περιλαμβάνει στις 10 Μαρτίου 2015 4.057 πλοία, 314.456.451 dwt (μεταφορική ικανότητα) και 184.063.875 gt (χωρητικότητα). Σε σύγκριση με πέρυσι ο στόλος αυξήθηκε κατά 156 πλοία, 23.609.319 dwt και 13.079.191 gt. Επίσης στα στοιχεία περιλαμβάνονται και 374 πλοία 38.039.275 dwt και 23.515.651 gt. τα οποία είναι υπό ναυπήγηση.

Επίσης, αύξηση κατά 20 πλοία παρουσίασε και ο υπό ελληνική σημαία στόλος, ο οποίος αποτελείται τώρα από 839 πλοία 47.185.619 gt και 80.472.189 dwt.

Ανά κατηγορία

Ανά κατηγορία πλοίων ο ελληνόκτητος στόλος αποτελείται (σε παρένθεση ο αριθμός του αντίστοιχου παγκόσμιου στόλου) από 221 cargo ships (12.579), 571 product και chemical δεξαμενόπλοια (7.150), 196 μεταφοράς αερίου (1.803), 709 μεταφοράς αργού (2.615), 1.856 ore and bulk (11.944), 92 επιβατηγά (1.885), 347 containerships (5.354) και 65 οther cargo ships (9.656).

Συνολικά τα ελληνόκτητα πλοία αποτελούν το 7,6% του παγκόσμιου στόλου με βάση τον αριθμό των πλοίων, το 13,5% με βάση τους gt και το 15,9% με βάση τη μεταφορική ικανότητα (dwt). Από τα παραπάνω στοιχεία είναι φανερό ότι ο ελληνικός εφοπλισμός δίνει έμφαση στην αγορά και ναυπήγηση πλοίων μεγάλου μεγέθους για να επιτυγχάνει οικονομίες κλίμακος και να παραμένει ανταγωνιστικός.

Με όρους dwt

Τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια αποτελούν με όρους dwt το 26,6% του παγκόσμιου στόλου της κατηγορίας, τα πλοία μεταφοράς χημικών και προϊόντων το 13%, τα πλοία μεταφοράς αερίου το 10,4% ενώ τα bulk carriers αποτελούν το 16,9% του παγκόσμιου στόλου της κατηγορίας.

Ο υπό ελληνική σημαία στόλος αποτελεί το 1,6% του παγκόσμιου με βάση τον αριθμό των πλοίων, το 3,5% με βάση τους gt και το 4,1% με βάση τους dwt. Ωστόσο, στα δεξαμενόπλοια ο υπό ελληνική σημαία στόλος αποτελεί το 9,8% του παγκόσμιου με βάση τον αριθμό των πλοίων και το 10,1% με βάση τους dwt.

H ηλικία

Αξιοσημείωτη είναι και η επίδοση που αφορά τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου. Παρά το γεγονός ότι αυξήθηκε κατά 0,1 έτος σε σύγκριση με πέρυσι, εν τούτοις βρίσκεται 2,5 χρόνια κάτω από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου, με βάση υπολογισμού τον αριθμό των πλοίων.

Επίσης, η μέση ηλικία του υπό ελληνική σημαία στόλου μειώθηκε λίγο ακόμη στις αρχές του 2015, στα 11,4 χρόνια από 11,5 χρόνια που ήταν ένα χρόνο πριν.

Η νηολόγηση

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ελληνόκτητος στόλος είναι νηολογημένος σε 46 σημαίες συνολικά.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται η ελληνική σημαία με 839 πλοία, 80.472.189 dwt, που σημαίνει ότι πάνω από το 25% των συνολικών dwt είναι στο ελληνικό νηολόγιο. Ακολουθεί η σημαία της Λιβερίας με 739 πλοία 54.034.080 dwt και στην τρίτη θέση βρίσκονται τα Marshall Islands με 697 πλοία 54.806.342 dwt. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Μάλτα με 606 πλοία 48.550.930 dwt και την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το νηολόγιο του Παναμά με 398 πλοία 25.210.082 dwt.

Στην έκτη και έβδομη θέση βρίσκονται τα νηολόγια της Κύπρου και των Bahamas, αντιστοίχως με 53 πλοία, 17.689.741 dwt και 243 πλοία, 17.527.315 dwt.

Τέλος, ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος είναι ταξινομημένος κατά πλειοψηφία στους μεγαλύτερους νηογνώμονες του κόσμου.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]