Κοντά στα χαμηλότερα όλων των εποχών βρίσκεται ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index, o οποίος έκλεισε χθες στις 577 μονάδες, μόλις 23 μονάδες υψηλότερα από τις 554 μονάδες που είχε «γράψει» τον Αύγουστο του 1986.
Κοντά στα χαμηλότερα όλων των εποχών βρίσκεται ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index, o οποίος έκλεισε χθες στις 577 μονάδες, μόλις 23 μονάδες υψηλότερα από τις 554 μονάδες που είχε «γράψει» τον Αύγουστο του 1986.
Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς τέθηκε σε ισχύ στις 4 Ιανουαρίου 1985 και ξεκίνησε από τις 1.000 μονάδες. Στη συνέχεια ακολούθησε μία πτωτική πορεία για να «γράψει» τα χαμηλότερα όλων των εποχών στις 5 Αυγούστου του 1986 και στη συνέχεια το υψηλότερο όλων των εποχών σημειώθηκε στις 20 Μαΐου του 2008 στις 11.793 μονάδες.
Σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς κύκλους, η πτωτική τάση αναμένεται να διατηρηθεί και το επόμενο διάστημα καθώς πλησιάζουν οι εορτές για το κινεζικό νέο έτος.
Οπως αναφέρει στη «Ν» ο Γιάννης Κοτζιάς, πρόεδρος της Ενωσης Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων και διευθυντής πωλήσεων της Intermodal, η υπερπροσφορά πλοίων και η μειωμένη δραστηριότητα στις διαλύσεις διατηρεί μία ισορροπία που πιέζει χαμηλά τους ναύλους σε συνδυασμό και με μία πτώση της ζήτησης σε ορισμένα προϊόντα όπως σιδηρομετάλλευμα και σιτηρά.
Για τον κ. Κοτζιά τρεις είναι οι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν περαιτέρω αρνητικά τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου, το επόμενο διάστημα. Το ένα είναι μία βραχυπρόθεσμη άνοδος των τιμών του πετρελαίου. Οπως σημειώνει, ορισμένοι αναλυτές προβλέπουν κάτι τέτοιο, γεγονός που θα επηρεάσει μάλλον αρνητικά την αγορά καθώς η βύθιση των τιμών του αργού τους τελευταίους μήνες συγκρατεί -όσο και εάν δεν φαίνεται- μία περαιτέρω πτώση της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου.
Ο δεύτερος είναι οι γιορτές για το κινεζικό νέο έτος τις επόμενες ημέρες που παραδοσιακά επηρεάζουν αρνητικά τη μεταφορική και εμπορική δραστηριότητα διεθνώς.
Ο τρίτος παράγοντας είναι η συρρίκνωση της δραστηριότητας στις διαλύσεις. Το 70% της αγοράς της Ινδίας είναι κλειστό σημειώνει ο κ. Κοτζιάς με αποτέλεσμα να μην αποσύρονται πλοία. Επίσης, δεν υπάρχουν και πολλά πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών, τα οποία δυνητικά θα μπορούσαν να οδηγηθούν στα διαλυτήρια.
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι εμφανίζεται μία σχετική μείωση στο εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος δεδομένου ότι το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Golden Destiny, τα κινεζικά αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος έφθασαν τους 94,3 εκατ. τόνους, περίπου 400.000 λιγότερους από ό,τι μία εβδομάδα πριν.
Πάντως, συνολικά κατά τη διάρκεια του 2014, η Κίνα εισήγαγε 932,5 εκατ. τόνους σιδηρομεταλλεύματος αυξημένους κατά 13,8% από έτος σε έτος, ενώ ειδικά οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία αυξήθηκαν κατά 31,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος στους 548,4 εκατ. τόνους, σύμφωνα με τα δεδομένα από την Κινεζική Γενική Διεύθυνση Τελωνείων. Ωστόσο, η αύξηση αυτή δεν οδήγησε σε άνοδο των ναύλων λόγω της υπερπροσφοράς πλοίων.
Από την άλλη όμως, τα αποθέματα άνθρακα αυξήθηκαν κατά 300.000 τόνους από ό,τι μία εβδομάδα πριν, ωστόσο η επιβολή φόρων στις εισαγωγές δημιούργησε προβλήματα στις μεταφορές, ενώ για το 2015 εκτιμάται ότι παρά την πτωτική τάση των τιμών, η ζήτηση για άνθρακα από την Κίνα θα παρουσιάσει και αυτή πτωτικές τάσεις, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο «G. Moundreas».
Από την άλλη πλευρά, ο αναλυτής της Braemar ACM Peter Malpas επισημαίνει ότι η πτώση του BDI σε τόσο χαμηλά επίπεδα είναι ένας συνδυασμός της υπερπροσφοράς πλοίων και της παραδοσιακής στασιμότητας του εμπορίου που παρατηρείται εν όψει της κινεζικής πρωτοχρονιάς.
Τα πλοία που ναυλώθηκαν τώρα και τις προηγούμενες δύο εβδομάδες στην spot αγορά για Κίνα αναπόφευκτα θα απαλλαγούν από το φορτίο τους λίγο πριν από την κινεζική πρωτοχρονιά. Τώρα αποφεύγονται οι ναυλώσεις λόγω των εορτών, ανέφεραν διεθνείς ναυλομεσίτες στη Lloyds List. Πάντως, όλοι οι αναλυτές συμφωνούν ότι με το τέλος της κινεζικής πρωτοχρονιάς από τις αρχές Μαρτίου θα σημειωθεί μία άνοδος έστω και οριακή της ναυλαγοράς.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]