Σύμφωνα με τον Τζον Χόκινς, η Δημιουργική Οικονομία περιλαμβάνει όλους τους τομείς των οποίων τα αγαθά και οι υπηρεσίες βασίζονται στην πνευματική ιδιοκτησία - από την διαφήμιση και την αρχιτεκτονική έως τις παραστατικές τέχνες και τα videogames. (The Creative Economy, 2001).
Του Επαμεινώνδα Φαρμάκη
Πρόεδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας συμβούλων φιλανθρωπίας elpis
Σύμφωνα με τον Τζον Χόκινς, η Δημιουργική Οικονομία περιλαμβάνει όλους τους τομείς των οποίων τα αγαθά και οι υπηρεσίες βασίζονται στην πνευματική ιδιοκτησία—από την διαφήμιση και την αρχιτεκτονική έως τις παραστατικές τέχνες και τα videogames. (The Creative Economy, 2001).
Η Δημιουργική Οικονομία αναπτύσσεται συνεχώς σε όλο τον κόσμο, με το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Η.Π.Α. να υπερτερούν σαφώς στον τομέα. Στις Η.Π.Α. το 2011, οι τέχνες και ο πολιτισμός συνέβαλλαν στο 2.8% του εγχώριου ΑΕΠ. Να σημειωθεί ότι το Χόλυγουντ ηγείται όλων των υπόλοιπων δημιουργικών βιομηχανιών παγκοσμίως με το ποσό των 504 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αλλά και στο Ηνωμένο Βασίλειο τα μεγέθη είναι μεγάλα – το 2011 τα εξαγόμενα προϊόντα της χώρας, τα οποία είχαν παραχθεί από τομείς της δημιουργικής βιομηχανίας, αντιπροσώπευαν πάνω από 15.5 δισεκατομμύρια λίρες Αγγλίας.
Πολλές ακόμα χώρες προσπαθούν να επωφεληθούν της ανάπτυξης που προσφέρουν οι δημιουργικές βιομηχανίες. Σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά την «Ανάπτυξη των Δημιουργικών Βιομηχανίων στην Ιορδανία,» η χώρα - η οποία δεν κατέχει ούτε το «μαύρο χρυσό» των γειτονικών της χώρων, αλλά και ούτε ισχυρή βιομηχανική παραγωγή - γνωρίζει ότι για να μπορέσει να επιβιώσει στην παγκόσμια οικονομία θα πρέπει να στραφεί στην εκμετάλλευση τoυ ανθρώπινου «δημιουργικού» δυναμικού της, το οποίο ανέρχεται στους 6.2 εκατομμύρια κατοίκους. Το ίδιο ισχύει και για τις χώρες ΛΑΚ (Λατινικής Αμερικής και Καραϊβικής), οι οποίες προσπαθούν να επωφεληθούν από αυτόν τον τομέα. Ήδη 10 εκατομμύρια άτομα απασχολούνται σε επαγγέλματα που κατατάσσονται στη δημιουργική οικονομία.
Όπως και οι παραπάνω χώρες, έτσι και η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί τα μέγιστα εάν αφοσιωθεί στην ανάπτυξη της Δημιουργικής της Οικονομίας και βοηθήσει με πλάνο και συντονισμό την επαγγελματική πρόοδο των «δημιουργικών» ανθρώπων και των οργανισμών κι εταιρειών που βασίζονται κι εμπορεύονται προϊόντα πνευματικής ιδιοκτησίας.
Ένας τομέας στον οποίο η χώρα έχει σαφές πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες είναι ο πολιτιστικός τουρισμός. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αύξηση των τουριστικών αφίξεων στην Αθήνα για τη φετινή χρονιά μεταφράζεται σε 142,8 εκατ. ευρώ για την πραγματική οικονομία της πρωτεύουσας, δηλαδή για τον ξενοδοχειακό κλάδο, το εμπόριο, την εστίαση κ.ά. Δεν πιστεύω ότι θα ήτανε λάθος να αναφερθώ και στα πρόσφατα σημαντικά ευρήματα στην Αμφίπολη τα οποία έχουνε δώσει νέα πνοή και παγκόσμιο ενδιαφέρον στο ιστορικό παρελθόν της χώρας.
Hδη ο τομέας της Δημιουργικής Οικονομίας συνεισφέρει 6 δις. Ευρώ στο ΑΕΠ της Ελλάδος, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Υπηρεσίας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη. Τα στοιχεία που έχουμε όμως για τον κλάδο αυτόν στη χώρα μας καθώς και η σχετική χαρτογράφηση του χώρου είναι ιδιαίτερα ελλιπής για την διεξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων.
Πιστεύουμε ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να επωφεληθεί περισσότερο από την ανάπτυξη της Δημιουργικής Οικονομίας. Γι’ αυτό διοργανώνουμε τη Διεθνή Συνάντηση «Η Δημιουργική Οικονομία – μια διαρκής ευκαιρία για ανάπτυξη», στις 18 Οκτωβρίου στο Μουσείο της Ακρόπολης με τη συμμετοχή διεθνώς διακεκριμένων ομιλητών. Στόχος μας είναι να ξεκινήσει ένας διάλογος για το θέμα αυτό στην Ελλάδα, ο οποίος ευελπιστούμε να οδηγήσει στη διαμόρφωση οργανωμένων πολιτικών που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη του χώρου με μακροπρόθεσμα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη.
Μεταξύ των ομιλητών θα είναι ο Λόρδος Chris Smth, Πρόεδρος του Οργανισμού Περιβάλλοντος του Ηνωμένου Βασιλείου και επισκέπτης καθηγητής του University of the Arts London, o Andrew Senior, συνεργάτης-εμπειρογνώμονας της UNESCO και ο Felipe Buitrago Restrepo, οικονομολόγος και συγγραφέας του βιβλίου “The Orange Economy – An infinite opportunity”.
Επιπρόσθετα, μέσα από τις προγραμματισμένες ανοιχτές συζητήσεις, θα δοθεί η ευκαιρία σε καταξιωμένους εκπροσώπους της εγχώριας Δημιουργικής Βιομηχανίας, όπως ο αρχιτέκτονας, curator και καθηγητής Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Απόστολος Καλφόπουλος, η Δήμητρα Κολοτούρα, ιδρύτρια της επιτυχημένης εταιρείας μόδας Zeus + Διοne, και η Ηλιάνα Φωκιανάκη, ιδιοκτήτρια της μη κερδοσκοπικής γκαλερί State of Concept, μεταξύ άλλων, να τοποθετηθούν και να μοιραστούν με τους συμμετέχοντες την προσωπική τους εμπειρία και στάση απέναντι στην «Δημιουργική Οικονομία».
Η εκδήλωση έχει ελεύθερη είσοδο, κατόπιν εγγραφής στον παρακάτω σύνδεσμο: https://www.eventora.com/en/Events/creative-economy-infinite-opportunity-growth
Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.creativeconomyingreece.com/