Λιγότερο απαισιόδοξοι σε σχέση με πέρυσι εμφανίζονται οι Έλληνες καταναλωτές, όπως προκύπτει από την έρευνα καταναλωτικής εμπιστοσύνης της Nielsen για το τρίτο τρίμηνο του 2014.
Λιγότερο απαισιόδοξοι σε σχέση με πέρυσι εμφανίζονται οι Έλληνες καταναλωτές, όπως προκύπτει από την έρευνα καταναλωτικής εμπιστοσύνης της Nielsen για το τρίτο τρίμηνο του 2014.
Συγκεκριμένα, ο δείκτης αισιοδοξίας διαμορφώθηκε στο τρίτο τρίμηνο στα επίπεδα του τέλους του 2010, ήτοι στις 56 μονάδες στην κλίμακα 0-200, ενώ το ποσοστό των καταναλωτών που πιστεύουν ότι η χώρα θα παραμείνει στην κρίση το επόμενο έτος υποχώρησε στο 74% από 84% που ήταν η μέση τιμή του την περασμένη χρονιά.
Από την έρευνα της Nielsen προκύπτει πως, το τρίτο τρίμηνο του 2014, 2 στους 10 Έλληνες ήταν συγκρατημένα αισιόδοξοι, όταν σε όλη την περίοδο από την έναρξη της κρίσης οι αισιόδοξοι σπάνια ξεπερνούσαν το 10%.
Ειδικότερα, στην κλίμακα μέτρησης της έρευνας από 1 έως 5 οι Έλληνες καταναλωτές ανέβηκαν μία μονάδα από το 5 στο 4 και ενώ ήταν απόλυτα απαισιόδοξοι τώρα είναι συγκρατημένα απαισιόδοξοι.
Περίπου 2 στα 10 νοικοκυριά εκτιμούν ότι τα οικονομικά τους θα βελτιωθούν άμεσα και δηλώνουν επίσης ότι είναι η κατάλληλη περίοδος για να κάνουν τις αγορές που χρειάζονται.
Ταυτόχρονα, για πρώτη φορά ύστερα από αρκετά χρόνια, έχει ανέλθει στο 30% το ποσοστό όσων μπορούν να αποταμιεύσουν κάποια χρήματα.
Στον αντίποδα, 3 στα 10 νοικοκυριά μετά βίας μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους, ενώ 8 στα 10 νοικοκυριά έχουν προσπαθήσει να περικόψουν και άλλο τα έξοδα τους, σε σχέση με ένα χρόνο πριν, το οποίο παραμένει και το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών.
Οι κύριες ενέργειες περικοπής των εξόδων εντοπίζονται στην αγορά φθηνότερων προϊόντων που διακινούν τα σούπερ μάρκετ, στη μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού, για ρουχισμό, για παραγγελία έτοιμων γευμάτων στο σπίτι, αλλά και για διακοπές. Από τα παραπάνω, η μείωση των παραγγελιών έτοιμων γευμάτων στο σπίτι και η αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών φαίνεται ότι θα αποτελέσουν μόνιμη συνήθεια για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή ακόμα και όταν οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν.
Ωστόσο, σημειώνεται ότι δεν αντιδρούν όλες οι κοινωνικές ομάδες με τον ίδιο τρόπο στην κρίση: Οι ερωτώμενοι ηλικίας 40-49 ετών (π.χ. γονείς με μικρά παιδιά) έχουν περικόψει σε μεγαλύτερο ποσοστό τα έξοδά τους σε όλες τις κατηγορίες δαπανών ή ανησυχούν περισσότερο για το χρέος ή την υγεία τους, σε σχέση με τους νεότερους.
Αντίθετα, περισσότεροι ερωτώμενοι ηλικίας 18-29 ετών αισθάνονται εργασιακή ανασφάλεια, σε σχέση με τους μεγαλύτερους.
Όπως επισημαίνει ο Βασίλης Φιλίππου, Consumer Insights Manager της Nielsen Ελλάδας, αν και είναι εξαιρετικά πρόωρο να μιλήσει κανείς για αντιστροφή του οικονομικού ή καταναλωτικού κλίματος στην Ελλάδα, δεν μπορεί να μην αναγνωριστεί στην ατμόσφαιρα μια αύρα αισιοδοξίας, ή ακριβέστερα συγκρατημένης απαισιοδοξίας έναντι της προϋπάρχουσας απόλυτης απαισιοδοξίας.