Σημαντική πρόοδο στη διαφοροποίηση του ελληνικού εξαγώγιμου προϊόντος σε όρους γεωγραφικού προορισμού διαπίστώνει έρευνα για την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας που παρουσίασε ο αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής και Επικεφαλής Οικονομολόγος Διεθνών Αγορών της Eurobank Πλάτωνας Μονοκρούσος, παρατηρώντας, ωστόσο, ότι η Ελλάδα παραμένει μία κλειστή οικονομία.
Σημαντική πρόοδο στη διαφοροποίηση του ελληνικού εξαγώγιμου προϊόντος σε όρους γεωγραφικού προορισμού διαπίστώνει έρευνα για την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας που παρουσίασε ο αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής και Επικεφαλής Οικονομολόγος Διεθνών Αγορών της Eurobank Πλάτωνας Μονοκρούσος, παρατηρώντας, ωστόσο, ότι η Ελλάδα παραμένει μία κλειστή οικονομία.
Σε διάλεξή του στο ΚΕΠΕ ο κ. Μονοκρούσος παρουσίασε τα αποτελέσματα έρευνας σχετικά με τα κίνητρα και τα αντικίνητρα των ελληνικών εξαγωγών, καθώς και την παραγωγικότητα και την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.
Όπως τόνισε η έννοια της ανταγωνιστικότητας είναι πολυδιάστατη και αφορά ένα συνολικό μέτρο του πλεονεκτήματος ή του μειονεκτήματος μιας χώρας στην πώληση των προϊόντων της, στις διεθνείς αγορές, ενώ προσδιορίζεται από την παραγωγικότητα, με την οποία μια χώρα χρησιμοποιεί το ανθρώπινο και φυσικό κεφάλαιο καθώς και τους φυσικούς της πόρους για τη δημιουργία αξίας.
Σημείωσε, επίσης, την άποψη του Michael Porter ότι: «…Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας είναι ένας μαραθώνιος, δεν είναι σπριντ».
Ο ίδιος χαρακτήρισε την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια ακρογωνιαίους λίθους ενός νέου μοντέλου οικονομικής ανάπτυξης για την Ελλάδα, ενώ παρουσιάζοντας αναλυτικά στοιχεία των εξαγωγών σημείωσε ότι η χώρα παραμένει διαχρονικά μια κλειστή οικονομία, με περιορισμένα κέρδη στο παγκόσμιο μερίδιο αγοράς τις δύο τελευταίες δεκαετίες.
Επιπλέον, το τεχνολογικό περιεχόμενο των εξαγωγών παραμένει χαμηλό, ενώ παρουσιάζει σημαντική υστέρηση στις επιχειρηματικές δαπάνες για Έρευνα και Ανάπτυξη και στις 'Αμεσες Ξένες Επενδύσεις.
Στον αντίποδα, σημαντική πρόοδος έχει επιτευχθεί τα τελευταία έτη ως προς τη διαφοροποίηση του ελληνικού εξαγώγιμου προϊόντος σε όρους γεωγραφικού προορισμού, ενώ αν και απαιτείται περαιτέρω βελτίωση, σημαντική πρόοδος έχει ήδη καταγραφεί σε σειρά διεθνών δεικτών για την ανταγωνιστικότητα, το εγχώριο επιχειρηματικό περιβάλλον, τη διακυβέρνηση και το δείκτη της δυνατότητας διείσδυσής τους στις διεθνείς αγορές.
Αναλύοντας τους παράγοντες για την εξέλιξη των ελληνικών εξαγωγών αγαθών, πέραν της διεθνούς ζήτησης και της πραγματικής συναλλαγματικής ισοτιμίας, είναι το μέγεθος αγοράς, οι διαδικασίες έναρξης επιχείρησης, η πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό, οι διαδικασίες για πληρωμή φόρων, οι διαδικασίες για επίλυση εμπορικών διαφορών, το τεχνολογικό περιεχόμενο εξαγωγών, ο δείκτης συγκέντρωσης εξαγωγών (Herfindahl - Hirschman), ο δείκτης προσέλκυσης άμεσων ξένων επενδύσεων (σε σύγκριση με την ΕΕ-27) και η ποιότητα ρυθμιστικού πλαισίου.