Πρόθυμο να διαθέσει δισεκατομμύρια από τα τεράστια συναλλαγματικά αποθέματα που διαθέτει, επενδύοντας σε ένα «Σχέδιο Μάρσαλ» για την Ασία, εμφανίζεται το Πεκίνο.
Πρόθυμο να διαθέσει δισεκατομμύρια από τα τεράστια συναλλαγματικά αποθέματα που διαθέτει, επενδύοντας σε ένα «Σχέδιο Μάρσαλ» για την Ασία, εμφανίζεται το Πεκίνο.
Χθες, ξεκίνησαν οι διήμερες εργασίες της συνόδου του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας – Ειρηνικού. Τα 21 κράτη-μέλη προσπαθούν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να προωθήσουν την οικονομική συνεργασία.
Στις εργασίες παίρνουν μέρος και ο Αμερικανός πρόεδρος Μπάρακ Ομπάμα, ο Ρώσος ομόλογός του Βλαντιμίρ Πούτιν και ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας Σίνζο Άμπε. Η πρόσκληση του Ιάπωνα πρωθυπουργού στο Πεκίνο θεωρήθηκε μια κίνηση φιλίας ανάμεσα στις αιώνιες αντίπαλες Κίνα και Ιαπωνία, με στόχο να προωθηθεί το εμπόριο στην ευρύτερη περιοχή.
Ο Αμερικανός πρόεδρος, παρά τις διαφωνίες που έχει με την Κίνα, διαβεβαίωσε πως από την πλευρά του θα συνεργαστεί με το Πεκίνο και δήλωσε πως «η άνοδος μιας ειρηνικής Κίνας είναι καλοδεχούμενη». Το θετικό πνεύμα είχε διαφανεί ήδη και από τις δηλώσεις του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Τζον Κέρι, ο οποίος είχε κάνει λόγο για την εμβάθυνση των σχέσεων και τη στενότερη συνεργασία με τις χώρες-μέλη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας – Ειρηνικού.
Η διήμερη σύνοδος θεωρείται μια πρώτης τάξεως ευκαιρία, πάντως, για το Πεκίνο να ενισχύσει το ρόλο του ως ισχυρής οικονομικής δύναμης στην περιοχή. Ήδη πριν από την έναρξη των εργασιών, το Πεκίνο είχε εκφράσει την πρόθεσή του να επενδύσει τουλάχιστον 40 δισ. δολάρια για ένα ταμείο για τη χρηματοδότηση σχεδίων υποδομών.
Ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ δήλωσε σχετικά: «Η Κίνα θέλει να επενδύσει 40 δισ. δολάρια για να ξεκινήσει η λειτουργία του λεγόμενου “ταμείου για τους δρόμους του μεταξιού” για την ανάπτυξη των υποδομών, των πηγών ενέργειας, της βιομηχανικής και οικονομικής συνεργασίας. Καλωσορίζουμε επενδυτές από την Ασία να πάρουν μέρος στο νέο ταμείο».
Λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηροδρομικές γραμμές και δρόμοι
Το μέγεθος των επενδύσεων στην περιοχή συγκρίνεται με αυτό του σχεδίου Μάρσαλ, που είχαν εκπονήσει οι ΗΠΑ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ο νέος πρόεδρος της Κίνας και πρόεδρος του κόμματος θέλει να κάνει πραγματικότητα το κινεζικό όνειρο. Υπόσχεται λιμάνια και αεροδρόμια, σιδηροδρομικές γραμμές και δρόμους, ώστε να φέρει πιο κοντά τις αγορές της περιοχής. Και το όνειρο δεν σταματάει εκεί. Στόχος δεν είναι να έρθουν μόνο πιο κοντά οι χώρες της περιοχής, αλλά οι δρόμοι να φθάσουν μέχρι την Ευρώπη. Δεν είναι μόνο τα 40 δισ. δολάρια που θα επενδυθούν στο ταμείο για τους δρόμους του μεταξιού αλλά και άλλα 50 δισ. δολάρια στην Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων (AIIB).
Οικονομικοί αναλυτές υποστηρίζουν, πάντως, πως στόχος όλης αυτής της γενναιοδωρίας είναι να προσδέσει το Πεκίνο οικονομικά και πολιτικά πολύ περισσότερο τις γειτονικές χώρες. Και ένα εργαλείο για αυτό είναι η νεοϊδρυθείσα Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων (AIIB), η οποία στόχο έχει να είναι ανταγωνιστική όχι μόνο απέναντι στην Παγκόσμια Τράπεζα.
Ήδη, τον περασμένο Ιούλιο, η Κίνα μαζί με άλλες αναδυόμενες οικονομίες ίδρυσαν μια Αναπτυξιακή Τράπεζα με κεφάλαιο 100 δισ. δολαρίων και έδρα τη Σαγκάη. Στόχος είναι να πεισθούν οι γειτονικές χώρες και όχι μόνο πως η Κίνα είναι μια αδιαμφισβήτητα πλέον ισχυρή οικονομία.
Πηγή: Deutsche Welle