Για σημαντική απόκλιση έναντι του στόχου τόσο σε επίπεδο καθαρών εσόδων όσο και σε επίπεδο πρωτογενούς πλεονάσματος κάνει λόγο το υπουργείο Οικονομικών αναφερόμενο στην περυσινή χρονιά. Όπως αποτυπώνεται σε σχετική ανακοίνωση, για μια σειρά από λόγους, το πρωτογενές πλεόνασμα κλείνει το 2014 στο 0,3% του ΑΕΠ αντί για 1,5% που ήταν ο στόχος βάσει του οποίου συντάχθηκε ο προϋπολογισμός της περυσινής χρονιάς. Επίσης, τα καθαρά έσοδα, όπως αναφέρεται, εμφάνισαν υστέρηση δύο δισ. ευρώ –σε ταμειακή βάση- έναντι του στόχου.
Για σημαντική απόκλιση έναντι του στόχου τόσο σε επίπεδο καθαρών εσόδων όσο και σε επίπεδο πρωτογενούς πλεονάσματος κάνει λόγο το υπουργείο Οικονομικών αναφερόμενο στην περυσινή χρονιά.
Όπως αποτυπώνεται σε σχετική ανακοίνωση, για μια σειρά από λόγους, το πρωτογενές πλεόνασμα κλείνει το 2014 στο 0,3% του ΑΕΠ αντί για 1,5% που ήταν ο στόχος βάσει του οποίου συντάχθηκε ο προϋπολογισμός της περυσινής χρονιάς.
Επίσης, τα καθαρά έσοδα, όπως αναφέρεται, εμφάνισαν υστέρηση δύο δισεκατομμυρίων ευρώ –σε ταμειακή βάση- έναντι του στόχου.
Το ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης αποτελείται από το ισοζύγιο του Κράτους (Υπουργεία, περιφερειακές υπηρεσίες Υπουργείων και Αποκεντρωμένες Διοικήσεις), από το ισοζύγιο της Κεντρικής Διοίκησης (Κράτος, Νομικά Πρόσωπα και ΔΕΚΟ ταξινομημένες εντός της Γενικής Κυβέρνησης), από το ισοζύγιο των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και από το ισοζύγιο των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ).
Ο υπολογισμός των επιδόσεων μιας χώρας γίνεται σε επίπεδο αποτελέσματος του ισοζυγίου Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση, σύμφωνα με το ΕΣΛ-10 από την Eurostat/ΕΛΣΤΑΤ σύμφωνα με τη Διαδικασία Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ – EDP).
Η αξιολόγηση με βάση το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής (ΠΟΠ)
Ειδικά η αξιολόγηση της Ελλάδας, επειδή βρίσκεται στο Μηχανισμό Στήριξης, γίνεται με βάση τις συμφωνηθέντες παραμέτρους στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής (ΠΟΠ).
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΠΟΠ, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει κυρίως :
Τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (SMPs)
Τα έσοδα των SMPs καταγράφηκαν και καταγράφονται στον Προϋπολογισμό και θα ανέλθουν στα 10 δισ. ευρώ περίπου συνολικά μέχρι το 2025.
Δεδομένου ότι χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού, κατατίθενται απευθείας στον Ειδικό Λογαριασμό Εξυπηρέτησης του Δημοσίου Χρέους (segregated account) στην Τράπεζα της Ελλάδος και δεν υπολογίζονται στους στόχους του ΠΟΠ.
Η επίπτωση της στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Η κρατική υποστήριξη προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, έχει επίδραση στο αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης.
Ωστόσο, αυτή η μεταβολή ελλείμματος αντικρύζεται από περιουσιακά στοιχεία (μετοχές) που αποτελούν πλέον ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, με προβλεπόμενη εκποίησή τους και με σημαντική αξία μεταπώλησης η οποία θα συμβάλλει στη μείωση του δημόσιου χρέους.
Ειδικότερα οι διαφορές αυτές για το έτος 2014 αφορούν:
Κατά συνέπεια εάν στο πρωτογενές αποτέλεσμα του 2014 (σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία) κατά ESA-2010 γίνουν οι παραπάνω τρείς προσαρμογές, τότε κατά Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής το πρωτογενές αποτέλεσμα περιορίζεται στο 0,3% του ΑΕΠ, από 1,5% που ήταν ο στόχος.
Υστέρηση Ταμειακών Εσόδων 2014
Στο έτος 2014 στα ταμειακά καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού υπήρξε υστέρηση συνολικού ύψους 3.914 εκατ. Ευρώ (δελτίο εκτέλεσης κρατικού προϋπολογισμού 12μήνου), εκ των οποίων 3.500 εκατ. ευρώ στα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού (Τ.Π) και 414 εκατ. ευρώ στα έσοδα του ΠΔΕ .
Εάν στην υστέρηση των εσόδων του Τ.Π. , δεν υπολογισθούν τα έσοδα από ANFAs και SMPs ύψους 1.886 εκατ. ευρώ, τότε η υστέριση σε ταμειακή βάση περιορίζεται σε 2.026 εκατ. ευρώ.