Αντισυνταγματική είναι, σύμφωνα με την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, η παράταση του χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου που έγινε με το νόμο 2676/1999.
Αντισυνταγματική είναι, σύμφωνα με την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, η παράταση του χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου που έγινε με το νόμο 2676/1999.
Συγκεκριμένα οι Σύμβουλοι έκριναν ότι είναι αντισυνταγματική η διάταξη του άρθρου 85 του νόμου 2676/1999, με την οποία παρατάθηκε ο χρόνος παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου οι οποίες, κατά τη δημοσίευση του επίμαχου νόμου (5.1.1999), είχαν ήδη, από 31.12.1998, υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή (του άρθρου 102 του νομοθετικού διατάγματος 118/1973).
«Η πρόβλεψη στο νόμο ότι με την πάροδο ορισμένου χρονικού διαστήματος παραγράφεται η αξίωση του Δημοσίου για τη βεβαίωση και επιβολή συγκεκριμένου φόρου, συνιστά, κατά την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 78 του Συντάγματος, ουσιαστικό στοιχείο της οικείας φορολογικής ενοχής» τονίζει η Ολομέλεια.
«Ο συνταγματικός νομοθέτης, θεσπίζοντας για την επιβολή εν γένει των φορολογικών βαρών καθεστώς ιδιαίτερης ασφάλειας δικαίου και προστασίας της εμπιστοσύνης, απαγορεύει την αναδρομική νομοθετική διαμόρφωση του ουσιαστικού περιεχομένου των φορολογικών σχέσεων, εφ’ όσον άγει σε επιβάρυνση της θέσης των φορολογουμένων, η δε ισχύς της οικείας αναδρομικής διατάξεως εκτείνεται πέραν του οικονομικού έτους που προηγείται της δημοσιεύσεώς της», συμπληρώνει.
Κατά συνέπεια, καταλήγει η Ολομέλεια του ΣτΕ, «διάταξη νόμου περί "παρατάσεως" του χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων οι οποίες ήταν ήδη παραγεγραμμένες κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού και των οποίων η έναρξη της παραγραφής είναι προγενέστερη του προηγούμενου της δημοσιεύσεως οικονομικού έτους» είναι ανίσχυρη ως στις συνταγματικές επιταγές του άρθρου 78 του Συντάγματος.