Tην εδραίωση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην ελληνική αγορά επιβεβαιώνει σε πρόσφατη μελέτη της (Φεβρουάριος 2015) η Infobank.
Από την έντυπη έκδοση
Tην εδραίωση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην ελληνική αγορά επιβεβαιώνει σε πρόσφατη μελέτη της (Φεβρουάριος 2015) η Infobank.
Ωστόσο μόνο το 60%-65% των αγορών πραγματοποιούνται από ελληνικά sites, σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους καταναλωτές που προτιμούν τα εθνικά τους sites για το 90% των αγορών τους. Οι Ελληνες χρήστες που διενεργούν αγορές από τα ξένα sites προτιμούν κυρίως e-shop από χώρες της Ε.Ε. και δευτερευόντως από τρίτες χώρες.
Σύμφωνα με τον κ. Αλέξη Νικολαΐδη, Economic Research & Sectoral Studies Senior Analyst της Infobank, η αξία των ηλεκτρονικών συναλλαγών στη χώρα μας εμφανίζει σημαντική ανάπτυξη λόγω των χαμηλότερων τιμών σε σχέση με τα συμβατικά καταστήματα (παράγοντας σημαντικός, ιδίως στην τωρινή περίοδο οικονομικής ύφεσης), ενώ οι καταναλωτές σταδιακά εξοικειώνονται ολοένα και περισσότερο με την τεχνολογία.
Το 2013 οι συνολικές πωλήσεις των ελληνικών και ξένων ηλεκτρονικών καταστημάτων σε Ελληνες καταναλωτές διαμορφώθηκαν σε περίπου 3,2 δισ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική άνοδο 25% από το προηγούμενο έτος.
Η αγορά εκτιμάται ότι ενισχύθηκε περαιτέρω το 2014, καθώς οι καταναλωτές αύξησαν κατά περίπου 10% τον αριθμό των προϊόντων και υπηρεσιών που αγόρασαν διαδικτυακά κατά τη διάρκεια του έτους. Επιπλέον, η συχνότητα των online αγορών αυξήθηκε από μία για κάθε μήνα του 2013 σε 3 ανά 2 μήνες το 2014.
Το πρώτο τρίμηνο του 2014
Σύμφωνα και με την ετήσια δειγματοληπτική έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ για το ηλεκτρονικό εμπόριο, το ποσοστό των χρηστών του Διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές το πρώτο τρίμηνο του 2014 διαμορφώθηκε σε 29,5%, έναντι 27% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013.
Το ποσοστό αυτό εμφανίζει σημαντική άνοδο διαχρονικά (έφτανε σε μόλις 13,7% το πρώτο τρίμηνο του 2008). Αναφορικά με τις κυριότερες προτιμήσεις, οι online καταναλωτές πραγματοποίησαν τουλάχιστον μία αγορά που σχετιζόταν με ταξιδιωτικές υπηρεσίες, διαμονή σε καταλύματα, εισιτήρια για εκδηλώσεις, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, περιφερειακά και λοιπό εξοπλισμό, είδη ένδυσης και υπόδησης, ηλεκτρονικές συσκευές και κινητά.
Οι περισσότερες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών εμφάνισαν μεγαλύτερα ποσοστά online αγοραστών έναντι του 2013, δεικνύοντας την εξάπλωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών σε ολοένα και ευρύτερο φάσμα.
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόστομο Κάτση, διευθύνοντα σύμβουλο της IBHS, «ο κλάδος έχει περιθώρια για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη, δεδομένων των οικονομικών συνθηκών που επικρατούν στην Ελλάδα (περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα, αναζήτηση έξυπνων αγορών) και του χαμηλού -συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες- αριθμού των online αγοραστών. Πάντως, απαραίτητη προϋπόθεση για ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων αποτελεί η αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα e-shop, κάτι που θα επιτευχθεί μέσω βελτίωσης της ασφάλειας των συναλλαγών».
Δυσπιστία χρηστών
Το ποσοστό των Ελλήνων οnline καταναλωτών (35%) είναι ακόμα χαμηλό σε σχέση την υπόλοιπη Δυτική Ευρώπη (70%), γεγονός που υποδεικνύει την έλλειψη εμπιστοσύνης του κοινού απέναντι στις ηλεκτρονικές αγορές.
Πάντως, η απόκλιση αυτή μειώνεται διαρκώς, υποδεικνύοντας το περιθώριο για μεγαλύτερη άνοδο που έχει η αγορά.
Η επιτυχής λειτουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος βασίζεται κυρίως στην ασφάλεια των συναλλαγών που παρέχει στους καταναλωτές, στους εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής, στη λειτουργικότητα και φιλικότητα της ιστοσελίδας και στις υπηρεσίες υποστήριξης προς τους πελάτες, τομείς ως προς τους οποίους τα ελληνικά e-shop έχουν υλοποιήσει σημαντική αναβάθμιση.
Η ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνει τα συμπεράσματα αναφορικά με τη δυσπιστία των καταναλωτών για την ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών, καθώς το διάστημα Απριλίου 2013 - Μαρτίου 2014 το 51,8% των χρηστών έκανε πληρωμή τοις μετρητοίς ή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό.
ΛΕΤΤΑ ΚΑΛΑΜΑΡΑ