ΟΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ επιχειρήσεις ήταν αυτές που πλήρωσαν το αντίτιμο της επιτυχίας της Εθνικής μας στο UEFA Euro 2004, ενώ αντιθέτως θετικό αντίκτυπο είχε ο θρίαμβος της Εθνικής στην παραγωγικότητα των ελλήνων εργαζομένων.
Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα χρηματοδοτούμενη από την Canon, και πιο συγκεκριμένα του Τομέα Business Solutions της εταιρείας, με αντικείμενο την συμπεριφορά στον χώρο εργασίας κατά τη διάρκεια του UEFA Euro 2004.
Η έρευνα, την οποία διεξήγαγε η ομάδα ψυχολόγων YSC Ltd σε επιχειρήσεις απ όλη την Ευρώπη, ανέλυσε τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές των εργαζόμενων μετά από κάθε ποδοσφαιρικό αγώνα. Καθώς η Ελλάδα έφτανε στους ημιτελικούς, καταπλήσσοντας τους πάντες με την απόδοσή της, οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ήταν αυτές που πλήρωσαν το αντίτιμο της επιτυχίας της.
Μετά από τον αποκλεισμό της Γαλλίας από την Ελλάδα, οι γαλλικές επιχειρήσεις απώλεσαν περί τα 250 εκατομμύρια ευρώ λόγω μείωσης της παραγωγικότητας των εργαζομένων τους κατά 15%, η οποία συνοδεύτηκε από ανάλογη μείωση της ικανοποίησης από την εργασία τους κατά 17%.
Ωστόσο, οι απώλειες της Γαλλίας μετασχηματίζονται σε κέρδη για την Ελλάδα: συνολικά κατά μέσο όρο, οι Ελληνικές επιχειρήσεις κέρδισαν περισσότερα από 18 εκατομμύρια ευρώ, καθώς οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούσαν πιο αποτελεσματικά τον χρόνο τους στο γραφείο.
Μετά από το εξαιρετικό ξεκίνημα της Εθνικής Ελλάδος με το 2-1 επί της Πορτογαλίας, οι Έλληνες εργαζόμενοι ανέφεραν αύξηση της παραγωγικότητάς τους, αλλά το ενδιαφέρον είναι ότι η ευχαρίστηση από την εργασία τους είχε μειωθεί, όπως και η διάθεσή τους, γεγονός το οποίο μπορεί να υποδηλώνει νευρικότητα και μία αίσθηση ανυπομονησίας για τους επόμενους αγώνες.
Ενώ η Ελλάδα απολαμβάνει την πρωτοφανή επιτυχία της Εθνικής της στο τουρνουά, η ήττα της Εθνικής Αγγλίας από την Πορτογαλία είχε την μεγαλύτερη αρνητική επίδραση απ όλους τους αγώνες, με την παραγωγικότητα των Αγγλων εργαζόμενων να πέφτει κατά 43% μετά από τον αναπάντεχο αποκλεισμό της εθνικής ομάδας τους. Σαν αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις στη Μεγάλη Βρετανία αντιμετώπισαν απώλειες 522 εκατομμυρίων στερλινών και 38% μείωση της απόδοσης την ημέρα μετά από τον αγώνα, καθώς οι Αγγλοι εργαζόμενοι θρηνούσαν την ήττα της εθνικής τους από την Πορτογαλία. Από την άλλη, η νίκη της διοργανώτριας Πορτογαλίας στους ημιτελικούς οδήγησε σε αύξηση της παραγωγικότητας κατά 14%, την μεγαλύτερη για τους Πορτογάλους από την έναρξη του τουρνουά.
Εν αντιθέσει με τις μεγάλες διακυμάνσεις της παραγωγικότητας των Αγγλων και Πορτογάλων, οι Γερμανοί εργαζόμενοι κατάφεραν να διατηρήσουν το συνήθη ρυθμό εργασίας τους, παρουσιάζοντας μόλις 1% αύξηση της παραγωγικότητας μετά από την αποτυχία της ομάδας τους. Αυτή που υπέφερε περισσότερο ήταν η Γερμανική υπερηφάνεια, η οποία παρουσίασε πτώση κατά 64% όσον αφορά στα αισθήματα των Γερμανών για την εθνική τους ομάδα. Εν αντιθέσει οι Ελβετοί συνέχισαν να αισθάνονταν τόσο υπερήφανοι για την ομάδα τους όσο και πριν από το τουρνουά, παρά το γεγονός ότι δεν κέρδισε ούτε έναν αγώνα. Στην προσπάθειά τους να ξεχάσουν αυτό το τουρνουά, οι Γερμανοί εργαζόμενοι μείωσαν κατά 43% τον χρόνο που αφιέρωναν για να μιλήσουν με συναδέλφους τους για τους αγώνες - χρόνος ο οποίος έφτανε τα 12 λεπτά στην αρχή της διοργάνωσης του UEFA EURO 2004™.
Οι Ολλανδοί εργαζόμενοι υπήρξαν οι πλέον ψύχραιμοι απ όλους όσους συμμετείχαν στην έρευνα, με την μικρότερη αλλαγή της καλής διάθεσης στην εργασία τους ανεξαρτήτως των αποτελεσμάτων των αγώνων, αν και παρουσίασαν σχετική ύφεση της παραγωγικότητάς τους κατά 11% μετά από την ήττα της Εθνικής τους από την ομάδα της Τσεχίας. Επιπλέον, η πορεία της ομάδας τους στο Euro 2004 ελάχιστα επέδρασε στα φιλικά τους αισθήματα προς τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Εν αντιθέσει, τα ανταγωνιστικά συναισθήματα των ¶γγλων έναντι των άλλων Ευρωπαίων αυξήθηκαν κατά 33%, γεγονός το οποίο πιθανώς αντικατοπτρίζει τη δυσαρέσκειά τους για τον Ελβετό διαιτητή, μετά από την ακύρωση του γκολ του Sol Campbell στον αγώνα της Εθνικής τους με την Πορτογαλία.
Μετά από τη νίκη τους επί της Αγγλίας στους ημιτελικούς, η δημιουργικότητα των Πορτογάλων αυξήθηκε κατά 31%, ενώ των Αγγλων μειώθηκε για μία ακόμη φορά κατά 40%.
Ο Robert Sharrock, Ψυχολόγος και Επικεφαλής της YSC Ltd, ανέφερε τα εξής: “Αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι το τουρνουά είχε σημαντική επίδραση στους χώρους εργασίας, καθώς οι εργαζόμενοι βίωναν τις επιτυχίες και αποτυχίες των ομάδων τους. Οι μεγάλες διοργανώσεις, ανεξάρτητα από τον βαθμό στον οποίο ενδιαφέρουν τους εργαζόμενους, μπορούν να έχουν εξαιρετικά θετική επίδραση στον χώρο εργασίας. Ο ενθουσιασμός των ανθρώπων που ενδιαφέρονται για την πορεία της εθνικής ομάδας τους είναι μεταδοτικός και μπορεί να επηρεάσει τους υπόλοιπους συναδέλφους τους, ενισχύοντας και βελτιώνοντας τις μεταξύ τους σχέσεις. Ωστόσο, επειδή κατά την πορεία μπορεί να υπάρξουν και απογοητεύσεις, είναι σημαντικό οι εργοδότες να κατανοούν τα συναισθήματα των εργαζομένων και να διασφαλίζουν ότι θα μπορούν να επανέλθουν γρήγορα, ανακτώντας την παραγωγικότητα και την καλή τους διάθεση.”
Μία άλλη χώρα η οποία αντιμετώπισε ύφεση της παραγωγικότητας ήταν η Ιταλία: παρά το ότι η Εθνική τους νίκησε στον τελευταίο αγώνα της, οι Ιταλοί εργαζόμενοι είχαν λιγότερη (κατά 3%) όρεξη για δουλειά λόγω του ότι η ομάδα τους δεν κατάφερε να προχωρήσει στο τουρνουά. Ωστόσο, παρά το ότι η υπερηφάνεια για την Εθνική τους ομάδα έπεσε κατά 22%, αντίθετα με τους ¶γγλους, τα φιλικά τους αισθήματα για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους δεν μειώθηκαν καθόλου.
Σχολιάζοντας την έρευνα, ο Ian Caveney- Manager of Marketing and Communications, του Τομέα Business Solutions της Canon Europe, ανέφερε τα εξής: “Υποστηρίζοντας το ποδόσφαιρο για 25 και πλέον χρόνια, η Canon αναγνωρίζει ότι οι μεγάλες διοργανώσεις είναι μία συναισθηματικά φορτισμένη εμπειρία για τους ανθρώπους, και μπορούν να επηρεάσουν θετικά την συμπεριφορά και την επικοινωνία μεταξύ των εργαζομένων. Το ποδόσφαιρο αποδείχτηκε ότι παρέχει πρόσφορο έδαφος για έντονες διακυμάνσεις στα συναισθήματα των εργαζομένων και για τον λόγο αυτό οι εργοδότες οφείλουν να είναι ενήμεροι και να παρακολουθούν την απόδοση των υπαλλήλων τους, καθώς ένα συμβάν σε επίπεδο εθνικής ομάδας μπορεί να επηρεάσει είτε θετικά, είτε αρνητικά, τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν και εργάζονται οι άνθρωποι.
Σε γενικό επίπεδο όμως, παρά τις διαφορές μεταξύ των χωρών, το αναμφισβήτητο κοινό στοιχείο που κατέγραψε η έρευνα ήταν το πάθος όλων των Ευρωπαίων για το ποδόσφαιρο.”
Η έρευνα διεξήχθη μεταξύ 300 συμμετεχόντων από τις ακόλουθες Ευρωπαϊκές χώρες: Μ. Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Πορτογαλία, Ισπανία, Ελβετία, Ελλάδα, Δανία, Σουηδία, Ολλανδία και Ιταλία.